Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Levný autopilot prvního hackera iPhonu je mrtvý, nesnese se s úřady
1.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americká NHTSA překvapivě aktivně vystoupila proti systému Comma One. Od jeho autora požaduje záruky, system konkurenční Tesly ale toleruje.
Na Autopilot Tesly se v poslední době snesla razantní kritika kvůli zavádějícímu názvu systému, který slibuje více, než ve skutečnosti dokáže. Přesto však tato technologie může být takto nabízena a prodávána a námitku proti němu za celou dobu jejího fungování nevznesla ani americká organizace NHTSA, která brojí zejména za bezpečnost na tamních silnicích. Jiným úřadům už Autopilot nevoní, zůstaňme ale dnes v USA.
Právě NHTSA tam překvapivě vytáhla do boje proti konkurenčnímu systému velmi podobného ražení. Organizace si vzala na paškál kit Comma One, za kterým stojí známý hacker George Hotz. Ten byl svého času dokonce v hledáčku Elona Muska, se šéfem Tesly si ovšem i přes nabízené miliony nesedl. Místo toho odstartoval společnost Comma.ai, která by měla Muskovi konkurovat systémem semi-autonomního řízení, který bude možné instalovat i do aut, která původně s ničím jako Autopilot prodána nebyla.
Řešení, jehož součástí je pár videokamer a senzorů LIDAR, nemělo stát ani 1 000 dolarů, tedy necelých 25 tisíc korun. Integrován by přitom měl být do základní řídicí jednotky každého vozu, byť pro začátek Hotz počítal pouze s Hondou, respektive Acurou ILX, jež je vybavena asistentem monitorujícím jízdu ve zvoleném pruhu a čelními radarem. Technologii pak nazýval „vylepšeným tempomatem“, nikoliv autopilotem.
Hotz hodlal systém nabídnout jako asistenční s tím, že za jízdu bude dál odpovídat řidič. Tedy to samé, co Tesla už prodává roky. NHTSA přesto odmítla udělit systému certifikaci umožňující jeho komercializaci a po Hotzovi požaduje dodání dodatečných informací. Ve hře je instalační proces, detailní vysvětlení funkčnosti celého systému, kopie uživatelské příručky či popis integrace semi-autonomního řízení Comma One do hostitelského vozu. Tyto materiály má přitom hacker dodat do 10. listopadu, jinak mu hrozí pokuta 21 000 USD (518 000 Kč) za den.
Důvodem těchto obstrukcí má být bezpečnost. Tedy alespoň tou se americká organizace zastřešuje v dopise, který Hotzovi zaslala. V něm přitom zmiňuje: „Je nedostatečné pouze tvrdit, jak vy činíte, že váš produkt nesnižuje odpovědnost řidiče za jeho činy při řízení. Nejspíše jste si sám velmi dobře vědom, že je zde velká pravděpodobnost, že někteří řidiči budou váš produkt užívat nad rámec jeho zamýšlených možností.“
„Také nás znepokojuje, jakým způsobem bude váš produkt propojen s již existujícími bezpečnostními systémy. Instalací vašeho výrobku totiž může dojít k ovlivnění výkonu vozu či jeho bezpečnostních systémů,“ píše se v dopise. Zrovna tuto pasáž a s ní související požadavek na dodatečné dokumenty lze pochopit, daná integrace by nás ostatně zajímala taktéž.
Je ale překvapivé, že NHTSA mluví o riziku, jež je spojeno se zneužíváním daného systému. Pokud by totiž organizace skutečně tak lpěla na potlačení veškerého nebezpečí, z fleku by zakázala Muskův Autopilot, jenž není ničím jiným než systémem Comma One v bledě modrém. Rozdíl je pouze v tom, že zastřešován je automobilkou, nikoliv neznámou společností.
Tesla navíc za svou technologii nepřebrala žádnou zodpovědnost, místo toho se jí snaží zbavit poukázáním na testovací fázi Beta a povinnost mít ruce na volantu. Přesto může Autopilot prodávat, a to dokonce pod velmi zavádějícím názvem. Holz však má smůlu. Namísto podvolení se úřadům tak raději celý projekt stopl, neboť se prý nehodlá „dohadovat“ s regulátory a právníky.
To lze chápat, zvláště, když NHTSA hrozí takovým trestem za pouhou pozdní reakci. Její aktivita se jisté dá chápat, Comma One je poněkud obestřena tajemstvím a rozhodně by neškodilo nahlédnout za oponu. Jen nám vrtá hlavou, kde se bere tolik aktivity v momentě, kdy ji chladnou nechává na papíře stejné a ještě ambiciózněji pojmenované řešení konkurenční Tesly...


George Hotz zatím hodlal svým systémem osadit modely Hondy a Acury, na kterých byla technologie vyvíjena. Kvůli NHTSA se tak ovšem nestane
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
dnes
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
včera
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
8.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ford Mondeo v novém se začal prodávat a je tak levný, že automobilka radši tají, jak výhodná nabídka to je
před 4 hodinami
Italové odhalili nový motor s radikální konstrukcí, kterou léta nikdo nepoužil, spalovací motory je pořád kam posouvat
před 5 hodinami
Technik popsal půlrok života s autem od „zrádců Tesly”. Hořel pro něj nadšením, teď už ho nechce ani vidět
před 7 hodinami
BMW má nového šéfa. Do čela vytáhlo člověka, o kterém jste nejspíš nikdy neslyšeli
před 8 hodinami
Fešný čínský soupeř Škody Superb se začal prodávat na prvním západním trhu, z jeho ceny jde hlava kolem
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
- BMW Divize 12.10. 16:17 - pavproch
- Onboard videa 12.10. 13:41 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 12.10. 11:16 - jerry
- IT poradna 12.10. 10:29 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.09. 18:17 - řidičBOB
- SUV / Terénní vůz se sv. výškou 200mm+ k prodeji 12.09. 09:27 - Snowman000
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
