Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Limity emisí aut bude možné překračovat legálně, EU neodmítla nový způsob měření
4.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Měření emisí aut v provozu nenarazil v Evropském parlamentu, a to přesto, že současný návrh počítá se zvýšením reálných limitů emisí na 2,1násobek.
Limity emisí oxidů dusíku v měření RDE, Real Driving Emissions, zůstanou na faktorech konformity schválených v prosinci. To znamená faktor 2,1 v období od září 2017 do ledna 2020 a poté faktor 1,5. Bavíme se o překročení o 110, resp. 80 %, což u normy Euro 6 znamená emise 168 mg/km do ledna 2020 a 120 mg/km poté.
Evropský parlament hlasoval o vetování tohoto návrhu, relativně těsně však veto neprošlo - 323 poslanců se postavilo proti, 317 pro něj a 61 se zdrželo hlasování. Vetem, což byla jedna z největších překážek, to nekončí, návrh ještě musí být ratifikován. Zde se ale předpokládá hladký průběh.
Jak se dalo očekávat, automobilky verdikt přijaly, zatímco zelené lobbyistické skupiny, jako např. Transport & Environment, byly proti. Zrovna podle této skupiny rozhodnutí dovolí „špinavým dieselům” jezdit po evropských silnicích a limit 168 mg/km je blíž normě Euro 5, kde byl limit 180 mg/km, než Euro 6.
Podle původního návrhu Elzbiety Bienkowskie měl být faktor konformity mezi zářím 2017 a zářím 2019 nastaven na 1,6 a od září 2019 na 1, tedy auta by v Real Driving Emissions musela plnit limit 80 mg NOx/km. Aktuální plán počítá s faktorem 1,5 od roku 2020 a kdy se ten má snížit na 1, není specifikováno. Bienkowska slíbila revizi svého návrhu tak, aby faktor konformity 1 byl zaveden ne později než v roce 2023.
Kdo nové rozhodnutí Evropského parlamentu vítá, jsou automobilky. Podle jejich asociace ACEA to jsou stále náročně splnitelné limity, ale jsou splnitelné. Také tenhle typ měření emisí bude světovým unikátem, nikde jinde se za skutečného provozu neměří. To má dobrý důvod, protože jen v laboratoři je možné navodit vždy stejné podmínky pro všechny, v reálném provozu to nejde. Na druhou stranu ale jen laboratorní měření podle přesně stanovených kritérií dovoluje použití specifického nastavení motoru a dalších součástí vozu právě pro test, které se stalo středobodem dieselové aféry Volkswagenu.
Jak si právě s nejednoznačností testovacího režimu certifikační autority poradí, zatím není jisté. Víme také, že přístroj k měření oněch emisí je v současné podobě velmi nepřesný bez ohledu na cyklus - odchylka je až 30 %. To znamená, že z reálně emitovaných 150 mg NOx/km může být na výstupu z přístroje 195 mg, nebo také jen 105 mg - a to je opravdu ohromný rozdíl. Do spuštění RDE ale snad bude vylepšen.


Zařízení na měření emisí je zatím velmi nekvalitní (ilustrační foto)
Zdroj: Autonews Europe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 6 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- PP v Suzuce získal Johann Zarco 11:09
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
Nejčtenější články
Prodeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
3.7.2025Chystaný ostrý Mercedes působí předem jako taková marnost, že se i mdlý předchůdce v rozlučkové verzi rázem jeví jako výhra
3.7.2025Ferrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
3.7.2025Stačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
3.7.2025Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
3.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub