Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lotus je prý z nejhoršího venku, letos chce vyrobit až 2 000 nových vozů
30.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská značka zlepšila výrobní kvalitu a rozjela ve velkém konzultantskou činnost. Nové modely ale zřejmě hned tak neuvidíme.
Britská automobilka Lotus o sobě poslední dobou nedávala příliš vědět, snad až na představení nového modelu Elise S Cup R, který je určen čistě pro okruhové řádění. Jinak se ovšem v Hethelu zdánlivě nepohnula ani myš. Slůvko „zdánlivě“ je však třeba vypíchnout, neboť podle aktuálních zpráv je spíše opak pravdou. Lotusu se totiž povedlo přežít rekordní ztrátu ve výši 168 milionů liber (cca 5,5 miliardy korun), jíž dosáhl v účetním období 2012 až 2013, snížit náklady a navýšit tržby. Podle nového ředitele Aslama Farikullaha jsme tak svědky znovuvzkříšení.
Jen mezi lednem a prosincem loňského roku se totiž firmě povedlo prodat 1 368 exemplářů, což oproti předchozímu období představuje nárůst o 31 procent. Největšího růstu se přitom dočkala samotná Británie, kde skončilo 230 kusů (namísto předloňských 120). Špatně si ovšem Lotus nevedl ani v Americe, kde registrace narostly o 86 procent, a zajímavá čísla eviduje také v Číně. To ovšem není nic proti výhledu na letošní rok.
Stávající týdenní produkce továrny v Hethelu, která momentálně činí 40 aut, by se totiž měla navýšit na nějakých 45 až 50 exemplářů. Ročně by tak mohlo vznikat 1 800 až 2 000 kusů, přičemž větší expanzi brání víceméně jen výrobní kapacity. Díky vyšší kvalitě je totiž o britské vozy momentálně takový zájem, že po sepsání objednávky budete na Elise, Exige nebo Evoru čekat čtyři měsíce.
Otázkou je ovšem budoucnost. Farikullah se totiž příliš nehlásí k pětici konceptů, které vznikly za působení bývalého šéfa Danyho Bahara. Místo toho naznačuje, že automobilka „má ve vývoji celou řadu dalších projektů“. Nic konkrétního ovšem nezaznělo, díky čemuž se otevírá prostor pro spekulace. Ten však nynější operační ředitel ihned zmenšuje tím, že chce Lotus dostat hlavně na pozici předního automobilového inovátora.
To jen potvrzují stávající aktivity značky. Kromě samotné výroby automobilů je tu totiž oddělení motorsportu, které má tento rok vyrobit zhruba 110 zakázkových modelů, tedy dvojnásobek své předchozí produkce. Nejvíce profitující divizí (za období 2012-2013 vydělala 22 milionů GBP/726 mil. Kč) je ovšem ta konzultantská, která má v současné době rozpracováno 120 projektů, za většinou z nich přitom stojí velké automobilky.
Mimo to Farikullah dodává, že hlavními prioritami je finanční stabilita a další navyšování kvality, a to nejen v rámci samotné továrny, ale rovnou u subdodavatelů. Proto ostatně akcionáři nedávno do firmy nalili 100 milionů liber (3,3 mld. Kč). Další peníze pak dodala britská vláda, díky čemuž Lotus nakonec nepropouští žádného ze svých 1 150 zaměstnanců, ale naopak nabírá 100 nových.
Uvidíme tedy někdy v příštím či přespříštím roce, co můžeme od Lotusu očekávat. Oznámení o ukončení činnosti to ovšem rozhodně nebude. Podle Farikullaha se totiž posledních 18 měsíců rovnalo pokládání základního kamene a s tím už prý nehne ani zemětřesení.









Lotus se momentálně chce věnovat jen modelům Elise, Exige a Evora. Budoucnost je teprve ve hvězdách
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 1. den včera 22:03
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
- Hlavní změny pro Moto2 a Moto3 podle nových pravidel Liberty 15.9.2025
- Marquez a Bezzecchi jak z jiného světa 14.9.2025
Nejnovější články
Land Rover nemůže najít 40 tisíc vyrobených aut, kvůli trvajícím problémům má prodělávat až 280 milionů každý den
před 2 hodinamiPo léta nejdražší nové auto světa je znovu na prodej. Ponurý přízrak silnic si miliardáři prodají skoro potají
před 3 hodinamiČas na bojkot: Šéf Audi i po všech selháních aktivně bojuje za to, aby vám zakázali koupit si auto, které ve skutečnosti chcete
před 5 hodinamiMercedes po poprasku okolo říká, že motory BMW odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
včeraLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring