Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lotus je prý z nejhoršího venku, letos chce vyrobit až 2 000 nových vozů
30.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská značka zlepšila výrobní kvalitu a rozjela ve velkém konzultantskou činnost. Nové modely ale zřejmě hned tak neuvidíme.
Britská automobilka Lotus o sobě poslední dobou nedávala příliš vědět, snad až na představení nového modelu Elise S Cup R, který je určen čistě pro okruhové řádění. Jinak se ovšem v Hethelu zdánlivě nepohnula ani myš. Slůvko „zdánlivě“ je však třeba vypíchnout, neboť podle aktuálních zpráv je spíše opak pravdou. Lotusu se totiž povedlo přežít rekordní ztrátu ve výši 168 milionů liber (cca 5,5 miliardy korun), jíž dosáhl v účetním období 2012 až 2013, snížit náklady a navýšit tržby. Podle nového ředitele Aslama Farikullaha jsme tak svědky znovuvzkříšení.
Jen mezi lednem a prosincem loňského roku se totiž firmě povedlo prodat 1 368 exemplářů, což oproti předchozímu období představuje nárůst o 31 procent. Největšího růstu se přitom dočkala samotná Británie, kde skončilo 230 kusů (namísto předloňských 120). Špatně si ovšem Lotus nevedl ani v Americe, kde registrace narostly o 86 procent, a zajímavá čísla eviduje také v Číně. To ovšem není nic proti výhledu na letošní rok.
Stávající týdenní produkce továrny v Hethelu, která momentálně činí 40 aut, by se totiž měla navýšit na nějakých 45 až 50 exemplářů. Ročně by tak mohlo vznikat 1 800 až 2 000 kusů, přičemž větší expanzi brání víceméně jen výrobní kapacity. Díky vyšší kvalitě je totiž o britské vozy momentálně takový zájem, že po sepsání objednávky budete na Elise, Exige nebo Evoru čekat čtyři měsíce.
Otázkou je ovšem budoucnost. Farikullah se totiž příliš nehlásí k pětici konceptů, které vznikly za působení bývalého šéfa Danyho Bahara. Místo toho naznačuje, že automobilka „má ve vývoji celou řadu dalších projektů“. Nic konkrétního ovšem nezaznělo, díky čemuž se otevírá prostor pro spekulace. Ten však nynější operační ředitel ihned zmenšuje tím, že chce Lotus dostat hlavně na pozici předního automobilového inovátora.
To jen potvrzují stávající aktivity značky. Kromě samotné výroby automobilů je tu totiž oddělení motorsportu, které má tento rok vyrobit zhruba 110 zakázkových modelů, tedy dvojnásobek své předchozí produkce. Nejvíce profitující divizí (za období 2012-2013 vydělala 22 milionů GBP/726 mil. Kč) je ovšem ta konzultantská, která má v současné době rozpracováno 120 projektů, za většinou z nich přitom stojí velké automobilky.
Mimo to Farikullah dodává, že hlavními prioritami je finanční stabilita a další navyšování kvality, a to nejen v rámci samotné továrny, ale rovnou u subdodavatelů. Proto ostatně akcionáři nedávno do firmy nalili 100 milionů liber (3,3 mld. Kč). Další peníze pak dodala britská vláda, díky čemuž Lotus nakonec nepropouští žádného ze svých 1 150 zaměstnanců, ale naopak nabírá 100 nových.
Uvidíme tedy někdy v příštím či přespříštím roce, co můžeme od Lotusu očekávat. Oznámení o ukončení činnosti to ovšem rozhodně nebude. Podle Farikullaha se totiž posledních 18 měsíců rovnalo pokládání základního kamene a s tím už prý nehne ani zemětřesení.








Lotus se momentálně chce věnovat jen modelům Elise, Exige a Evora. Budoucnost je teprve ve hvězdách
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
20.12.2025
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Budou závody superbiků na silničních okruzích brzy zakázány? včera 13:14
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. 20.12.2025
- Nový standartní program víkendu MS-Superbike 20.12.2025
- Startovní listina 24 startujících žen WorldWCR 2026 20.12.2025
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 19.12.2025
Nejnovější články
Číňané začali v novém prodávat rodinné SUV za 275 tisíc Kč, které sveze i 7 lidí. Ovládá se pomocí gest
před 11 hodinami
Výrobce elektromobilů svým posledním krokem nechtěně přiznal, jak ohromně tato auta ztrácejí hodnotu
včera
Na míru upravené superauto největšího podvodníka světa hudby se potichu prodalo za pořádný balík
včera
Jaký nesmysl je hybridní 911, už se provalilo, Porsche ale po humbuku zkouší zmírnit rozčarování
včera
Nové řešení bezdrátového dobíjení mobilů v autě je po čase první, které vám nebude pít krev
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
