Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Majiteli Jeepu explodoval motor, jedinou chybou jej roztočil až na 50 tisíc otáček
18.3.2021 | Petr Prokopec
Něco takového motor nemohl přežít a také nepřežil - doslova explodoval. Nemuselo se to stát, kdyby majitel neudělal vlastně docela školáckou chybu - nechal při tažení zařazenou rychlost se zapnutou redukcí.
Pokud vlastníte SUV či dokonce pravověrný off-road, a s jízdou mimo zpevněný asfalt to myslíte vážně, pak jste jistě již mnohokrát ocenili redukční převodovku. S její pomocí totiž na kola dostanete výrazně vyšší porci točivého momentu, který vám následně umožní vyhrabat se i z těch nejhorších patálií. Zvýšená spotřeba v té chvíli asi nikomu nevadí, i proto, že nízké zpřevodování nikdy neužíváte dlouho a rozhodně ne při vysokých rychlostech.
Právě přílišné tempo se nevyplatilo jednomu majiteli zcela nového Jeepu Wrangler Rubicon. Vůz totiž táhnul za svým obytným vozem, což nakonec vyústilo v explozi agregátu. Toby Tuten, šéf floridského servisu, do kterého byl poškozený off-road odvezen, přitom uvedl, že majitel zapomněl vyřadit redukci z nízkého zpřevodování a auto takto připřáhl. Kvůli tomu je ovšem vůz prakticky na odpis, neboť jen náhradní díly budou dle Tutena stát 30 000 USD (cca 658 tisíc Kč).
Čtyřdveřový Rubicon přitom ve Státech startuje na 42 620 dolarech (935 tisíc Kč), a to právě v kombinaci s 3,6litrovým šestiválcem Pentastar, u kterého výrobce předepisuje, aby při nízkém zpřevodování nepřekročil rychlost 40 km/h. Jak ovšem Tuten odhadl, za obytným vozem byl Jeep tažen rychlostí zhruba 85 km/h. Díky zařazené redukci a navíc prvnímu stupni normální převodovky tak motor točil zhruba 50 tisíc otáček.
Pokud si přitom uvědomíme, že červené pole agregátu začíná již v 6 600 ot./min., je zcela pochopitelné, že motor danou zátěž nemohl vydržet. Veškerou škodu totiž ještě umocnila zmiňovaná zařazená jednička, díky které zůstala připojená kola, což znamená, že se otáčela hřídel, převodovka a tedy i motor. Jen naneštěstí osmkrát rychleji, než nač byl továrnou koncipován. Zátěž tak nevydržel, přičemž kusy z něj poškodily i zavěšení.
Právě kompletní destrukce takřka celého motorového prostoru, včetně toho, co je pod ním, je důvodem tak drahé opravy. Pokud bychom přitom k náhradním dílům připočetly ještě práci, pak je skoro jisté, že koupě zcela nového exempláře vyjde levněji. Pro majitele se tak jedná o nadmíru cennou lekci, neboť zrovna toto záruka pochopitelně nekryje. A velké nadšení nečekáme ani na straně pojišťovny.
Redukční převodovka stála majitele nového Jeepu Wrangler Rubicon v podstatě celý vůz, zapomněl jí totiž v nízké pozici při tažení ve vyšší rychlosti. Ilustrační foto: Jeep
Zdroj: The Drive
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 2 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
včera - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
včera - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
včera
Živá témata na fóru
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Politický koutek 03.19. 05:52 - Stepan
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.18. 21:48 - M.Z.
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka
- Policejní kontroly a měření 03.17. 16:46 - Stepan