Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Manželský pár vysoudil na Fordu 523 tisíc kvůli zpackané převodovce PowerShift
30.12.2019 | Petr Prokopec
Snaha Fordu rychle dohnat náskok Volkswagenu v oblasti automatických převodovek nyní naopak dohání Ford. Více jak půlmilionové odškodné jediné dvojici je další velká rána.
Když koncern VW vyrukoval s dvouspojkovou převodovkou DSG, zajistil si tím slušný náskok vůči konkurenci. Zejména kvůli spojení rychlosti a přesnosti řazení, která dalece překonávala tradiční automaty s konvertorem točivého momentu. Souběžně s tím ovšem vznikly i nové problémy, neboť převodovka je do značné míry spíše manuálem s robotizovanými spojkami. V některých momentech ale nemusí řadit úplně hladce, což vyniklo především u Fordu, jenž se ztrátu na VW pokusil co nejrychlejsi dohnat. Nicméně jak se říká, práce kvapná je často málo platná.
Modrý ovál je tedy již léta zavalen stížnostmi na dvouspojkový automat PowerShift. V létě letošního roku dokonce vyšlo najevo, že automobilka o problémech věděla ještě dlouho předtím, než vůbec začala modely Focus a Fiesta osazené těmito převodovkami prodávat. Nicméně jelikož potřebovala dohnat onen náskok Volkswagenu, na nápravu nečekala. Pod nadvládou tehdejšího šéfa Alana Mullalyho dokonce zfixlovala závěry vnitřních kontrol, a to navzdory varování právního oddělení.
Nyní se začíná ukazovat, že tento přešlap vyjde Ford opravdu draho. V neprospěch automobilky nyní rozhodl kalifornský soud, na který se obrátili Salvador a Yvonne Quinterovi. Ti si v roce 2014 pořídili Focus, který byl osazen právě problematickým automatem známým také po interním označením DPS6. Postupně však v něj přestali mít důvěru a nakonec jej v důsledku toho, že se v něm „necítili bezpečně“, odstavili. Splátky však platili až do konce roku 2017, kdy vůz vrátili zpátky značce.
Quinterovi si automobilce měli stejně jako mnozí další majitelé na problematickou převodovku stěžovat, nicméně se svou žádostí o nápravu příliš nepochodili. Právě proto byla podána žaloba a výsledek sporu není pro modrý ovál vůbec příznivý. Soudce Andre Birotte Jr. rozhodl, že automobilka musí dvojici zaplatit 23 tisíc dolarů (cca 523 000 Kč), tedy trojnásobek toho, co manželský pár zaplatil na splátkách. Porušena totiž měla být jejich zákaznická práva.
Mluvčí Fordu Said Deep se sice situaci pokusil zlehčit tím, že dvojice získala nižší sumu, než jakou jí automobilka před dvěma lety nabízela jako odškodné. Nicméně pro modrý ovál je mnohem podstatnější rozhodnutí v jeho neprospěch. Jde již o druhý případ týkající se automatů DPS6, který Ford prohrál. A právě tyto pře měly být jen pouhým cvičením před hromadnou žalobou, jež by mohla automobilku stát miliardy.
Ford původně měl zaplatit majitelům problematických aut souhrnně 35 milionů dolarů (795,24 mil. Kč), tuto sumu však americké soudy shledaly příliš nízkou. V praxi to znamenalo, že lidem bude vyplaceno buď 2 325 USD (52 830 Kč) jako kompenzace za opravy nebo až 4 650 USD (105 660 Kč) při pořízení nového vozu. Odstupné přisouzené Quinterovým ale však dává naději na mnohem vyšší částky.
Nad Fordem se tedy opravdu stahují mračna, a to i přesto, že americká administrativa NHTSA nenašla u převodovek žádný podstatný problém, kvůli kterému by byla nutná svolávací akce. Místo toho se proto automobilka pokusila zákazníky uchlácholit prodloužením záruky na 7 let. Jelikož však mnozí jako Quinterovi již svá auta nemají, daný krok je může potěšit jen stěží. Ford by tedy měl začít spořit, vzduchem létají multimiliardové sumy v dolarech.









Ford vyjde snaha dohnat náskok VW v rámci dvouspojkových převodovek velmi draho, nejnověji musí za problematický PowerShift zaplatit pouze jedné dvojici odškodné 523 tisíc Kč
Zdroj: The Detroit News
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus