Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit

Soudní dokumenty a dobová interní komunikace teprve odhalují, jak moc dobře Ford věděl, co pouští na trh a kolikrát bylo vedení upozorněno na problémy. Nestalo se nic, úspora nákladů vyhrála, teď bude stát možná i přes 100 miliard.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit

12.7.2019 | Mirek Mazal

Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Soudní dokumenty a dobová interní komunikace teprve odhalují, jak moc dobře Ford věděl, co pouští na trh a kolikrát bylo vedení upozorněno na problémy. Nestalo se nic, úspora nákladů vyhrála, teď bude stát možná i přes 100 miliard.

Na celém světě žije 1,9 milionu lidí, kteří si koupili Ford Focus nebo menší Fiestu předchozích generací. Prodej těchto aut proběhl standardním způsobem, v útrobách obou modelů se ale skrývala časovaná bomba v podobě zpackaného automatického řazení DPS6 s obchodním označením PowerShift. To rychle otrávilo život mnoha nicnetušícím řidičům a nešlo o náhodu. Automobilka o problémech věděla, neřešila je ani před uvedením na trh, následně je roky zastírala, otálela s řešením reklamací a nakonec vinu ve většině případů hodila na zákazníky. Ti se ale nedali a s firmou se úspěšně soudí.

Právě další z probíhajících sporů a dokumentace získaná kolegy z Detroit Free Press ukazuje, jak hluboko v problémech Ford je. Bude v jeho pozici těžké zastřít své pochybení a vyhnout se platbě miliard dolarů na odškodněních. Problémy se týkají hlavně Focusů vyrobených v letech 2012 až 2016 a Fiest z let 2011 až 2016, u nichž si zákazníci opakovaně stěžovali na „prokluzování, zasekávání a samovolné vyřazování během jízdy“ právě u dvojspojkových převodovek PowerShift. Automat se ale objevil i v dalších modelech.

Svět se o problémech dozvěděl nejprve z Austrálie a dalších menších sporů, které Ford už miliardy stály, teď jsou to ale pro něj domovské Spojené státy, kde je problém s pomocí získaných interních dokumentů rozplétán mnohem sofistikovaněji. Materiály prezentované u soudu ukazují, že už v roce 2010 jeden z techniků značky poznamenal k vývoji převodovky, že „MUSÍ BÝT VYLEPŠENA”, než se dostane do prodeje. Už na to ale nikdo nedbal a potíže se jen kupily.

O rok později interní analýza firmy konstatovala, že Ford by měl zvolenou technologii opustit a raději vsadit na jiné řešení. Už bylo ale příliš pozdě. Automobilka prý chtěla co nejdříve v době ožívajících trhů po globální finanční krizi dostat modely s moderními automaty do prodeje a sázka na alternativní řešení by uvedení zpozdila asi o rok. To bylo v době vlády Alana Mullalyho nepřijatelné, a tak byly zfixlovány závěry kontrolních mechanismů a převodovka se dostala až do sériových vozů.

Byl to průšvih hned o začátku a dokonce právní oddělení firmy upozorňovalo vedení na možné důsledky. Kvůli samovolnému vyřazování ve vysokých rychlostech hrozila i bezpečnostní rizika, která mohla vyústit ve velmi drahé spory. Automobilka opět nedbala - pokud prý autu fungují brzdy a světla, bezpečnostní riziko neexistuje, stačí přece vyhodit blinkr a zastavit u kraje dálnice.

V roce 2013 se začaly ve firmě kupit i stížnosti od dealerů, kteří museli snášet hněv zákazníků kvůli neustálým problémům a následným opravám. Převodovky prý vydržely kolikrát jen okolo 16 000 km, než se pokazily a musely být opraveny či vyměněny. Takto to šlo dokola a dealery už nebavilo vypadat jako ti špatní, když podle nich byl špatný Ford. Nestalo se znovu nic.

Situace šla takto dále a dále, ještě v roce 2016 ale Ford vše tutlal. Opět interní analýza tehdy informovala vedení: „Krom právních rizik mohou výdaje spojené s kvalitou dosáhnout 3 miliard dolarů,” pravil odhad pro léta 2017 až 2020. Jak to bude s oněmi 3 miliardami, nevíme, ona právní rizika ale svou cenu mají - další 4 miliardy USD.

Právě tolik by musela automobilka zaplatit, kdyby měla odškodnit všechny poškozené zákazníky v souladu s podanou hromadnou žalobou. Spor zatím není u konce a nelze očekávat, že by soud potrestal Ford úhradou plné částky, to se obvykle v těchto případech nedělá. Ford ale fiasko s PowerShifty jistě bude ještě stát miliardy, přitom je třeba se ptát, kolik by stálo, kdyby firma konala v kterémkoli s dříve popsaných bodů? Nepochybně by to nebylo málo, zcela jistě by ale šlo o nižší sumu, než jakou firma bude muset platit dnes. Kvůli jednomu hloupému, uspěchanému uvedení problematického produktu na trh...


Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit - 1 - Ford Powershift 2017 nove foto 05Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit - 2 - Ford Powershift perexFord o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit - 3 - Ford Powershift 03Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit - 4 - Ford prevodovka PowerShift foto 01Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit - 5 - Ford prevodovka PowerShift foto 02Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit - 6 - Ford prevodovka PowerShift foto 03Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit - 7 - Ford Powershift 02Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit - 8 - Ford prevodovka PowerShift foto 04Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit - 9 - Ford prevodovka PowerShift foto 05
Převodovky PowerShift se kazily roky a Ford na to nebyl schopen či spíše ochoten adekvátně zareagovat. Teď doplácí na liknavost, která jej může stát i přes 100 miliard korun

Zdroj: Detroit Free Press

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše