Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit
12.7.2019 | Mirek Mazal
Soudní dokumenty a dobová interní komunikace teprve odhalují, jak moc dobře Ford věděl, co pouští na trh a kolikrát bylo vedení upozorněno na problémy. Nestalo se nic, úspora nákladů vyhrála, teď bude stát možná i přes 100 miliard.
Na celém světě žije 1,9 milionu lidí, kteří si koupili Ford Focus nebo menší Fiestu předchozích generací. Prodej těchto aut proběhl standardním způsobem, v útrobách obou modelů se ale skrývala časovaná bomba v podobě zpackaného automatického řazení DPS6 s obchodním označením PowerShift. To rychle otrávilo život mnoha nicnetušícím řidičům a nešlo o náhodu. Automobilka o problémech věděla, neřešila je ani před uvedením na trh, následně je roky zastírala, otálela s řešením reklamací a nakonec vinu ve většině případů hodila na zákazníky. Ti se ale nedali a s firmou se úspěšně soudí.
Právě další z probíhajících sporů a dokumentace získaná kolegy z Detroit Free Press ukazuje, jak hluboko v problémech Ford je. Bude v jeho pozici těžké zastřít své pochybení a vyhnout se platbě miliard dolarů na odškodněních. Problémy se týkají hlavně Focusů vyrobených v letech 2012 až 2016 a Fiest z let 2011 až 2016, u nichž si zákazníci opakovaně stěžovali na „prokluzování, zasekávání a samovolné vyřazování během jízdy“ právě u dvojspojkových převodovek PowerShift. Automat se ale objevil i v dalších modelech.
Svět se o problémech dozvěděl nejprve z Austrálie a dalších menších sporů, které Ford už miliardy stály, teď jsou to ale pro něj domovské Spojené státy, kde je problém s pomocí získaných interních dokumentů rozplétán mnohem sofistikovaněji. Materiály prezentované u soudu ukazují, že už v roce 2010 jeden z techniků značky poznamenal k vývoji převodovky, že „MUSÍ BÝT VYLEPŠENA”, než se dostane do prodeje. Už na to ale nikdo nedbal a potíže se jen kupily.
O rok později interní analýza firmy konstatovala, že Ford by měl zvolenou technologii opustit a raději vsadit na jiné řešení. Už bylo ale příliš pozdě. Automobilka prý chtěla co nejdříve v době ožívajících trhů po globální finanční krizi dostat modely s moderními automaty do prodeje a sázka na alternativní řešení by uvedení zpozdila asi o rok. To bylo v době vlády Alana Mullalyho nepřijatelné, a tak byly zfixlovány závěry kontrolních mechanismů a převodovka se dostala až do sériových vozů.
Byl to průšvih hned o začátku a dokonce právní oddělení firmy upozorňovalo vedení na možné důsledky. Kvůli samovolnému vyřazování ve vysokých rychlostech hrozila i bezpečnostní rizika, která mohla vyústit ve velmi drahé spory. Automobilka opět nedbala - pokud prý autu fungují brzdy a světla, bezpečnostní riziko neexistuje, stačí přece vyhodit blinkr a zastavit u kraje dálnice.
V roce 2013 se začaly ve firmě kupit i stížnosti od dealerů, kteří museli snášet hněv zákazníků kvůli neustálým problémům a následným opravám. Převodovky prý vydržely kolikrát jen okolo 16 000 km, než se pokazily a musely být opraveny či vyměněny. Takto to šlo dokola a dealery už nebavilo vypadat jako ti špatní, když podle nich byl špatný Ford. Nestalo se znovu nic.
Situace šla takto dále a dále, ještě v roce 2016 ale Ford vše tutlal. Opět interní analýza tehdy informovala vedení: „Krom právních rizik mohou výdaje spojené s kvalitou dosáhnout 3 miliard dolarů,” pravil odhad pro léta 2017 až 2020. Jak to bude s oněmi 3 miliardami, nevíme, ona právní rizika ale svou cenu mají - další 4 miliardy USD.
Právě tolik by musela automobilka zaplatit, kdyby měla odškodnit všechny poškozené zákazníky v souladu s podanou hromadnou žalobou. Spor zatím není u konce a nelze očekávat, že by soud potrestal Ford úhradou plné částky, to se obvykle v těchto případech nedělá. Ford ale fiasko s PowerShifty jistě bude ještě stát miliardy, přitom je třeba se ptát, kolik by stálo, kdyby firma konala v kterémkoli s dříve popsaných bodů? Nepochybně by to nebylo málo, zcela jistě by ale šlo o nižší sumu, než jakou firma bude muset platit dnes. Kvůli jednomu hloupému, uspěchanému uvedení problematického produktu na trh...









Převodovky PowerShift se kazily roky a Ford na to nebyl schopen či spíše ochoten adekvátně zareagovat. Teď doplácí na liknavost, která jej může stát i přes 100 miliard korun
Zdroj: Detroit Free Press
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 11 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru včera 10:49
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejnovější články
Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 7 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 8 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 10 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 11 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva