Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Maserati nechce být jako Porsche a BMW, vyrobí maximálně 75 tisíc aut za rok
19.7.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Prakticky všechny automobilky se dnes honí za objemem produkce, ať už se dříve vyprofilovaly jakkoli. Italové chtějí zůstat skutečně exkluzivní výjimkou.
Píšeme o tom dnes a denně. Ačkoli se opak zdá být uskutečnitelným, není zkrátka možné v rámci jediné automobilky vyrábět statisíce vlastně tuctových Macanů a doufat, že vedle toho bude stavět zlomek skvělých sporťáků jako 911. To může vydržet chvíli, honba za maximalizací objemu výroby ale brzy zachvátí celou firmu s strhne s sebou i dříve výjimečné produkty. Důvody, proč tomu tak je, by daly na vlastní článek, my se v tomto podržíme spíše následků - místo firmy, která dělá dokonalá auta podle sebe a čeká, kdo si je koupí, tu máme firmy tažené poptávkou zákazníků, kteří dokonalý produkt vnímají z velké části jinak než skrze jeho faktické kvality.
Výsledkem jsou vozy, které jsou prodávány pod pláštíkem dekády budované image, ale s reálně docela jinými vlastnostmi, než které ony dekády měly a kterými se dnes stále na oko zaštiťují. Z podstaty oslovují širší pole potenciální klientely a nikdo se nezabývá tím, že je to obvykle vyváženo ztrátou tradičních a loajálních zákazníků, která se o onu nyní tak mocně uplatňovanou image postarala. Někteří mohou namítnout, že to je sice macešské, ale ve výsledku ziskové, tak o co jde? Je to pravda, ale ptá se také někdo, jak dlouho se takto dá na trhu žít? Budou mít produkty takto se chovajících značek za 20 let ještě dnešní image, když budou následující dekády budovat svůj obraz na obdivu čínské klientely k červeně fosforeskujícímu logu na sedadle?
Abychom si rozuměli, toto není jen případ Porsche, to je spíše stále na začátku této cesty. Mnohem dále je BMW, Mercedes, ale i další značky, které si říkají prémiové či exkluzivní. Je tu ale otázka, co je prémiového a exkluzivního na mnohdy kvalitativně nepřesvědčivých vozech za vyšší ceny, které beztak potkáváte na každém rohu...
Zatím to takto uvažujícím výrobcům stále vychází, nejsme ale sami, kdo pochybuje o udržitelnosti tohoto přístupu. Na stejné straně barikády s námi stojí zejména lidé z koncernu FCA. Jeho nejblyštivější brož, Ferrari, už loni oznámilo, že omezí produkci, a to nikoli kvůli malému zájmu zákazníků. Naopak, zájem je spíše tak velký, až se značka bojí o ztrátu své výjimečnosti, a tak výrobu dále navyšovat nebude - maximem mělo být 7 000 aut za rok. Stalo se a firmě to zrovna neuškodilo loni vykázala rekordní ekonomické výsledky, i když vozů už v minulosti prodala i více.
Zdálo se, že Maserati ze stejné líhně bude jiný případ. Však jeho prodeje raketově rostou, až tak, že italské dělníky děsí, že musí pracovat. Trident má na paškálu mimo jiné BMW, a tak se maximalizace produkce zdála být jasným cílem. Jenže jím není.
Umberto Maria Cini z Maserati pro Reuters řekl, že firma omezí výrobu podobným způsobem jako Ferrari - maximem se v tomto případě stane 75 tisíc vyrobených aut ročně. Této kvóty by měla trojzubá značka dosáhnout v roce 2018, příští rok má oslovit 50 tisíc zákazníků. A je na nejlepší cestě to dokázat, možná to zvládne ještě dříve.
Nevíme tedy, jestli zrovna takto umělé omezování výroby je ta správná cesta, rozhodně nám ale přijde být vhodnější než honba za maximem produkce stůj co stůj. Za ideální bychom považovali snahu držet se „své klientely”, která je při jasném charakteru produktu omezená přirozeně - pravověrných Porsche (BMW M, Mercedesů, čehokoli) si více než X lidí prostě nekoupí. I k tomuto nebo jemu blízkému cíli ale nakonec může cesta Maserati vést - snaha obhospodařovat jasně definovaný počet zákazníků co nejlepším způsobem...

















Sériové Alfieri už brzy ukáže, jakou cestou Maserati půjde po faktické stránce. I deklarovaná snaha nevyrábět miliony aut ročně ale zní sympaticky...
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 10 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
Léta nechtěné Ferrari je najednou v kursu. Kus po slavném módním návrháři zlomil aukční rekord, prodal se skoro za 200 milionů
20.8.2025Ford chce rozjet revoluci ve výrobě aut, dnes je ale vyrábět neumí. Letos vyhlásil už 104. svolávací akci!
20.8.2025Lamborghini dokonalo obrat o 180 stupňů. Teď se kaje a slibuje, že motory V12 ponechá v prodeji i dlouho po roce 2030
20.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Mercedes se nedokáže zbavit svých skladových elektrických propadáků, dává na ně slevy až skoro 1,3 milionu Kč
20.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva