Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu

Jen málo značek si může dovolit takovou šílenost jako je snížení počtu prodaných aut, aby udrželo jejich exkluzivitu. Stáj Ferrari je jednou z nich.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu

10.5.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jen málo značek si může dovolit takovou šílenost jako je snížení počtu prodaných aut, aby udrželo jejich exkluzivitu. Stáj Ferrari je jednou z nich.

Italsko-americký koncern Fiat/Chrysler mnoho důvodů ke spokojenosti nemá, pokud ale může mít z něčeho skutečnou radost, pak jsou to bezpochyby obchodní výsledky své maranellské sportovní dcery. Automobilce Ferrari se v roce 2012 podařilo prodat přes 7 300 vozů, což je o padesát procent více než v roce 1991, kdy ke značce se vzpínajícím se koníkem nastupoval současný šéf společnosti Luca di Montezemolo.

V souvislosti s těmito výsledky poskytl generální ředitel Ferrari rozhovor kolegům z Automotive News a zajímavá byla především odpověď di Montezemola na otázku, jestli firma překoná loňské prodeje i letos. „Daří se nám i v tomto roce. Nové LaFerrari jsme vyprodali ještě před jeho veřejnou premiérou na ženevském autosalonu, navzdory tomu jsme se letos nezaměřili na navýšení poptávky, ale pozdvižení exkluzivity Ferrari,“ řekl šéf Scuderie.

Co přesně jeho slova znamenají? Di Montezemolo později na prezentaci strategického plánu přiznal, že automobilka zkrátka sníží roční prodej pod 7 000 aut. „Učinili jsme toto rozhodnutí i kvůli vytříbení našich dealerství. Prodejci musí pochopit, že je důležitá kvalita a nikoli množství,“ dodal Luca di Montezemolo.

Ve hře ale podle něj není pouze další vylepšení přístupu ke klientům. „Zvýšení exkluzivity ochrání naše marže, ale rovněž zůstatkovou hodnotu vozů našich zákazníků,“ připustil di Montezemolo a přiznal, že se firmě od roku 2011 podařilo zvýšit marži ze 14,1 na loňských 14,4 procenta a letos by mohla stoupnout až k patnácti procentům. „Bude to však náročné,“ říká šéf Ferrari, „čelíme intenzivnímu investičnímu programu.“ Di Montezemolo tím naráží na nábor 250 nových zaměstnanců, z nichž 200 bude vyčleněno na výrobu nových pohonných jednotek pro Maserati, včetně dieselů.

Přesto se Ferrari stěžovat nemůže a také jeho šéf si uvědomuje, že postavení firmy je lepší než kdykoli předtím. Při sedmi- až osmileté obměně jednotlivých modelů v nabídce byl nejstarší typ California představen na podzim 2008 a modernizován v roce 2011. „S obnovováním našeho sortimentu nemusíme pospíchat, ačkoli vyměnit nebo inovovat pět samostatných modelových řad v tak malé společnosti jako je ta naše vyžaduje kolosální úsilí,“ vysvětluje.

Iniciativa ve všech směrech se však Ferrari každopádně vyplácí, mimořádně úspěšný se jeví především individualizační program Tailor-Made, tedy něco jako šito na míru. „V průměru si zákazník objedná příplatkové prvky v hodnotě 33 tisíc dolarů, což je asi deset procent z maloobchodní ceny, v rámci programu Tailor-Made je však průměrná hodnota úprav 65 750 dolarů,“ říká hrdě di Montezemolo.

Příjmy Scuderie nicméně rostou také díky oddělení Ferrari Classiche Department zaměřeném na renovace starších vozů, takže automobilka zvažuje otevření pobočky v Kalifornii a slušně se vyvíjí rovněž obchod se vším, co nese logo Ferrari. Prodej licenčního tovaru a merchandising ve více než padesáti prodejnách po celém světě firmě loni vynesl 60 milionů dolarů, jehož součástí je rovněž zábavný park v Abú Dhabí. Více něž budovy kterékoli jiné automobilky je přitahována i centrála v Maranellu. „Loni navštívilo naše muzeum Galleria Ferrari čtvrt milionu návštěvníků a letos očekáváme, že jejich počet stoupne na 280 tisíc. Jsem pořád ohromen počtem lidí přitahovaných městečkem s populací čítající 17 tisíc obyvatel,“ konstatoval na závěr rozhovoru Luca di Montezemolo.


Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu - 1 - ferrari laferrari srovnani 2013 01Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu - 2 - ferrari laferrari srovnani 2013 02Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu - 3 - ferrari laferrari srovnani 2013 03Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu - 4 - ferrari laferrari srovnani 2013 04Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu - 5 - ferrari laferrari srovnani 2013 05Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu - 6 - ferrari laferrari srovnani 2013 06Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu - 7 - ferrari laferrari srovnani 2013 07Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu - 8 - ferrari laferrari srovnani 2013 08Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu - 9 - ferrari laferrari srovnani 2013 09Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu - 10 - ferrari laferrari srovnani 2013 10Ferrari omezí produkci, loňský rekordní počet prodaných aut ohrožuje exluzivitu - 11 - ferrari laferrari srovnani 2013 11
LaFerrari bylo vyprodáno už před jeho veřejným debutem, teď jeho technologie poslouží při vývoje následujících nových modelů

Zdroj: Automotive News

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.