Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mazda odmítá dotykové displeje v autech, má pro to rozumné důvody
13.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nepřišli jste na chuť dotykovému ovládání v moderních autech? Nejste sami, japonská automobilka se tímto směrem nevydá, jako jedna z mála.
Asi nemusíme nijak zvlášť zdůrazňovat, že dotykové displeje jsou nyní dle většiny automobilek ideálním způsobem ovládání palubních, zejména pak informačně-zábavních systémů. Výrobci tím jen reflektují posun u mobilních telefonů a elektronických zařízení vůbec, u nichž klasická tlačítka zmizela či mizí v propadlišti dějin. A jelikož moderní vozy jsou stále častěji považovány za „mobily na kolech”, nepřekvapí, že také v jejich případě je klasické ovládání na ústupu.
Nemusíme se přitom pohybovat jen v prémiovém segmentu, který inovace tímto směrem táhne. Dnes třeba ani s vrcholnými verzemi palubních systémů faceliftované Škody Octavia či nové Škody Karoq tlačítka nedostanete. Existuje však značka, která se rozhodla jít proti proudu a do vlaku s cílovou stanicí „Dotykové všechno” nenaskočit.
Rozhodně v tuto chvíli nepřemýšlejte třeba o Tesle, ostatně její chystaný Model 3 nepočítá ve svých útrobách kromě sedadel a volantu s ničím jiným než právě s obřím dotykovým displejem. Je přitom otázkou, jaká bude jeho obsluha - mnohé sice může vyřešit hlasové ovládání či tlačítka na volantu, i přesto může být přesunutí celého rozhraní mimo bezprostřední blízkost i přímé zorné pole řidiče chybou. To ale zjistíme až za pár týdnů.
Nyní se tedy již věnujme značce, která ostatně již nějaký ten čas dokazuje, že co ostatní adoptují horečnatým tempem, ji nechává chladnou. Už jistě tušíte - je to Mazda. Tedy výrobce atmosférických motorů, které se z pohledu Evropana mohou jevit přežitkem. Japonská automobilka nicméně nehraje hru na papírová data, ale spíše na realitu, což se jí již osvědčilo - nedávno byla znovu zvolena výrobcem nejúspornějších aut dle realistických testů spotřeby.
Aktuálně pak Japonci naznačili, že používání otočného ovladače, skrze který máte přístup k palubnímu menu, je bezpečnější než dotyková obrazovka. Dle interní studie bylo totiž zjištěno, že řidiči používající otočný ovladač měli menší počet chybných příkazů a zároveň nesledovali vozovku po daleko kratší čas než jejich kolegové, kteří měli k dispozici dotykovou obrazovku.
Ono zjištění je vlastně logické, neboť pokud musíte zkoordinovat zrak i hmatové funkce na jeden objekt, který je vyosen napravo od vás, vyžaduje to vyšší míru soustředění. Tedy jinými slovy, více se věnujete právě dotykové obrazovce, nikoliv dopravní situaci. Pokud ale máte k dispozici otočný ovladač, můžete se k toužené funkci dostat po paměti a vozovku tak stále sledovat.
Výsledky studie Mazdy nejsou zrovna překvapivé, vlastní zkušenosti nás vedou ke stejným závěrům a nedokážeme si představit, že by třeba koncern Volkswagen došel k jiným. Konkurenčním automobilkám se dotykové řešení musí zdát stylovější, nikoli praktičtější, jak už jsme ale zmínili, Mazda není z těch, pro které by povrchní přínos něco podstatného znamenal.
Rozhodnutí Japonců lze tedy s povděkem kvitovat, třebaže počítáme s tím, že se najde dost lidí, kteří tento postup budou považovat za zpátečnický. Nás mezi nimi ale opravdu nenajdete - dotykový displej jako další možnost ovládání palubního systému je fajn, jako jediná ale ani trochu...


















Nová Mazda CX-5 byla představena vcelku nedávno, přesto si o dotykovém displeji může nechat pouze zdát. Značka pak otočný ovladač použije i u dalších novinek
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nejčtenější články
Levné rodinné Hyundai pro 7 dostalo s faceliftem až brutální vzhled, při ceně od 340 tisíc Kč mu ale nikdo nic vyčítat nebude
26.7.2025Pád VW pokračuje. Zisk je dole znovu o 36 procent, klesá už i obrat, nového fackovacího panáka ale nikdo soudný nebere vážně
26.7.2025Nadšenec si levně koupil ojetou superlimuzínu exkluzivního Maybachu, po roce říká, že je čas podívat se pravdě do očí
26.7.2025Cybertruck je pro Teslu zřejmě zapomenutou kapitolou, už o něm odmítá mluvit i s vlastními investory
26.7.2025Sběratel si myslel, že koupí těchto dvou aut vydělá majlant. Mýlil se. Po 6 letech je jasné, že prodělal kalhoty
26.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva