Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes má překvapivý problém, jeho zákazníci kupují až příliš mnoho SUV
14.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S velkými SUV jsou spojené velké zisky, jenže není všechno zlato, co se třpytí. Mercedes nyní poznává i odvrácenou stranu tohoto úspěchu.
Crossovery a SUV jsou aktuálně pro spoustu lidí modlou, od které se neumí odtrhnout. I proto stále více výrobců vstupuje do segmentů, jimž se dříve vyhýbali jako čert kříži. Je to ostatně i logické, neboť peníze jsou v tomto světě až na prvním místě. Hledat je pak samozřejmě lze především tam, kde je zájem publika. A čím větší poptávka je, tím výše mohou automobilky šponovat ceny, a tak navyšovat svůj zisk. Mohlo by se tedy zdát, že s těmito vozy jsou spojena jen samá pozitiva a sociální jistoty, jenže není to tak úplně pravda.
Každá mince má dvě strany a u crossoverů a SUV tomu není jinak. Jakkoliv jsou totiž i ty větší či prémiové spárovány s maloobjemovými jednotkami, zákazníci volí hlavně větší motory, které k charakteru těchto aut sedí daleko lépe než takový litrový tříválec. Jak je ovšem známo již k komiksů o Spider-Manovi, s velkou silou přichází také velká odpovědnost. Respektive v tomto případě s velkým objemem a vyšším výkonem jsou spárovány vyšší emise CO2. A to už je problém.
Své o tom ví hlavně Mercedes, který se aktuálně ohlédl za svou loňskou emisní stopou. Ta v průměru na celou automobilku činila 125 gramů na kilometr na jeden prodaný vůz, což je zcela v povolených mezích. Momentálně totiž výrobci nesmí překročit hranici 130 g/km. Vedení značky by tedy mohlo spát klidným spánkem, jenže skutečnost je taková, že místo toho prožívá počátek noční můry. Jakkoliv jsou totiž loňské emise pod limitem, zároveň jsou vyšší než v roce 2016, kdy činily 123 g/km.
Důvod tohoto růstu jsme naznačili již v úvodu a potvrzuje jej i samotná značka. Ta totiž loni prodala mnohem více velkých SUV než předloni. Třeba Mercedes třídy G si v Evropě pořídilo 5 457 zákazníků namísto 4 646 lidí o rok předtím. Zhruba polovina exemplářů přitom nesla logo AMG a byla tedy osazena 5,5litrovým osmiválcem. Vůči gustu publika nelze samozřejmě říci ani popel, nicméně tento motor produkoval 322 gramů CO2.
Negativní trend je problematický z toho důvodu, že meta 130 g CO2/km bude platit už jen tři roky, poté se sníží na 95 g C02/km. A Mercedes musí k tomuto cíli mířit, jinak jej čekají tvrdé pokuty. Jeho prodeje samozřejmě zdaleka nesestávají jen z třídy G, nabízí také modely GLC, GLE či GLS a ani třídy E nebo S průměrné emise dolů netlačí. Značka tak čelí nepříznivé vyhlídce, jenž je spojena s oním novým limitem emisí CO2 na kilometr.
Loni automobilka prodala v Evropě přes 1 milion vozů. Pokud by 95gramový limit CO2 na kilometr platil nyní, znamenalo by to obří pokutu. EU účtuje 95 Eur za každý gram nad limit a prodaný vůz, což v tomto případě znamená 30 milionů nadlimitních gramů. Nemusíte být velcí matikáři, abyste si spočítali, že se bavíme o teoretické pokutě 2 850 000 000 Eur, skoro třech miliardách euro odvedených Bruselu. To už je pořádná částka i na obří koncern, jako je Daimler.
Není tedy divu, že ve Stuttgartu mají problém, který budou muset řešit. Jak, to je otázkou, cíle EU jsou v praxi nesplnitelné a úlevou se mohou stát snad jen elektrická auta s papírově nulovými emisemi. Lépe se vedení Daimleru může cítit snad jen díky tomu, že v průšvihu není sám. Ještě horší vyhlídky má koncern VW, který sice dělá obecně úspornější auta, také jich ale prodává více. A za současného stavu by s novým limitem emisí čelil roční pokutě ve výši 4 miliard Eur, tedy asi 101,5 miliardy Kč...




















































Nový Mercedes-Benz G500 je sice lehčí než dříve a zároveň má také méně objemný motor, stále však emisemi CO2 dvakráte překračuje povolený limit. Verze G63 je pak na tom ještě hůře
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 10 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 2 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 3 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 5 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 6 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
