Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes vs. Francie: 1:0, ve sporu o chladivo dal soud zapravdu automobilce
29.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Verdikt Státního soudu s definitivní platností povoluje prodeje třídy A, třídy B a roadsteru SL. Třícípá hvězda ale i tak vyvíjí vlastní chladivo.
„Klima-gate“ možná dospěla ke svému závěru. Na základě rozhodnutí Státního soudu, který ve Francii platí za nejvyšší justiční orgán, totiž musí země galského kohouta zrušit zákaz prodeje těch modelů Mercedesu, které ve svých klimatizacích používají zakázané chladivo R134a. Zájemci o třídu A, třídu B a roadster SL tak mohou bez problémů vyrazit do showroomů s třícípou hvězdou ve znaku, aniž by se dočkali zpráv, že jejich vozy dorazí neznámo kdy.
Podle soudu neexistuje důvod k obavám, že by chladivo mohlo ohrozit životní prostředí, pokud budou provedeny potřebné kroky k jeho hermetickému uzavření. Ty Mercedes-Benz učinil již dávno. Výrokem francouzské justice je proto značka „potěšena“, čemuž se ani nevidíme. Zvláště když uvážíme, že jen za první letošní půlrok prodala německá automobilka ve Francii 15 745 exemplářů, tedy nějaká dvě procenta svých globálních prodejů.
Soud nyní navíc zvažuje, zda budou podniknuty i nějaké kroky směrem k francouzské vládě. Zákaz byl totiž proti směrnicím Evropské unie, podle nichž musí být v případě zjištěného problému nejprve obeslán Evropský parlament a také výrobce, kterému tak má být dána šance k nápravě. To ale tamní vláda neučinila, místo toho bez jakéhokoliv přemýšlení přistoupila k zákazu zmíněných modelů.
Důvodem bylo přitom používání uvedeného chladiva R134a, které je prý mnohonásobně škodlivější než nově schválený plyn R1234yf. Jak ale soud uvedl ve verdiktu, k poškození životního prostředí nikdy nedošlo. Oproti tomu chladivo R1234yf může v případě srážky vést ke vznícení vozidla, což nevyloučily ani německé organizace jako German Federal Motor Vehicle Office nebo KBA.
Samotný Mercedes-Benz pak dokonce u roadsteru SL nové chladivo zpočátku využíval, po celé řadě svolávacích akcí však nakonec přistoupil k výměně za starý plyn. Ten pak byl pro jistotu již od počátku obsažen v klimatizacích Áčka a Béčka a legálně může být v klimatizacích používán nadále, i když je otázka, jak dlouho tomu bude.
Dalšího kroku francouzské vlády bychom se ale v tomto ohledu neměli obávat. K ústupku místo toho přistoupila třícípá hvězda, která prý vyvíjí své vlastní chladivo. K tomu pak přistoupil i Volkswagen, který protifrancouzskou snahu Mercedesu podporoval. K obdobnému rozhodnutí by mohla přistoupit i Toyota a Lexus, neboť obě značky ve svých modelech prodávaných v Evropě rovněž používají plyn R134a.
Z daného je tedy patrné, že německá automobilka sice v souboji s Francií zvítězila, je však otázkou, o jak velké vítězství se jedná. Mercedes sice v tuto chvíli svá auta prodávat může, změně chladiva se ale stejně nevyhne a kompenzaci za ztráty způsobené kroky francouzské exekutivy se nedočká. Pro automobilku ale dnešním dnem jistě nastávají lepší časy, než ty dosavadní...







Třída A, třída B a roadster SL se ve Francii mohou opětovně prodávat i se zakázaným chladivem. Mercedes-Benz ovšem vyvíjí své vlastní, které snad již ekoaktivisty nebude tolik provokovat
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
včera
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
16.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Absurdní čtyřválcový Mercedes C od AMG skutečně končí, déle jak tři roky se na trhu trápit nevydržel
před hodinou
VW začal lákat na nové auto, které ještě dva roky nebude vyrábět, lidé tento krok přesto oslavují
před 3 hodinami
Hyundai přiznává, že elektromobily se musí dobíjet stejně rychle, jako se auta tankují. To ale není ani trochu blízko, ukazuje nový rekord
před 4 hodinami
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
včera
Jaguar Land Rover vykázal za poslední kvartál hrozivou ztrátu, už se z ní také nemusí vzpamatovat
včera
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.19. 10:54 - mattonecz
- Policejní kontroly a měření 11.19. 10:17 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.19. 10:15 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 11.19. 08:10 - jerry
- Motor 1,6 55kw nestartujezza vlhka Felicia Octavia 11.18. 18:51 - Vašek76
- Lampárna (stěžovatelna) 11.18. 14:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 11.18. 13:59 - pavproch
- Opel obecně 11.18. 11:06 - HondaMan
