Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Měření emisí v provozu v Evropě možná vůbec nebude, prý je nekvalitní
15.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Přístroj k měření Real Driving Emissions má odchylky až 30 %, říká environmentální výbor Evropského parlamentu. Zavedení by také prý podrylo jiná pravidla.
Snaha zavést měření emisí v reálném provozu (Real Driving Emissions - RDE) jako součást homologační procedury narazila na překážku přímo v Evropském parlamentu. Jeho environmentální výbor nedoporučil přijetí návrhu Elzbiety Bienkowskie, podle kterého se měly už od ledna roku 2016 začít měřit emise dieselových aut na reálných silnicích při reálné jízdě, a to pomocí přenosného zařízení na měření emisí.
Návrh byl později přijat v kompromisní verzi. Místo faktoru konformity 1,6, tedy že by auta mohla překročit limit produkce oxidů dusíku 80 mg/km o 60 %, byl schválen faktor konformity 2,1 (překročení o 110 %) pro období mezi léty 2017 a 2020 a faktor konformity 1,5 pro další léta, ale pouze v rámci měření RDE.
Návrh není dostatečně vysvětlen ani ospravedlněn a zavedení by podrývalo vynucování současných evropských standardů, uvedl environmentální výbor EP ve své včerejší rezoluci. A vskutku, říci, že auto plní normu Euro 6 v testu NEDC, ale na reálné silnici ji vlastně neplní, znamená, že testy NEDC by byly úplně k ničemu. Navíc se připravuje zavedení nové normy WLTP, která nebude automobilkám poskytovat tolik prostoru k úpravě aut pro měření emisí.
Přenosné zařízení, označené PEMS (Portable Emission Measurement Systems), kterým se měly emise na skutečných silnicích měřit, navíc není bez chyb. Tisková zpráva uváděla průměrnou chybu měření 18,5%, maximálně však až 30 %. To znamená, že z reálně emitovaných 150 mg NOx/km může být na výstupu z přístroje 195 mg, nebo také jen 105 mg - a to je opravdu ohromný rozdíl.
Výbor je tedy proti zavedení RDE do homologačního procesu. Přesto však nezpochybňuje negativní vlivy oxidů dusíku na lidský organismus a životní prostředí. V rezoluci se hovoří o škodách na zdraví lidí a a nadměrné acidizaci a eutrofizaci životního prostředí ve výši 940 miliard eur (24,9 bilionu korun).
Evropský parlament jako celek může rezoluci svého environmentálního výboru vetovat, zda to udělá, je otázka. Plenární zasedání ve Štrasburku ve dnech 18. - 21. ledna 2016 rozhodne. Vidět aspoň kousek snahy o postup kvalitní a rozumý spíš než rychlý za každou cenu ovšem není špatné.


Mobilní zařízení k měření emisí má prý velké odchylky (ilustrační foto)
Zdroj: Europa.eu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 2 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejnovější články
Šéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí. Přijde ještě letos, levnější auta ale nebudou
před hodinouNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 2 hodinamiPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
před 3 hodinamiFord po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
před 4 hodinamiZ „Ferrari pro chudé” se stal sen skutečných majitelů Ferrari, na nejlepší kusy dnes ani oni nemají
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 11:53 - HondaMan
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon