Moderní korejský hybrid vyzval na souboj Škodu s klasickým spalovacím motorem, neměl to dělat

Pokud by mělo jít o skutečný další evoluční krok, pak by své předchůdce musel jasně zastiňovat. To se ale nikdy nedělo a neděje se to ani nyní, ve srovnávacím testu skončila na vrcholu opět „klasika”.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Moderní korejský hybrid vyzval na souboj Škodu s klasickým spalovacím motorem, neměl to dělat

24.8.2022 | Petr Prokopec

Moderní korejský hybrid vyzval na souboj Škodu s klasickým spalovacím motorem, neměl to dělat

/

Foto: Kia

Pokud by mělo jít o skutečný další evoluční krok, pak by své předchůdce musel jasně zastiňovat. To se ale nikdy nedělo a neděje se to ani nyní, ve srovnávacím testu skončila na vrcholu opět „klasika”.

Na počátku letošního roku Kia zahájila prodej druhé generace SUV Niro. To stejně jako předchůdce není k dispozici s dieselovým motorem, který je pro takové typy aut ideální. Pořídit si jej ovšem již nemůžete ani v čistě benzinové formě. Místo toho je k mání hybridní, plug-in hybridní a ryze elektrická verze. Druhé dvě ale minimálně v Česku budou na okraji zájmu, neboť o láci se v jejich případě nedá ani mluvit. Za elektrické Niro totiž musíte dát minimálně 1 169 980 Kč, a to i když dostáváte základní výbavu. Plug-in hybrid je pak k dispozici až od středního stupně Style, s nímž vychází na 1 049 980 Kč.

Pod milion korun se tedy vejde pouze hybridní provedení, v případě nejvýše položeného stupně Premium vám z účtu zmizí 909 980 Kč. Ani to není málo, ale je to nejméně. Dostáváte pak sice nižší výkon, ovšem 141 koní již lze považovat za obstojné stádo. Rozdíl ve srovnání s plug-in hybridem navíc tkví jen v elektromotoru a ve velikosti baterií, což jsou proměnné veličiny, s nimiž nelze vždy počítat. V případě spalovací jedna-šestky dostane pokaždé ten samý motor s výkonem 105 koní.

Pokud si navíc uvědomíme, že plug-in hybrid je o sto kilogramů těžší, ve finále můžete být s hybridem i rychlejší. A to ani nemluvíme o srovnávání s elektromobilem, se kterým na dlouhých trasách budete zaostávat o dlouhé hodiny, v případě Nira je situace ještě tragičtější než u jiných elektromobilů, neboť jej ani nelze nabíjet u těch nejrychlejších současných stojanů. Při výkonu 100 kW se tak k 80procentní kapacitě dostanete za 45 minut, v případě „plné nádrže“ a běžné domácí zásuvky potřebujete 27 hodin a 30 minut.

Jak jsme tedy zmínili výše, pro běžného Čecha jsou plug-in hybridní a elektrická verze zcela mimo hru. Má ovšem smysl uvažovat o té hybridní? S tím vám může pomoci srovnávací test, ke kterému přikročili naši kolegové z Auto Bildu. Ti nové korejské SUV postavili proti Škodě Karoq 1,5 TSI a Mazdě CX-30 s mild-hybridním dvoulitrem. A my rovnou prozradíme, že Kia skončila na stříbrné pozici, zatímco český zástupce uchvátil zlato. Bronz pak zůstal vozu ze země vycházejícího slunce.

Niro zabodovalo hlavně nižší spotřebou, elektromotor totiž atmosférické jedna-šestce pomáhá ve spodních otáčkách, a nenutí tak řidiče hnát spalovací motor do těch vysokých. Přesně to je případ Mazdy, u které při touze po lepší dynamice musíte plynový pedál pořádně stlačit. Na druhou stranu, ani tak se CX-30 nedostává na úroveň Škody, která je z daného tria nejžíznivější (7,2 vs. 6,6 vs. 5,8 l/100 km). Zároveň u ní však můžete počítat s nejlepší dynamikou, ať už jde o zrychlení či maximálku.

Karoq rovněž boduje objemem zavazadlového prostoru, což je stinná stránka Mazdy. Ta nicméně pro změnu uvnitř nabízí kombinaci fyzických tlačítek a rolujícího ovládání multimediálního systému, která je značně intuitivní. Škoda pak sice se svým dotykovým displejem není marná, minimálně klasický čudlík pro hlasitost audio systému by jí ale více než prospěl. U Kie se pak i přes přítomnost 80centimetrového panelu budete muset daleko více soustředit.

Jak tedy Němci dodávají, Niro se ideálně hodí spíše na jízdu po městě, kdy více využíváte onen elektromotor a kdy až tak nevadí, že řízení nemá takovou odezvu a sedadla takovou oporu. Karoq je ve srovnání s tím lépe využitelný, jen musíte vzít v potaz jeho ne až tak výrazný design. Ten je doménou jak Kie, tak i Mazdy, jejíž CX-30 je sice působivá v zatáčkách, ovšem zrovna to není vlastnost, kterou by zákazníci hledali u rodinných SUV v prvé řadě.

Lze už jen dodat, že u nás Karoq s jedna-pětkou startuje na 688 900 Kč, tedy podstatně níže než hybridní Niro. Levněji vám pak navíc Škoda dodá i verzi osazenou dvoulitrovým turbodieselem, který zcela maže i výhodu Kie v podobě oné nižší spotřeby. Ve finále je tak na straně Korejce jen jeho design. A to je opravdu málo.


Moderní korejský hybrid vyzval na souboj Škodu s klasickým spalovacím motorem, neměl to dělat - 1 - Skoda Karoq 2021 facelift prvni sada 04Moderní korejský hybrid vyzval na souboj Škodu s klasickým spalovacím motorem, neměl to dělat - 2 - Skoda Karoq 2021 facelift prvni sada 05Moderní korejský hybrid vyzval na souboj Škodu s klasickým spalovacím motorem, neměl to dělat - 3 - Skoda Karoq 2021 facelift prvni sada 14
Srovnávací test kompaktních SUV vyhrál Karoq s 578 body z osmi set možných. Foto: Škoda Auto

Moderní korejský hybrid vyzval na souboj Škodu s klasickým spalovacím motorem, neměl to dělat - 4 - Kia Niro 2021 prvni sada 02Moderní korejský hybrid vyzval na souboj Škodu s klasickým spalovacím motorem, neměl to dělat - 5 - Kia Niro 2021 prvni sada 06Moderní korejský hybrid vyzval na souboj Škodu s klasickým spalovacím motorem, neměl to dělat - 6 - Kia Niro 2021 prvni sada 11
Na druhé příčce skončilo hybridní Niro (561 bodů), jemuž škodí hlavně vyšší cena. Foto: Kia

Moderní korejský hybrid vyzval na souboj Škodu s klasickým spalovacím motorem, neměl to dělat - 7 - Mazda CX-30 2019 ilustracni foto 01Moderní korejský hybrid vyzval na souboj Škodu s klasickým spalovacím motorem, neměl to dělat - 8 - Mazda CX-30 2019 ilustracni foto 02Moderní korejský hybrid vyzval na souboj Škodu s klasickým spalovacím motorem, neměl to dělat - 9 - Mazda CX-30 2019 ilustracni foto 03
CX-30 připadl bronz, oslnit totiž zvládá hlavně dynamikou. To však na více než 553 bodů nestačilo. Foto: Mazda

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše