Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk to má spočítané, jeho firmy už dostaly dotace ve výši 118 mld. Kč
3.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Továrny Tesly a SolarCity jsou přímo i nepřímo dotovány obrovskými částkami. Tesla i tak prohlubuje ztrátu, Musk ale přesto vše bagatelizuje.
Daňové podpory, půjčky a další dotace pro tři firmy Elona Muska, tedy Tesla Motors, SolarCity a SpaceX, dají dohromady 4,9 miliardy dolarů. Uvedl to deník Los Angeles Times. Toto číslo se skládá ze spousty různých vládních podpor, konkrétně tu jsou např. dotace, daňové úlevy, pomoc s výstavbou továren, levnější půjčky nebo emisní kredity, na jejichž prodeji jiným automobilkám Tesla také vydělává.
Částka 4,9 miliardy dolarů, což odpovídá 118,44 miliardám korun, je suma veškeré přímé i nepřímé pomoci Muskovým společnostem. Jsou v ní tedy obsaženy také dotace na pořízení elektromobilů či solárních panelů koncovým zákazníkům. „Nemá to formu tučných šeků,” uvedl na adresu součtu podpory Elon Musk.
Samotná automobilka Tesla je největším příjemcem státní podpory z tohoto balíku. Pomoc pro automobilovou část Muskova portfolia je v celkové výši 2,39 miliardy dolarů, tedy 57,77 miliardy korun. To obsahuje 45milionovou (1,1 mld. Kč) půjčku od americké vlády, 517 milionů dolarů (12,5 mld. Kč) z prodeje emisních kreditů a téměř 1,3 miliardy dolarů (31,42 mld. Kč) na daňových úlevách od státu Nevada. Tam se staví gigatovárna na baterie. Zbytek částky, více než dalších 500 milionů dolarů, pak činí federální i státní dotace na koncové ceny prodaných elektromobilů, zejména Modelu S, které se v různých státech Unie liší.
Dotace na nevadskou továrnu pochopitelně zdaleka nejsou plně vyčerpány, přesto je není radno bagatelizovat. A nejen kvůli jejich celkovému objemu. Nevadská podpora totiž zahrnuje kromě slevy na elektřinu také oproštění od daně z nemovitosti a daní z výplat zaměstnancům na deset let a oproštění od dalších místních daní na dvacet let (!). Takovéto výhody musely být zvlášť schváleny nevadskou vládou, kde údajně prošly bez jediného hlasu proti, jak říkají starší zprávy.
Detaily podpory od státu Nevada zatím nejsou přesně dojednány, uvádí Musk na obranu svých tučných vládních příspěvků. Objem se ale dost pravděpodobně nijak výrazně zmenšovat nebude. „On rozhodně jde tam, kde jsou vládní peníze,” komentoval praktiky Elona Muska Dan Dolev, analytik u společnosti Jefferies Equity Research. „To je skvělá strategie, jenže vláda jednoho dne peníze přestane posílat,” dodal.
Další Muskova společnost, SolarCity, také požívá ohromné výhody. Stát New York například staví v Buffalu továrnu na solární panely za 750 milionů dolarů (18,13 miliardy korun) a společnosti SolarCity ji pronajme za symbolický 1 dolar na rok. Osvobození od daní na deset let pro gigatovárnu v Nevadě také není v rámci Muskových firem výjimkou, ani v tomto případě nebude tak dlouho SolarCity platit některé daně, na čemž ušetří údajně 260 milionů dolarů, tedy 6,28 miliardy korun. „Když sečtete veškeré podpory pro SolarCity a Teslu, je to stále tisícina toho, co ročně dostává ropný průmysl,” reagoval alibisticky Elon Musk.
Podíváme-li se na finanční historii automobilky Tesla, je víc než pravděpodobné, že bez státních dotací a dalších finančních podpor by do dnešního dne nebyla schopna přežít ve formátu, v jakém je nyní, pokud vůbec. Nedávno vyplynuly na povrch informace o tom, jak byla značka na pokraji bankrotu před zhruba dvěma lety, až pak přišel raketový vzestup. Vládní peníze do firmy samozřejmě tekly před touto krizí a tečou i v současnosti.
Otázka, kterou Dan Dolev klade, je, zda firmy Elona Muska směřují k ziskovosti. Podle něj to je pravděpodobné, jenže podle dalších ukazatelů nikoliv, nebo tento proces postupuje jen velmi pomalu. Připomeňme, že Musk v lednu tohoto roku přiznal, že automobilka Tesla ještě dlouho nebude zisková. V tu dobu bylo čerstvě uzavřené poslední čtvrtletí roku 2014, ve kterém Tesla tratila 108 milionů dolarů, tj. asi 2,6 miliardy korun.
Výsledky za první čtvrtletí roku 2015 jsou již také známy. Tržby za první čtvrtletí tohoto roku se zvýšily na 1,1 miliardy dolarů (26,6 mld. Kč), ale rostly také ztráty, konkrétně na 154,2 milionu dolarů, tedy 3,73 miliardy korun. Kumulativní ztráta automobilky Tesla ke konci prvního čtvrtletí roku 2015 je tedy 1 574 538 000 dolarů, tj. přes 1,5 mld. USD a 38,06 mld. Kč. I pokud bychom z oněch dotací pro Teslu vyškrtli nevadskou podporu jako do značné míry nerealizovanou a vládní půjčku jako prostě půjčku, zbývá 1,045 miliardy dolarů (25,08 mld. Kč), které Tesla reálné dostala jako na stříbrném podnose.
Jinými slovy - Tesla prodělala přes 38 miliard, i když dalších 25 dostala, za nic. To posouvá celkovou bilanci jejího podnikání do minusu přes 63 miliard Kč. S vidinou takové ztráty by těch pár desítek tisíc aut postavil snad každý. A vzpomeňte si na oněch 25 miliard korun dotací, až opět uslyšíte Elona Muska tvrdit, že do Tesly investoval 70 milionů dolarů (1,7 mld. Kč) vlastních peněz. Dojemné, ve stínu přijatých dotací ale nevýznamné.
Firma ale přesto žije hlavně z důvěry investorů, někdy obtížně pochopitelné. Akcie Tesly jsou na hodnotě 248,35 USD za kus (lehce přes 6 tisíc korun) jen díky potenciálu, který investoři ve firmě vidí, nikoliv díky jejím výsledkům, které jsou přes veškeré podpory mizerné. Jen vyschnutí přítoku státních peněz, o kterém Dan Dolev hovoří, by na tomto stavu něco mohlo změnit, během této dekády se ale něco takového stane jen stěží...













Tesla Model S se prodává čím dál více, spolu s tím ale Tesla Motors čím dál tím více prodělává
Zdroj: L.A. Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 7 hodinami
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
před 9 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
před 10 hodinami
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
dnes
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
dnes
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 11.01. 20:55 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
