Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž, který vybudoval McLaren, po sporech opouští firmu. Na cestu dostal miliardy
30.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Sedmdesátiletý byznysmen přivedl McLaren na vrchol, nejprve sportovní a pak i silniční. Od roku 2014 ale není naladěn na stejnou notu s partnery.
Nebývá neobvyklé, když člověk, jenž tu či onu společnost dovedl k úspěchu, je nakonec odstaven od válu. Své by o tom mohl vyprávět třeba Steve Jobs, který byl dokonce svého času z Applu vyhozen. Dobře se pak vlastně nezachoval ani koncern VW Group vůči Ferdinandu Piëchovi. A nejnověji pak asi nesmýšlí pozitivně o McLarenu Ron Dennis. Ten měl totiž dle informací Sky News prodat veškeré své zbývající podíly a firmu zcela opustit.
Dennis svou kariéru odstartoval v roce 1966, tedy ve svých 18 letech, kdy se stal mechanikem u týmu Cooper Formula One. Následně se přesunul k Brabhamu, již v roce 1971 však zakládal vlastní stáj. Ta se sice dočkala několika reorganizací, na druhou stranu ale dosáhla celé řady úspěchů ve Formuli 2 a 3. Návrat do královské disciplíny se odehrál až v roce 1980, kdy se Dennisův Project Four Racing sloučil s McLarenem.
Britský byznysmen se postavil do čela týmu, přičemž mezi jeho úspěchy z té doby patří zlanaření automobilky Porsche k výrobě motorů či hrátky s karbonovými vlákny. Pod Dennisovým vedením tým začal opětovně vítězit, přičemž jezdci jako Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Mika Häkkinen či Lewis Hamilton přivezli stáji nejen mistrovské tituly, ale také řadu Pohárů konstruktérů.
Do dnešních dní má McLaren na kontě 8 vyhraných šampionátů, pouze jednou se tak ale stalo „před Dennisem“. Stejně tak z 12 jezdeckých titulů jen dva byly vybojovány před rokem 1980, kdy velký Ron nastoupil ke kormidlu. Je ovšem třeba také jedním dechem dodat, že posledním mistrem světa za McLaren byl Hamilton před devíti lety, mezi stájemi pak tým zvítězil před necelými dvaceti.
Tato dlouhá odmlka, společně s kauzou Spygate, kdy byl tým obviněn ze špionáže u Ferrari, byla jedním z důvodů, proč mezi Dennisem a dalšími majiteli McLarenu začalo docházet k rozkolům. Ač byl tedy v roce 2014 jmenován prezidentem celé společnosti, o dva roky později - loni v listopadu - byl kvůli nespokojenosti správní rady degradován. Stále však zůstával spolumajitelem.
Nejnovější informace ale naznačují, že Dennis jde kompletně od válu. Prodat měl nejen 11procentní podíl, který držel v divizi McLaren Automotive, ale i 25procentní podíl v McLaren Technology Group. Podle zdrojů ze zákulisí měl přitom za své akcie dostat 275 milionů GBP (cca 8,2 mld. Kč), celá McLaren Group (konglomerát ještě dalších firem) je totiž aktuálně ceněn na dvě miliardy liber (59,85 mld. Kč).
Tím se nám uzavírá jedna éra britské společnosti, kdy sice tým F1 i díky nespolehlivým a málo výkonným motorům Hondy strádá, automobilová divize je ovšem v té nejlepší kondici. Po šesti letech existence totiž značka ohlásila již čtvrtý ziskový rok, pročež se tak měla stát nejúspěšnějším výrobcem silničních aut se šestiletou historií. Za to přitom může vděčit právě Dennisovi, jako ostatně prakticky za vše, co kdy dokázala, legendární McLaren F1 nevyjímaje...






Ron Dennis se po dlouhých 37 letech loučí se společností, kterou dostal na vrchol a stále v jejím čele během všech jejích velkých úspěchů
Zdroj: Sky News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
před 7 hodinamiMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
dnesLevnější verze nových Mercedesů dají ostatním lidem na palubě jasně najevo, jak moc jste na nich šetřili
9.9.2025
Nejnovější články
„Prvním pravidlem byznysu je dělat to, co chce zákazník,” říká šéf Škody. Takže nabídne víc nechtěných elektromobilů, to dá rozum
před 4 hodinami„Designové návrhy od AI jsou z 99 % na ho...,” prohlásil šéfdesignér Mercedesu. Copak asi říká na ty svoje?
před 6 hodinamiPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
před 7 hodinamiMuselo to přijít: Škoda zvažuje, jestli zařízne spíš Octavii, nebo skončí Superb
před 9 hodinamiKdyž už, tak už: Ford ohlásil svou už 110. letošní svolávací akci. Týká se skoro 1,5 milionu aut, firma o problému ví už 10 let
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva