Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
O autu Apple prý uvažoval již Steve Jobs, nakonec ale dostal přednost iPhone
5.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Spoluzakladatel Applu se prý před osmi lety vážně zabýval myšlenkou postavit vůz s nakousnutým jablkem ve znaku. Tehdy však zůstalo jen u slov.
O vstupu Applu mezi výrobce automobilů se v poslední době mluví čím dál tím častěji. Nahrává tomu i fakt, že společnost s nakousnutým jablkem ve znaku najala desítky expertů na robotiku či specialisty zabývající se technologiemi baterií. Některé z nich navíc nejhodnotnější firma na světě přetáhla od Tesly (Elon Musk to nazývá jinak, ale to je ten poslední člověk, kterému by bylo možné něco věřit...), čímž se nám výsledná mozaika začíná dávat jaksepatří dohromady. Další střípek do ní můžeme zasadit i dnes a pro mnohé bude opravdu překvapivý. O vlastním „iCaru“ totiž prý uvažoval již spoluzakladatel společnosti Steve Jobs.
O daném rozpoložení šéfa firmy se nyní v rozhovoru pro magazín Bloomberg rozpovídal Tony Facell, který v roce 2008 zastával u Applu pozici výkonného viceprezidenta. S Jobsem přitom spolupracoval na vývoji iPodu a iPhonu, oba však údajně vedli hypotetické řeči i na téma automobilů. „Říkali jsme si, jak bychom asi daný automobil vyráběli, pokud bychom se na to opravdu vrhli. Jaká by byla palubní deska? Jak by vypadalo tohle? A jaká by byla sedadla? A čím bychom jej poháněli?“
Nakonec však zůstalo pouze u slov, neboť Jobs se rozhodl, že danou oblast společnost v dané době prozkoumávat nebude. Svět se totiž potácel na pokraji globální krize, kterou byl automobilový průmysl zasažen více než jiné sektory. Jak se ovšem nyní ukazuje, toto téma z Applu nevymizelo, což má podle Fadella své opodstatnění také ve faktu, že automobily a mobily jsou si do značné míry podobné, a to nikoliv jen společným slovním základem.
„Auto má baterie, má počítač, má motor a má i mechanickou strukturu. Pokud se podíváte na iPhone, má přesně ty samé komponenty. Dokonce má v sobě i motor,“ dodává k tématu Fadell, který nyní šéfuje společnosti Nest. Ta se přitom zabývá automatizací domácností, tedy kupříkladu na internet připojenými detektory kouře. Zároveň spadá pod konglomerát Alphabet, který je nově vzniklou společností zastřešující také Google.
De facto tedy Fadell nyní pracuje pro přímou konkurenci Applu, neboť také Google se zabývá vývojem vlastního automobilu. Prodávat jej však nechce jako celek, místo toho bude jednotlivým značkám dodávat některé technologie jako autonomní řízení nebo elektrický pohon. Zda se tímto směrem vydá také „nakousnuté jablko“, to momentálně není jasné. A to přesto, že o projektu „iCaru“ se mluví již léta a v realitu se má překlenout až někdy v roce 2019.
To jen potvrzuje Phil Schiller, nynější výkonný viceprezident Applu pro marketing, podle kterého se o vlastním automobilu hovořilo dokonce ještě předtím, než byl v roce 2007 uveden na trh první iPhone. Mimo to firma zvažovala i vývoj televizí nebo kamer, nicméně nakonec dostal přednost mobil. Tedy přístroj, který měl největší vliv na následné formování světa. Veškerá energie techniků byla soustředěna jen na něj, ostatní šlo pro tu chvíli stranou.
Nyní je však daná myšlenka opět na programu dne, přičemž podle Fadella má Křemíkové údolí vůči všem zavedeným výrobcům výhodu v podobě softwaru. „Myslím, že uvidíte některé dramatické změny ve způsobu, jakým uvažujeme nejen o automobilech, ale také o dostupné cenové politice. Nicméně jsme stále sedm nebo deset let od masivního přehození výhybky.“
Pokud si přitom uvědomíme, že právě tolik let uplynulo od zmiňovaného uvedení prvního iPhonu, pak nás zjevně čekají zajímavé věci. Zvláště když Apple má k dispozici hotovost ve výši 200 miliard dolarů (cca 4,9 bilionu korun), se kterou může klidně postavit i raketoplán, nikoliv jen „pouhé auto”. Jsme tedy zvědavi, co se nakonec v závěru dekády objeví.
Jestli příběhu o Jobsově zápalu pro auta věříte, necháme na vás, vypadá to totiž jako až podezřele průhledný pokus vytvářet zatím hypotetickému vozu Applu předem pevnou marketingovou půdu pod nohama. Současná pozice Tonyho Facella sice tyto úvahy celkem spolehlivě neguje, raději si ale počkejme, jestli tento člověk nemá namířeno zpět ke svému původnímu chlebodárci...
Již Steve Jobs uvažoval o vlastním automobilu s logem Applu, nakonec však přednost dostal iPhone
nyní je myšlenka znovu na stole, přičemž spekulovaný elektromobil by měl dorazit na konci dekády
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz