Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou

Šéf Daimleru říká, že elektrickými auty dnes nelze vydělat ani haléř. I výsledky Tesly to jen potvrzují.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou

6.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéf Daimleru říká, že elektrickými auty dnes nelze vydělat ani haléř. I výsledky Tesly to jen potvrzují.

Šéf německého giganta Daimler Dieter Zetsche znovu opakuje to, co většina světa již dávno ví - na elektromobilech, alespoň tedy těch s bateriemi, dnes nikdo nevydělává. V podobném smyslu se již dříve vyjádřil Sergio Marchionne, když oznámil, že Fiat na každé prodané elektrické pětistovce tratí 275 tisíc korun. Ještě dříve automobilky Fiat a Honda vyjevily, že elektromobily existují jen kvůli státním regulacím.

„Dá se odůvodněně říci, že v současné době nikdo nevyrábí elektromobil na baterie, který je sám o sobě ekonomicky životaschopný. Výrobci neuvidí návrat investovaných miliard v rozumném čase,” uvedl Zetsche. Mercedes nabízí třídu B Electric Drive v Německu za 399 Eur (cca 11 tisíc korun) měsíčně při akontaci 8 473 Eur (231 200 korun), přičemž ceníková cena vozu je 39 151 Eur (téměř 1,07 milionu korun). Podle Zetscheho slov tedy můžeme soudit, že by tento vůz stál mnohem více, kdyby existoval jako normální auto, tedy s cílem vydělat na jeho výrobě a prodeji peníze.

Ne všichni výrobci s ním ale souhlasí. Elon Musk, šéf kalifornské Tesly, je stále optimistický. Fakta ale hovoří proti němu. Jeho firma vykázala ztrátu 75 milionů dolarů (přes 1,6 miliardy korun) jen za třetí čtvrtletí letošního roku - což je letos největší ztráta, po 50 milionech dolarů (téměř 973 milionů korun) za první kvartál a 62 milionech dolarů (přes 1,2 miliardy korun) za druhý kvartál. Celkové tržby ve třetím kvartále činily 852 milionů dolarů (18,6 miliardy korun) a je v nich zahrnut i přeprodej emisních kreditů, který celkem do kasy Tesly přinesl 93 milionů dolarů (lehce přes 2 miliardy korun). A mimochodem - také prodeje pohonných jednotek Mercedesu pro výše zmíněnou elektrickou třídu B, zde Tesla utržila 31 milionů dolarů (677 milionů korun).

Množí se názory, že prodej emisních kreditů není dlouhodobě spolehlivý zdroj příjmů. Nedávno o tom hovořil bývalý šéf Fiskeru a také někdejší člen vedení týmu okolo Chevroletu Volt Tony Posawatz. Karl Brauer, analytik Kelley Blue Book, má podobný názor: „Spoléhat se na tohle jako na součást celkových tržeb je nebezpečné,” říká. Jednoduchou matematikou se dá zjistit, že bez těchto kreditů by Tesla byla ve ztrátě 168 milionů dolarů, tedy 3,67 miliardy korun.

To jsou na firmu, která za více než dekádu své existence vyrobila pár desítek tisíc aut obrovská čísla. A pohled do historie je jen podtrhuje: kumulovaná ztráta za 11 let existence firmy, tedy ke konci září 2014, dělá 1 312 338 000 dolarů, tedy více než jednu a čtvrt miliardy. Dolarů. V korunách to je 28,67 miliardy, s takovou historickou a stále se vršící ztrátou snad nepřežila snad jediná soukromá firma v historii. Přesto byly po včerejší uzávěrce obchodování na Wall Street akcie této firmy na hodnotě přes 243 dolarů (5 300 korun) za kus.


Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou - 1 - tesla s dalsi fotky 06Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou - 2 - tesla s dalsi fotky 09

Tesla dosáhla v třetím kvartále ztráty 75 milionů dolarů i přes to, že jen ve třetím čtvrtletí zákazníkům doručila 7 785 nových Modelů S, který každý stál minimálně 71 tisíc dolarů (1,55 milionu korun), pravděpodobně ale pro větší baterie a příplatkovou výbavu mnohem více. Podle Elona Muska firma za letošek neprodá plánovaných 35 tisíc Modelů S, ale jen necelých 33 tisíc. To je údajně dáno spíš úpravami továren pro výrobu Modelu X, než snižujícím se zájmem zákazníků.

Optimismus zájemců o elektrické SUV - či dokonce lidí, kteří již na tento vůz, v současnosti zajíce v pytli, složili zálohu - je však nutno rychle zchladit. Model X měl být na světě původně už v roce 2013, pak se start produkce posunul na konec roku 2014 a pak na začátek roku 2015. Nové zprávy, a to přímo z úst Elona Muska, říkají, že jej první zákazníci nedostanou dříve než ve třetím čtvrtletí roku 2015. A jsou to pořád jen proklamace.

Musk dále hovořil o tom, že je továrna na dobré cestě produkovat do konce příštího roku více než dva tisíce aut týdně. To znamená přes 100 tisíc vyrobených aut ročně, více než trojnásobek toho, čeho firma plánuje dosáhnout v letošním roce. Údajně je také cíl dosáhnout půlmilionu vyrobených aut v roce 2020. Z analytiků však takový optimismus nečiší: „Je obtížné si představit, že by Tesla reálně něčeho takového dosáhla,” říká dále Karl Brauer. Elon Musk také odmítl sdělit čísla globální a americké poptávky po měsících, jak to dělají všechny ostatní automobilky na světě.

Je pravdou, že prodeje Tesly rostou, ale úměrně tomu také roste ztráta této společnosti - zisk z objemu produkce tedy v tomto případě jaksi neexistuje. K tomu je nutné brát v úvahu, že čím dál více automobilek staví vlastní elektromobily, včetně například Range Roveru nebo Porsche. Tyto automobilky jistě také vědí, jak ztrátový byznys elektromobily jsou, ale důvody pro to, pustit se do těchto vod, jsou jednoznačné - jednak se rok 2020 se svými až příliš přísnými emisními limity nezadržitelně blíží a jednak je vždycky lepší dotovat vlastní ztrátový automobil než cizí.

To by tedy mohlo znamenat, že zdroj peněz Tesly pramenící z emisních kreditů vyschne, a to v dohledné době. Pokud se v nejbližších letech něco nezmění tak výrazně, že se elektromobily najednou vyplatí stavět, Tesla nebude životaschopná, jak ukazují dosavadní výsledky. Ostatně, je s podivem, že se jí dosud daří nezbankrotovat, protože podle všech dostupných informací jediný způsob, jak na elektromobilech vydělat, je obchodovat s akciemi Tesly. Tak ostatně drží svůj ztrátový byznys (vedle řady přímých a nepřímých státních podpor, pochopitelně) i samotná Tesla...

Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou - 3 - tesla s dalsi fotky 01Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou - 4 - tesla s dalsi fotky 02Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou - 5 - tesla s dalsi fotky 03Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou - 6 - tesla s dalsi fotky 04Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou - 7 - tesla s dalsi fotky 06Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou - 8 - tesla s dalsi fotky 03dNa elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou - 9 - tesla s dalsi fotky 04dNa elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou - 10 - tesla s dalsi fotky 09Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou - 11 - tesla s dalsi fotky 12Na elektromobilech dnes nevydělává nikdo, Tesla není výjimkou - 12 - tesla s dalsi fotky 13
Automobilka Tesla je ve velké ztrátě i přes prodej emisních kreditů

Zdroje: Los Angeles Times, Autoblog Green poprvé a podruhé

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.