Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na faceliftovaném Modelu 3 Tesla hlavně šetřila, kvůli ořezávání nákladů je i snazší ho ukradnout
11.11.2023 | Petr Prokopec
Tesla už proslula tím, že zprvu velkoryse navržená auta postupně „okrádá” o různé funkce a detaily tak, aby byla výrobně co nejlevnější. Faceliftovaný Model 3 očividně není výjimkou.
Tesly není snadné ukrást. Nejde ani tak o fyzické zabezpečení proti krádeži jako spíše o řadu elektronických specifik, která zlodějům komplikují „práci”. Už během přistoupení autu musí počítat s kamerovým režimem Sentry Mode, který automaticky nahrává vše, co se v jeho okolí šustne a uloží to na cloud. Vedle standardního software zabraňujícího aktivaci vozu bez oprávnění lze sáhnout ještě po opatření zvaném PIN to Drive, které vyžaduje zadání přesného kódu, jinak má smůlu i sám majitel.
Každá Tesla pak má i zabudované GPS a připojení k internetu, který umožňuje sledovat polohu vozidla prakticky neustále. K tomu má automobilka k autu vzdálený přístup, pročež může řadu jeho funkcí omezit, pokud bude identifikováno jako kradené. Všechno se dá obejít, samozřejmě, ale je to hodně práce a zloději si mohou vybrat snazší cíle. Navíc Tesla jako celek je po krádeži prakticky nepoužitelná, takže většina ukradených vozů je nakonec rozmontována na náhradní díly.
Pokud zloději chtěli dosud zloději nějakou Teslu ukrást, muselo jít v podstatě o hackery, kteří zvládnou alespoň dočasně softwarově deaktivovat jednotlivé bezpečnostní systémy. Bylo to relativně složité, nyní jim ale Tesla nechtěně vyšla vstříc. Jako nezřídka se totiž rozhodla šetřit výrobní náklady a nedohlédla všech možných dopadů.
Jak zjistil nám už dobře známý „dobrý hacker”, který si říká Green, automobilka u faceliftovaného Modelu 3 neintegrovala modul GPS do multimediálního systému jako dosud, což zlodějům způsobovalo těžkosti. Místo toho sáhla po odděleném komunikačním modulu TCM, který je instalován do stropu. Z něj pak vede kabel do multimédií, odpojit sledování vozu přes GPS je tedy rázem snadné.
Je jasné, že k této konstrukční změně Teslu vedla snaha ušetřit pár drobných na každém prodaném autě. Tesla tak vlastně vstupuje do stejných vod, v jakých se ráchala ve chvíli, kdy svůj systém autonomního řízení zbavila radarů a senzorů. Dle Elona Muska totiž vozu musí stačit kamery, když lidem stačí oči. Že ani to nevedlo ke zlepšení čehokoli krom finančních výsledků Tesly, nemusíme dodávat.
Jak k věci říká sám Green, dřívější konstrukce byla z hlediska zabezpečení tak dobrá, že nepomohlo ani odstranění antény. Teď prostě stačí odstranit modul. Bude tedy vskutku zajímavé sledovat, zda nyní začnou vozy značky majitelům mizet častěji než dosud. Pokud ano, předem ví, komu za to „poděkovat”.



Model 3 prošel letos faceliftem, s nímž je uvnitř spojen ještě větší minimalismus než dosud - zmizely třeba páčky pod volantem. Už to mnohé zákazníky pochopitelně irituje, s horším zabezpečením mohou mít ještě větší problém. Foto: Tesla
the weird usb3 connector on board was replaced by a full blown usb-c with lock mechanism not unlike mini-USB used for USB2 ports.
— green (@greentheonly) November 7, 2023
They also (for now?) switched back to the old gateway chips.
Also still 8GB non-ECC RAM pic.twitter.com/n0ffM6EaFn
Zdroj: Green@Twitter
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nejnovější články
Toyota ve svém luxusním SUV jako první na světě umožní zákazníkům úplně se odříznout od okolního světa
před hodinouNakládání Izraelců s elektromobily během konfliktu s Íránem připomíná další z jejich přehlížených rizik
před 3 hodinamiPorsche vyrobilo a pustilo do prodeje dvě drahé „unikátní” 911 se stejným výrobním číslem. Teď říká, že to byl omyl
před 4 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 6 hodinamiZpackaný nový Mercedes SL nikdo nechce. Prodeje padají k nule v Evropě i za mořem, u nás už tam skoro jsou
včera
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales
- Rychlodotazy 06.23. 21:48 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 06.23. 21:43 - Stepan
- Cyklistické vlákno 06.23. 17:08 - HondaMan
- Autopojištění - kalkulace 06.23. 15:01 - Vojta1988
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.23. 12:41 - M.Z.