Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, názor by změnili jen při splnění nereálných podmínek
22.4.2024 | Petr Prokopec
Člověk si musí položit otázku, proč se někdo lidí nezkusil zeptat, zda o elektromobily vůbec stojí. Současnou situaci na trhu by pak byl schopen dávno anticipovat, neboť Němci už roky jasně říkají, že o ně zájem nemají. A tento stav trvá, lidé pořád jasně dávají přednost spalovacím vozům.
V několika předchozích článcích jsem se párkrát otřel o Kiu EV6 GT, kterou jsem nedávno testoval. Korejský elektromobil mě dokázal zaujmout, neboť spojuje schopnost naskládat do něj celou rodinu s polovinou dětského pokoje a následně ve zrychlení zatápět klidně i supersportům. Skončila tedy ruka v rukávu? Nikoli, a to hned z několika důvodů.
V prvé řadě je třeba zmínit, že korejský elektromobil s 585 koňmi vám bude říkat pane až po zaplacení 1,8 milionu korun, což je suma, za kterou můžete mít i zajímavější auta, než je crossover mainstreamové značky. Pak je tu kapacita baterií a limity jejich dobíjení. Nejvíce mě však odradila nejistota spojená s životností baterií, což má zásadní vliv na použitelnost, a tedy i budoucí hodnotu celého auta.
Se zárukou limitovanou časem i najetými kilometry prostě dříve nebo později přijde moment, kdy se s vámi baterie rozloučí a zbytek vozu bude použitelný leda jako soubor náhradních dílů. Riziko něčeho takového je daleko vyšší, než že spalovacímu vozu odejde srovnatelně (tedy aspoň relativně, ne absolutně) hodnotný motor, navíc i ten lze obvykle nějak opravit. U baterie taková spolehlivá možnost neexistuje. V případě elektromobilů se tak snadno může stát, že jeden rok zaplatíte 1,8 milionu korun, a třeba po dvou či pěti letech vás čeká další klidně milionová investice.
Dokud tedy nebude jistota, že při selhání baterií seženete náhradní paket snadno, rychle a hlavně levně, není zkrátka elektromobilita pro mě. A začíná být patrné, že k podobnému názoru dochází nadále spousta lidí. Studie německé Targobank citovaná Auto Bildem totiž zjistila, že pouze 31 procent lidí považuje spalovací vozy za zastaralé a dala by přednost elektromobilům. Ty naopak odmítá 68 procent respondentů. Po utracení stovek miliard a milionu vyřčených slibů by očekával u publika očekával větší nadšení. To se ale zjevně rohlíkem opít zjevně nenechalo.
I nadále tedy vlastně platí, co naznačujeme již delší dobu. První vlna zákazníků již byla uspokojena, ty další pak budou mnohem menší. K jejich přesvědčení navíc automobilky budou muset vyvinout daleko více snahy a vytáhnout mnohem přesvědčivější nabídky. Takové jsou ale v nedohlednu, pakliže elektromobily nemají být dál jen ztrátovou náplastí na bolístku jménem nadlimitní flotilové emise.
Z ankety nadto vyplynulo, že největší zájem mají lidé aktuálně o benzinová auta (31 %), zatímco na hybridy připadá 15procentní a na diesely 13procentní podíl. Máme tu tedy 59 procent pro různé formy spalovacích pohonů, elektromobily jsou spojeny se 17 procenty, vodíková auta se 3 procenty a hned 21 procent zůstává nerozhodnutých. Ani to nevyznívá pro elektromobily dobře a žádný velký posun není v dohlednu. Na „stranu zelených“ by některé příznivce jiných řešení dostalo třeba to, kdyby měli k dispozici nabíjení zdarma. To je skutečně nereálná podmínka.
Průzkum tedy nakonec nepřináší žádné překvapivé zjištění, jen potvrzuje, že sama o sobě nemá elektromobilita šanci prorazit, za současného stavu technického vývoje elektrických aut rozhodně ne. Proč se stala pro řadu automobilových firem jedinou představitelnou buducností, je mimo naše chápání.



Auta jako VW z řady ID by prý zlákala více lidí, kdyby někdo platil jejich dobíjení za ně. Tak určitě, chce se dodat... Foto: Kia
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 2 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Miláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před hodinouNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 2 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 3 hodinamiŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včera
Živá témata na fóru
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 06:59 - Darlekins
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch