Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz

Někdejší pýcha značky se postupem času stala z obchodního hlediska černou ovcí v nabídce značky, samotné auto ale nikdy nepřestalo být zajímavé. Kusy z konce výroby jsou dnes k mání velmi výhodně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz

15.4.2021 | Petr Prokopec

Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz

/

Foto: Automobile Timo, publikováno se souhlasem

Někdejší pýcha značky se postupem času stala z obchodního hlediska černou ovcí v nabídce značky, samotné auto ale nikdy nepřestalo být zajímavé. Kusy z konce výroby jsou dnes k mání velmi výhodně.

Předloni zesnulý Ferdinand Piëch se jako někdejší šéf koncernu VW zasloužil o spoustu věcí, které firmu v pozitivním smyslu slova definují dodnes. Ne vše se mu ale podařilo. Hlavně díky němu přišla na světlo světa i limuzína Phaeton, vůbec nejluxusnější Volkswagen historie, která měla „lidový vůz“ posunout do nových výšin.

Piëch se jako vnuk Ferdinanda Porscheho a uznávaný technik spokojil pouze s tím nejlepším a před vývojáře postavil mnoho obtížně řešitelných úkolů. Vůz například musel zvládnout celodenní jízdu rychlostí 300 km/h při venkovní teplotě 50 stupňů Celsia, zatímco klimatizace uvnitř musela držet nastavenou dvaadvacítku - s takovou péčí moderní auta vyráběna nejsou, rozpočty to nedovolují a technokrati jako Piëch automobilky dávno neřídí.

Velký důraz byl kladen rovněž na motorový prostor, již v případě základní varianty bylo možné počítat s 3,2litrovým šestiválcem a 241 koňmi. Tento agregát byl jako jediný spojen s pohonem předních kol, ve zbytku směřoval výkon pohonných jednotek do všech čtyř rohů. A od roku 2007, kdy byla tři-dvojka nahrazena šestiválcem 3,6litrovým, mohli zákazníci volit jen a pouze systém 4Motion. V rámci vrcholu nabídky jej přitom mohl doplnit benzinový šestilitrový dvanáctiválec nebo pětilitrový desetiválec TDI.

Jakkoliv ale Piëch počítal s tím, že továrna v Drážďanech bude zpočátku produkovat 20 tisíc kusů ročně a následně produkci rozšíří dokonce na 35 tisíc vozů, reálně se úspěch nedostavil. Do srpna 2006, tedy během čtyř let, totiž bylo vyrobeno pouze 25 tisíc exemplářů. A celkově jich pak za celou patnáctiletou historii vozu bylo smontováno 84 253 aut. Vlastně tak nepřekvapí, že ke konci životního cyklu začal Phaeton mizet z jednotlivých trhů, stejně jako byl postupně k mání s menším počtem motorů.

Od roku 2014 tak byla především v Evropě k dispozici pomalu jen jedna jediná jednotka, a sice třílitrový šestiválcový turbodiesel, který obě nápravy zásoboval 245 koňmi. Právě tahle auta, s relativně plebejskou technikou, ovšem špičkovou výbavou a pouze šesti nebo sedmi léty na hrbu dnes představují na trhu ojetin mimořádně zajímavé nabídky. Jsou zbaveny všech typických neduhů, nevystavují vás riziku servisování složité techniky, jakou byl třeba motor V10 TDI a přitom nabízí spoustu luxusu, prostoru i kvality. A ceny jsou opravdu nízko, Phaeton patří mezi krále ztráty hodnoty bez ohledu na datum zrodu.

Důkazem budiž řada kusů v aktuální nabídce, kterých se zejména v Německu najde dost a dost. Vozy z let 2014 až 2015 s nájezdy do 150 tisíc km, což na podobné auto opravdu není mnoho, koupíte ve špičkových specifikacích s kompletní servisní historií a vizuálně velmi dobrých stavech už za ceny okolo 400 tisíc Kč. Na jeden takový se můžete podívat na fotkách níže - auto z roku 2015 v prodloužené verzi s pohonem všech kol má najeto 138 500 km a přijde v přepočtu na 450 tisíc Kč. Je to navíc jeden z těch lepších a dražších kousků, vybíral si můžete i za sumy o 10 až 20 procent nižší.

Jak jsme zmínili již v úvodu, Piëch byl při vývoji doslova posedlý dokonalostí, a tak ani u takto ojetých kusů nebývá v interiéru vidět žádné podstatné opotřebení a tento exemplář není výjimkou - i když má náchylnější světlé čalounění, vypadá téměř dokonale. Navíc je tu ona výbava. O váš komfort se obvykle starají masážní strojky integrované do kůží čalouněných sedadel, jimž společnost dělají dřevěné dekory z eukalyptu a rozměrná obrazovka multimédií. Stáří tak vlastně odhaluje jen větší počet tlačítek.

K dokonalosti byla v té době již vyladěna šestistupňová automatická převodovka, stejně jako bylo možné počítat s řadou systémů, které ve své době byly velmi neobvyklé. Jako nová tahle auta stála v základu okolo 2,5 milionu Kč a ceny vybavených variant se podívaly i daleko za hranici 3 milionů Kč. Nyní jsou k tedy dispozici za nějakých 14 nebo 15 procent původní ceny, aniž by ztratily mnoho ze svého šarmu. Za takovou sumu nekoupíte ani nový VW Golf s tříválcem a minimální výbavou. A i kdybyste se přetrhli u konfigurátoru, tolik luxusu nenacpete ani do vrcholného Passatu.


Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz - 1 - VW Phaeton 2015 pekny prodej 01Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz - 2 - VW Phaeton 2015 pekny prodej 02Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz - 3 - VW Phaeton 2015 pekny prodej 03Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz - 4 - VW Phaeton 2015 pekny prodej 04Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz - 5 - VW Phaeton 2015 pekny prodej 05Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz - 6 - VW Phaeton 2015 pekny prodej 06Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz - 7 - VW Phaeton 2015 pekny prodej 07Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz - 8 - VW Phaeton 2015 pekny prodej 08Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz - 9 - VW Phaeton 2015 pekny prodej 09
Volkswagen Phaeton kdysi představoval vrchol nabídky německé značky. Zapůsobit pak ostatně dokáže i dnes, jakkoliv za necelých šest let klesla jeho cena asi na sedminu. Tento kousek vypadá velmi pěkně a přitom stojí 450 tisíc. Foto: Automobile Timo, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.