Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejprodávanější auta v zemích Evropy? Podívejte se, kde všude v tuto chvíli vládne Škoda
5.12.2018 | Petr Prokopec
Kdyby vám někdo před 30 léty řekl, že Škoda bude jedním z evropských hegemonů na poli prodeje aut, asi byste se mu vysmáli. Jenže teď jím opravdu je.
Evropa má za sebou opravdu bouřlivé období způsobené příchodem nové metodiky měření emisí a spotřeby. Kvůli ní bylo nutné opětovně schválit pro provoz veškerá auta, která hodlali výrobci na Starém kontinentu nabízet. Devátý a desátý letošní měsíc se tak nesly ve znamení nemalého propadu registrací, který nezvládal vykompenzovat ani rekordní srpen. Tehdy lidé vzali showroomy útokem, neboť se obávali jak absence řady aut, tak i vyšších poplatků spojených s jejich vlastnictvím.
S ohledem na obsáhlost koncernového portfolia asi nepřekvapí, že příchodem WLTP byl nejvíce zasažen VW Group. Velmi prořídla nabídka všech zúčastněných značek a přestože hlavně v říjnu došlo na návrat mnoha „ztracených synů“, situace stále není taková, jako tomu bylo v prvním letošním pololetí. Je třeba dodat, že i díky nákladnosti homologačního procesu se koncern rozhodl, že některé varianty již zpátky k životu nepřivede. Takový Golf GTI je tak k mání již jen v jedné verzi.
I navzdory tomu je Volkswagen v Evropě optikou vlády v jednotlivých zemích nadále nejúspěšnější, není v tom ale sám. Vládne šesti zemím, stejně jako Škoda. A jeho Golf je jedničkou v pěti, stejně jako Octavia. To je úctyhodný výsledek - ještě několik let nazpátek by snad nikdo netipoval, že budou auta českého výrobce tak populární, nikdo jiný se VW a Škodě v Evropě touto optikou zdaleka nerovná.
To by ale pro úvod mohlo stačit, nyní již vzhůru k jednotlivým zemím, jež si probereme dle abecedního pořádku. Kromě vítězů dáme prostor také jejich nejbližším pronásledovatelům. Jak tedy zjistíte, občas je nacionalismus v některé zemi natolik velký, že se na pódium jiná než domácí značka ani neprotlačila.
Belgie: VW Golf
Startujeme v zemi vaflí, čokolád a sídla Evropské unie, kde registrace zjevně ovlivňuje poloha a samozřejmě i skutečnost, že zde sice má řada značek své továrny, ovšem žádný velký výrobce z Belgie nepochází. Na čele i po výkyvech posledních tří měsíců setrvává německý Volkswagen Golf s 11 936 registracemi, za nímž následuje francouzský Renault Clio (10 142 ks) a korejské Hyundai Tucson (9 447 ks).

Česká republika: Škoda Octavia
Mladoboleslavská automobilka se ve své domovině překvapivě nezúčastnila onoho výprodejového šílenství, její registrace tak meziročně lezly nahoru jen minimálně. Ovlivněn tedy nebyl ani žebříček nejlepších, kde Škodu Octavia z trůnu mohla vystrnadit maximálně Fabia. Ta je ale od daného počinu letos poměrně daleko, na kontě má 18 227 registrací. Octavia oproti tomu zaujala 22 741 zákazníků, třetí Rapid pak s 12 544 vozy za touto dvojicí pořádně zaostává.
Dánsko: Peugeot 208
Peugeot 208 je v samotném závěru svého životního cyklu, což je patrné také na prodejích. Letos zamířil na vrchol pouze v jediné evropské zemi, kde se zatím prodalo 7 917 exemplářů. Stříbrná příčka patří Nissanu Qashqai (7 002 ks), bronzová Volkswagenu Golf (5 183 ks).
Estonsko: Škoda Octavia
V srpnu jsme se v Estonsku dočkali nemalého překvapení, Škoda Octavia byla po dlouhém kralování sesazena z trůnu Toyotou Avensis. Ta ale zvládla pouze krátký prodejní sprint, nikoliv vytrvalostní běh. Nyní je tak vše při starém, pročež první místo patří českému vozu s 901 registracemi. Druhá je Toyota RAV4 (870 ks), třetí Renault Clio (851 ks). Avensis pak v říjnu oslovil jen dva lidi.
Finsko: Nissan Qashqai
Tuzemský bestseller ztrácí jednu pozici za druhou. Ještě nedávno na severu Evropy zvládl porazit SUV, které by zrovna v těchto končinách mělo dominovat. Nicméně Nissan Qashqai se výrazně vzchopil, což vyústilo v 5 194 prodaných vozů a zisk zlaté pozice. Na Škodu Octavia tak zůstala s 4 464 vozy stříbrná příčka, Toyota Yaris zůstává třetí s 3 695 prodanými kusy.
Francie: Renault Clio
V zemi galského kohouta se již nic nemění, i nadále přetrvává nacionalismus tamních zákazníků. Nepřekvapí proto, že první místo patří Renaultu Clio (103 478 ks) a druhé Peugeotu 208 (86 235 ks). Na tuto dvojici z větší dálky pomrkává další supermini, jejichž obliba je dána hlavně nízkým daňovým zatížením, a sice Citroën C3. Ten však nakonec skončil až čtvrtý za Peugeotem 3008 (72 400 ks).
Chorvatsko: Škoda Octavia
Chorvatsko je pro Čechy jednou z vyhledávaných dovolenkových destinací, tamní motoristé zase mají rádi Octavii. A během letních měsíců její obliba evidentně narostla měrou vrchovatou, Škoda tak s 2 743 registracemi vyšplhala na vrchol. Někdejší lídr v podobě Renaultu Clio se s 2 419 prodanými vozy propadl na druhou příčku, třetí pak zůstává Volkswagen Polo (2 022ks). Mimo pódium jsou nadále bestsellery roku 2016 Nissan Qashqai a Toyota Yaris.
Irsko: Nissan Qashqai
V Irsku léta boduje hlavně Hyundai, jeho Tucson byl nejprodávanějším modelem v letech 2015, 2016 i 2017. Letos se ale toto SUV zuřivě rve o trůn s Nissanem Qashqai, který si po dvouměsíční stříbrné pozici bere s 4 037 vozy zpět prvenství. Korejci ovšem nejsou s 4 010 registracemi zrovna daleko. Na dostřel je pak ostatně i třetí do party, a sice Volkswagen Golf (3 954 ks).
Itálie: Fiat Panda
Stejný nacionalismus, s jakým jsme se mohli setkat ve Francii, je spojen také s italským trhem. I zde na pódiu nenajdete pomalu nic jiného než domácí vůz, přičemž na rozdíl od země galského kohouta zde nesoupeří tři velcí výrobci, ale v podstatě jde o „vládu jedné strany“. První tedy skončil Fiat Panda (99 945 ks) a druhý Fiat 500X (43 683 ks). Dříve třetí Fiat 500 však byl vyšachován Renaultem Clio, který má na kontě 42 791 registrací.
Litva: Fiat 500
Italský hatchback si porážku na domácím trhu může spravit v Litvě, tam zamířil rovnou na vrchol. Pro letošek mu k tomu stačilo 4 463 prodaných exemplářů, což je takřka trojnásobek vůči stříbrnému Fiatu Tipo (1 440 ks). V prvním čtvrtletí třetí Škoda Octavia pak byla vytlačena na čtvrtou pozici Fiatem 500X (1 203 ks), Italové tak mají kompletní pódium.
Lotyšsko: VW Golf
Další malý trh a další vítězství pro Golf. Tomu stačilo pouhých 715 prodaných kusů, aby opanoval pódium před Nissanem Qashqai (607 aut) a Toyotou RAV4 (472 aut). Dodejme, že první zmíněné japonské SUV v Lotyšsku dlouho vládlo, letos ale muselo přepustit pozici faceliftovanému Golfu.
Lucembursko: VW Golf
Ani Lucembursko není velká země, zájem o Golf tam ale velký je. Se soupeři doslova vytírá podlahu, když letos vládne s 1 712 prodanými auty - druhý VW Tiguan si musí vystačit s 1 018 registracemi. Původně třetí Renault Clio pak prohrál souboj s Mercedesem GLC, který bere bronz s 1 015 kusy.
Maďarsko: Suzuki Vitara
I Maďaři jsou nacionalisté, třebaže se to na první pohled nezdá. Suzuki Vitara se v zemi čabajek a tokajského vyrábí, a tamnímu trhu už dlouho vládne. I letos je na první příčce se 9 669 registracemi. Druhá je Škoda Octavia (5 481 ks), na třetí příčku se po několikaměsíční odmlce vrátil Opel Astra (4 089 ks), který překonal další Suzuki, a sice model SX4 S-Cross.
Německo: VW Golf
Ani u našich západních sousedů nás žádné velké překvapení nečeká. Tedy pokud nemluvíme o vypadnutí Fordu Focus z nejlepší trojice. Celé pódium tedy nyní patří Volkswagenu, jehož Golf (145 988 ks) je drtivě první. Druhý Passat (59 760 ks) se na svého bratříčka již dívá z pořádného odstupu, navíc si musí krýt záda před třetím Polem (58 789 ks). Dodejme pak jen, že v první pětce má automobilka ještě Tiguan.
Nizozemí: VW Polo
V Nizozemsku vládnou ze stejných důvodů jako ve Francii malá auta a loni byl na koni Renault Clio. Letos Nizozemci zjevně propadli novému Polu, které s 12 576 prodanými vozy jasně vládne. Na Francouze tedy zbylo až druhé místo s 10 872 registracemi, zatímco třetí příčka připadla Kie Picanto (9 643 ks). Mimo pódium zamířily Volkswagen up! či Ford Fiesta.
Norsko: Nissan Leaf
V Norsku masivně podporují elektromobily, přesto si první příčku v absolutním pořadí nejžádanějších aut do loňska držel VW Golf. Teď je druhý s 7 710 kusy, a to hlavně díky elektrické verzi. První příčku uzmul nový Nissan Leaf s 10 375 registracemi, zatímco na třetí příčku poklesla další „tramvaj“, najdeme tam BMW i3 s 4 525 prodanými vozy.
Polsko: Škoda Octavia
Polsko by Škoda mohla překřtít na svou další evropskou domovinu, zájem o vozy z Mladé Boleslavi je zde velký. Modely Fabia a Octavia od sebe loni dělil minimální rozdíl a na prvním místě byla Fabia. Letos si oba modely prohodily pozice a zase těsně - vede Octavia s 17 729 prodanými vozy před Fabií s 16 554 registracemi. Na třetím místě je Opel Astra s 13 264 zářezy.
Portugalsko: Renault Clio
Portugalci by měli mít demograficky blíže ke španělskému Seatu, nakonec se ale rozhodli věnovat obsah svých peněženek hlavně Francouzům. V oblibě jsou hlavně mini ze země galského kohouta, neboť na první příčce trůní Renault Clio s 12 295 registracemi, druhý je Peugeot 208 s 5 833 prodanými vozy a třetí Renault Captur, jenž oslovil 5 499 zákazníků.
Rakousko: VW Golf
Také další německy mluvící země byla opanována Volkswagenem, v tomto případě ale nikoliv jen samotnou automobilkou, ale spíše koncernovými vozy. Zatímco první příčka patří Golfu (9 503 ks) a druhá Polu (7 661 ks), na třetí pozici se propracovala Škoda Octavia (7 445 ks). Znovu přitom porazila další auto z Wolfsburgu, VW Tiguan.
Rumunsko: Dacia Logan
Lídrem na rumunském trhu je znovu domácí značka, pochopitelně Dacia. Ta může i letos slavit dobrý rok, neboť první s výrazným náskokem skončil Logan (17 111 ks), druhý je Duster (7 417 ks) a třetí Sandero (4 691 ks). Hatchback měl velmi úspěšné druhé čtvrtletí, čímž odsunul mimo pódium i „cizáckou“ Škodu Octavia.
Řecko: Toyota Yaris
Toyota dříve povětšinou figurovala jen na druhých či třetích příčkách, nicméně po říjnu má na kontě již druhé zlato. O to v Řecku se zasloužil Yaris, který dokázal oslovit 5 512 zákazníků. Druhá příčka připadla na Fiat Panda (3 457 ks), v souboji o bronz pak byl úspěšnější VW Polo, který s 3 419 registracemi vystrnadil z pódia Peugeot 208.
Slovensko: Škoda Fabia
Ke stejnému bratrovražednému boji, jaký byl veden v Polsku, došlo také na Slovensku. Tentokráte z něj vítězně vychází Fabia, nicméně její náskok vůči druhé Octavii rovněž není výrazný (4 649 ks versus 4 224 ks). I poslední příčku pódia opanoval mladoboleslavský model, stejně jako u nás Rapid (3 262 ks).
Slovinsko: Renault Clio
Slovinsko je další zemí, kde na první příčku znovu s modelem Clio dosáhl Renault. Ten letos vede s 3 277 prodanými auty přes Volkswagenem Polo (2 598 ks), jež dokázalo porazit svého sourozence, Golf (2 461 ks). Můžeme zmínit, že důvodem pro favorizaci Francouze v této zemi je skutečnost, že faceliftované Clio se zde vyrábí.
Španělsko: Seat Leon
Téma nacionalismu pokračuje také ve Španělsku, kde ale Seat není tak dominantní jako třeba Škoda v ČR. Zatímco Leon s 29 768 registracemi a Ibiza s 27 441 prodanými vozy skončily na první, respektive na druhé příčce, ta třetí nepřipadla na stále více žádané modely Ateca a Arona. Místo toho jí možná i překvapivě uzmulo konkurenční SUV Nissan Qashqai (26 419 ks).
Švédsko: Volvo S90/V90
Volvo se sice ze Švédska stěhuje do Číny, v zemi však stále platí za domácí značku. Loni to bylo patrnější než předloni, kdy vyhrál VW Golf, letos zůstávají ve vedení Volva. Na první příčku se vyšvihla dvojice S90/V90 s 21 220 registracemi, zatímco druhé místo připadá dalšímu duu, a sice S60 a V60 (14 082 ks). Třetí ale již není SUV XC60, místo toho daná příčka připadla na Golf (13 500 ks).
Švýcarsko: Škoda Octavia
Poslední zlatý zářez mladoboleslavské automobilky v Evropě je spojen se zemí sýrů a čokolád. Po Octavii zde během letošního roku sáhlo 6 828 kupujících. Český vůz dokázal na spíše proněmeckém trhu překonat i své sourozence od Volkswagenu, modely Golf a Tiguan s 5 204, respektive s 4 941 registracemi.
Velká Británie: Ford Fiesta
Ostrovní království je již léta považováno za evropskou domovinu modrého oválu a letošní registrace či srpnové, zářijové a říjnové výkyvy na tom nic nemění. První je opět Fiesta s 84 980 prodanými vozy, konkurenti zůstávají s odstupem pozadu - druhý je Volkswagen Golf (55 927 ks), třetí Nissan Qashqai (46 057 ks).
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Novému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor, prý je tak dobré, že na něj může být každý Američan hrdý
před 2 hodinamiDalší silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
před 11 hodinamiNejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
včera
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP míří do Aragonu 09:53
- Michael Dunlop zůstává neporaženým včera 18:15
- První závod side vyhrála dvojice Ryan Crowe/Callum Crowe včera 16:15
- TT 2025 začala trumfem Daveyho Todda včera 14:47
- KTM je zpět nebo je to jeho labutí píseň? včera 08:15
Nejnovější články
Okřídlené ruské supersporty moří nepřestávají fascinovat, na vodu spustili už šestý moderní kus
před hodinouNovému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor, prý je tak dobré, že na něj může být každý Američan hrdý
před 2 hodinamiBentley otočilo. Přichází s novým čistě spalovacím vrcholem ve chvíli, kdy už žádné takové auto přijít nemělo
před 4 hodinamiProducent Top Gearu dostal zákaz řízení na půl roku poté, co se svým Porsche jel 38 km/h na třicítce, to je kruté
před 5 hodinamiProč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva