Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní
17.11.2018 | Petr Prokopec
Od zavedení nových pravidel Evropské unie pro homologaci všech aut v prodeji brzy uběhnou tři měsíce, přesto má podoba trhu daleko k normálu. Problémy má hlavně Audi.
Mohlo by se zdát, že informace o pravidlech EU znamenajících novou homologaci všech aut v prodeji jsou včerejší zprávy. Však zlomový moment přišel 1. září letošního roku a vědělo se o něm už o rok dříve. Jenže novinky představují pro řadu automobilek takovou komplikaci, že jsou určující i pro zprávu o prodeji nových aut v Evropě z poloviny listopadu.
Pokud hledáte značky, které jsou nutností nové homologace nejvíce zasaženy, pak není třeba chodit daleko. VW Group si plný nástup WLTP docela odskákal, ale Škoda, Seat či Volkswagen se z nejhoršího již dostaly. Audi a Porsche bohužel stále bojují. Automobilka se čtyřmi kruhy ještě donedávna měla na prodej jen vrcholné modely jako A6, A7 či A8. Zuffenhausenský výrobce pro změnu trpěl kvůli úspěchu svých hybridních modelů. Ze dne na den u některých došlo na zvýšení emisí CO2 nad 50 gramů na kilometr, což sebralo automobilce nárok na superkredity a zákazníkům na dotace nebo daňové úlevy.
Jako moc zmíněné značky trpí, ukáže až pohled na celkovou situaci na trhu. V říjnu bylo v zemích Evropské unie prodáno 1 083 635 nových vozů. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jde o pokles o 7,3 %, který jde přímo na vrub nové metodice měření spotřeby. Nejde přitom jen o nutnost nové homologace a absenci některých modelů v nabídce, ale rovněž o skutečnost, že WLTP zvyšuje uváděné emise CO2. Jejich výše pak má vliv na rozličné poplatky či ztrátu zmíněných úlev a podpor, které následně mohou některé kupce odradit.
Zůstaňme ale na chvíli u suchých čísel, a to v souvislosti s konkrétními trhy. Říjnový propad byl spojen prakticky se všemi zeměmi mimo Chorvatsko (+10,4 %), Řecko (+13 %), Maďarsko (+5,4 %) a Litvu (+21,9 %). V těchto státech se ale s výjimkou domoviny Tokajského a čabajek prodávají auta spíše jen ve stovkovém množství, velký dopad tedy na celkovou situaci posun k lepšímu neměl. Na rozdíl od „propadlíků“, kteří registracemi opravdu zamávali.
Je otázkou, s jakým vývojem lze počítat i nadále. Mnohé chybějící vozy se do nabídek vrátily, zákazníci tak již ve své volbě nejsou tak omezováni. Na druhou stranu tu ale máme třeba německé zákazy vjezdu starších dieselů, které vnesly nejistotu i na trh s novými vozy. Jelikož mnohde jsou jako škodlivá shledávána i čtyři roky stará auta, potenciální klientela si aktuálně není jistá, co přijde za pár let.
Za prvních deset letošních měsíců tak bylo prodáno 13 036 382 nových vozů, což sice představuje meziroční nárůst ve výši 1,6 procenta, během první půle letošního roku vypadala ale situace o mnoho optimističtěji a veškerý celoroční růst byl prakticky smazán během pouhých dvou měsíců. Ztrátový nejspíše bude i listopad a aby bilanci vylepšily, budou automobilky muset v prosinci zavést obří slevy. To ale pak zase zamává s lednovým odbytem.
Podrobnější pohled si zaslouží jednotlivé značky. Jak jsme zmínili v úvodu, u koncernu VW Group situace aktuálně není zrovna příznivá, dole jsou všichni zúčastnění. U skupiny PSA má pro změnu důvod k radosti jen Peugeot a Citroën, nová akvizice v podobě Opelu a luxusní divize DS však Francouze nakonec staví do špatné pozice.
Renault má problém sám sebou i s dceřinou Ladou, kterou nutnost motorů plnících normy Euro 6c či 6d-TEMP prakticky vymaže z mapy Evropské unie. V případě koncernu FCA je v plusu pouze Jeep, ani jeho posun k lepšímu však nezvládá vykompenzovat propady ostatních. Pohled na registrace BMW a Daimleru však musí fanoušky německých značek těšit, tady se neklesalo ani u Mini a Smartu.
Zmínit ještě můžeme, že Hyundai sice také patří k propadlíkům, ovšem Korejci klesali níže než ostatní výrobci. Jejich tržní podíl se tak zvedl na 3,7 procenta, stejný pak má pod palcem i sesterská Kia, který si naopak v říjnu připsala body k dobru. Skokanem měsíce se pak stal Jaguar, jehož registrace již pomalu dosahují úrovně Hondy. Ta přitom ještě donedávna prodávala čtyřikrát větší množství aut.





Z říjnového propadu evropských registrací...
...si pranic nedělal hlavně Jaguar, jehož prodeje hlavně díky modelu F-Pace vystřelily raketově nahoru
Naopak Audi dále trpělo, prodeje se propadly skoro o polovinu kvůli absenci řady nových modelů v nabídce, mj. vrcholné SQ7
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 3 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Odtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 2 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 3 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
před 4 hodinami„Teď děláme do uhlí.” Trumpův „Velký krásný zákon” ruší dotace na elektromobily i pokuty za „nadměrnou spotřebu”, může být zlomový
před 5 hodinamiAudi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva