Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejrychlejší obytné auto světa je na prodej, v běžném provozu může jezdit skoro 200 km/h
15.3.2023 | Petr Prokopec
Je to ten typ auta, který si s vysokými rychlostmi určitě nespojíte, když se ale chce, pořádný rychlík může být i z něj. Co na tom, že vás v něm nečeká zrovna komfortní bydlení, podobné monstrum schopné atakovat dvoustovku bude pro ostatní řidiče zjevením.
Během pandemie neuplynul pomalu týden, abychom nezmínili nový obytný vůz či přívěs. Bylo to logické, neboť po uzavření hotelů a restaurací si lidé museli dovolenou zařídit po svém od A až po Z. Obliba karavanů tak nejspíše dosáhla svého historického vrcholu, stejně jako jejich prodeje. Jakmile se nicméně na oblohu vrátila letadla a na moře obrovské výletní lodě, začal boom poněkud opadat.
My si nyní posvítíme na obytný vůz, který je titulován jako vůbec nejrychlejší na světě. Díky 700 koním se totiž dokáže rozjet na 196 km/h. To, absolutně vzato, není zrovna závratné tempo, ovšem nesmíme zapomínat, že řeč je o obrovské a těžké krabici, která nemá srovnatelný aerodynamický koeficient třeba s moderními elektromobily. Na druhou stranu, zrovna většině z nich dokáže ukázat záda, neboť jejich tempo je v lepších případech omezeno na 180 km/h. Spíše však omezovač zasahuje při stošedesátce či ještě nižší rychlosti.
Ve srovnání s mnohými elektromobily je pak nejrychlejší motorhome světa také relativně levný, aktuálně je totiž nabízen za 95 tisíc dolarů (cca 2,1 milionu korun). Jak ale nejspíše začínáte tušit, celá věc má jeden háček. Aby totiž obytný vůz dosáhl výše zmíněné rychlosti, došlo na řadu úprav. Tou asi nejpodstatnější je odlehčení, kvůli kterému uvnitř nenajdete prakticky nic. Tedy kromě volantu, pedálů, dvou závodních skořepin a ochranné klece navyšující tuhost prostorné karoserie.
Při troše dobré vůle se pochopitelně i nadále dá tvrdit, že vůz je stále obytný, nicméně asi jen málokdo bude chtít u auta za 2,1 milionu korun spát na tvrdé podlaze. Spíše než cokoliv jiného jej tedy musíme brát za kuriozitu, za kterou stojí Britt Palmer. Ten se před mnoha lety rozhodl, že pokoří rekord pro obytné vozy ze solných plání v Bonneville. Společně s Dennisem McCarthym, jenž stojí za kreacemi z filmů Rychle a zběsile, tak začal předělávat GMC Kingsley Motorhome z roku 1977.
V první fázi obytný vůz přišel o veškeré skříňky či postele, přičemž stěny z imitace dřeva byly nahrazeny lehkými hliníkovými pláty. Souběžně s tím Palmer s McCarthym nainstalovali 76litrovou palivovou nádrž, hasicí systém a sadu kamer monitorujících dění okolo vozu. Poté přišel na řadu specifický závodní kokpit, do nějž se nastěhovaly skořepiny Kirkey a digitální palubka RacePak IQ3 Dash. Ve finále pak následoval motor Chevroletu vyladěný na oněch 700 koní.
Třínápravový motorhome pak počítá na všech kolech s kotoučovými brzdami, nahrazeno bylo i zastaralé zavěšení. Exteriér doznal zakulacení kvůli snížení vzduchového odporu, díky čemuž nakonec byl pokořen i onen rekord. Ten nicméně dnes zůstává v platnosti už jen pro vrcholnou třídu obytných aut. Modernější a menší stroje jsou na tom lépe, jak ostatně dokládá zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Simon Robins totiž s upraveným Fiatem Doblo dosáhl mety 227,35 km/h.
Je přitom možné, že právě tento počin přiměl Palmera, aby zkusil vystoupat na vrchol světa podruhé. Upravené GMC proto poslal do prodeje. Působivé přitom je, že i přes veškeré modifikace je motorhome oprávněn k provozu na veřejných komunikacích. To jeho hodnotu jen zvyšuje, přičemž dle původního majitele jej ten nový může využít třeba jako party bus, food truck či vozidlo pro charitativní účely.


















Upravený GMC Kingsley Motorhome z roku 1977 prošel zásadní přestavbou, díky které se stal nejrychlejším obytným vozem na světě. Dnes nicméně drží titul už jen v rámci těch velkých, nikoli absolutně. K mání pak je za 2,1 milionu korun. Foto: Britt Palmer, publikováno se souhlasem
Zdroj: Britt Palmer@Facebook Marketplace
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
před 9 hodinamiNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
před 10 hodinamiNěmcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva