Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejrychlejší obytné auto světa je na prodej, v běžném provozu může jezdit skoro 200 km/h
15.3.2023 | Petr Prokopec
Je to ten typ auta, který si s vysokými rychlostmi určitě nespojíte, když se ale chce, pořádný rychlík může být i z něj. Co na tom, že vás v něm nečeká zrovna komfortní bydlení, podobné monstrum schopné atakovat dvoustovku bude pro ostatní řidiče zjevením.
Během pandemie neuplynul pomalu týden, abychom nezmínili nový obytný vůz či přívěs. Bylo to logické, neboť po uzavření hotelů a restaurací si lidé museli dovolenou zařídit po svém od A až po Z. Obliba karavanů tak nejspíše dosáhla svého historického vrcholu, stejně jako jejich prodeje. Jakmile se nicméně na oblohu vrátila letadla a na moře obrovské výletní lodě, začal boom poněkud opadat.
My si nyní posvítíme na obytný vůz, který je titulován jako vůbec nejrychlejší na světě. Díky 700 koním se totiž dokáže rozjet na 196 km/h. To, absolutně vzato, není zrovna závratné tempo, ovšem nesmíme zapomínat, že řeč je o obrovské a těžké krabici, která nemá srovnatelný aerodynamický koeficient třeba s moderními elektromobily. Na druhou stranu, zrovna většině z nich dokáže ukázat záda, neboť jejich tempo je v lepších případech omezeno na 180 km/h. Spíše však omezovač zasahuje při stošedesátce či ještě nižší rychlosti.
Ve srovnání s mnohými elektromobily je pak nejrychlejší motorhome světa také relativně levný, aktuálně je totiž nabízen za 95 tisíc dolarů (cca 2,1 milionu korun). Jak ale nejspíše začínáte tušit, celá věc má jeden háček. Aby totiž obytný vůz dosáhl výše zmíněné rychlosti, došlo na řadu úprav. Tou asi nejpodstatnější je odlehčení, kvůli kterému uvnitř nenajdete prakticky nic. Tedy kromě volantu, pedálů, dvou závodních skořepin a ochranné klece navyšující tuhost prostorné karoserie.
Při troše dobré vůle se pochopitelně i nadále dá tvrdit, že vůz je stále obytný, nicméně asi jen málokdo bude chtít u auta za 2,1 milionu korun spát na tvrdé podlaze. Spíše než cokoliv jiného jej tedy musíme brát za kuriozitu, za kterou stojí Britt Palmer. Ten se před mnoha lety rozhodl, že pokoří rekord pro obytné vozy ze solných plání v Bonneville. Společně s Dennisem McCarthym, jenž stojí za kreacemi z filmů Rychle a zběsile, tak začal předělávat GMC Kingsley Motorhome z roku 1977.
V první fázi obytný vůz přišel o veškeré skříňky či postele, přičemž stěny z imitace dřeva byly nahrazeny lehkými hliníkovými pláty. Souběžně s tím Palmer s McCarthym nainstalovali 76litrovou palivovou nádrž, hasicí systém a sadu kamer monitorujících dění okolo vozu. Poté přišel na řadu specifický závodní kokpit, do nějž se nastěhovaly skořepiny Kirkey a digitální palubka RacePak IQ3 Dash. Ve finále pak následoval motor Chevroletu vyladěný na oněch 700 koní.
Třínápravový motorhome pak počítá na všech kolech s kotoučovými brzdami, nahrazeno bylo i zastaralé zavěšení. Exteriér doznal zakulacení kvůli snížení vzduchového odporu, díky čemuž nakonec byl pokořen i onen rekord. Ten nicméně dnes zůstává v platnosti už jen pro vrcholnou třídu obytných aut. Modernější a menší stroje jsou na tom lépe, jak ostatně dokládá zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Simon Robins totiž s upraveným Fiatem Doblo dosáhl mety 227,35 km/h.
Je přitom možné, že právě tento počin přiměl Palmera, aby zkusil vystoupat na vrchol světa podruhé. Upravené GMC proto poslal do prodeje. Působivé přitom je, že i přes veškeré modifikace je motorhome oprávněn k provozu na veřejných komunikacích. To jeho hodnotu jen zvyšuje, přičemž dle původního majitele jej ten nový může využít třeba jako party bus, food truck či vozidlo pro charitativní účely.


















Upravený GMC Kingsley Motorhome z roku 1977 prošel zásadní přestavbou, díky které se stal nejrychlejším obytným vozem na světě. Dnes nicméně drží titul už jen v rámci těch velkých, nikoli absolutně. K mání pak je za 2,1 milionu korun. Foto: Britt Palmer, publikováno se souhlasem
Zdroj: Britt Palmer@Facebook Marketplace
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 4 hodinami
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
před 6 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
před 7 hodinami
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
před 9 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
