Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejstylovější kombík všech dob nikdo nechce, unikátní sen kolotočářů je zřejmě moc i na ně
25.6.2022 | Petr Miler
Pod taktovkou návrhářského esa jich mělo vzniknout 20, nakonec ale byl vyroben jen jeden jediný. Jde o vzácnou, navíc technicky zajímavou věc, která nebyla nabídnuta za nijak extrémní cenu, přesto se ji nedaří prodat.
Vozy třídy grand tourer vznikly už z podstaty svého označení za účelem překonávání dlouhých vzdáleností v maximálním pohodlí a v relativně vysoké rychlosti. Jenže spousta z nich jsou kupé, a tak nemají moc místa na zavazadla, která se při dlouhých cestách hodí. Existuje tedy určitá poptávka po autech, která můžeme označit za třídvéřová kombi nebo auta s karoserií shooting brake. Automobilky se do nabízení takových modelů moc často nepouští, to ale neznamená, že nevznikají.
Takový Jaguar XJ-S byl ve své době byl vynikajícím grand tourerem a nebylo to zrovna malé auto. Ovšem vnitřního prostoru v něm opravdu moc nebylo, vnitřek stačil tak nanejvýš na to, aby si každý z cestujících vzal jednu malou tašku. Navíc museli ti cestující být jen dva. Proto vznikl nápad na stavbu 20 stylových, třídvéřových kombíků.
O stavbu se měla postarat karosárna a renovátorská dílna Lynx v britském Hastingsu a na vzhledu pracoval Paolo Gucci, který se čerstvě rozešel s módním impériem Gucci, a který chtěl k vozu navrhnout i sadu zavazadel. Vznikl tedy první, modrý kus, který byl pojmenován XJ-S Lynx Designo di Paolo Gucci. Postaven byl na bázi modelu XJ-S z roku 1987 a představil se světu na autosalonu v Ženevě v roce 1990.
Karosárna Lynx prodloužila střechu a zadní okna, posunula zadní sedačky dozadu, přestěhovala palivovou nádrž a přidala výklopné zadní čelo pro lepší přístup do zavazadelníku. To znamenalo asi 670 litrů prostoru pro kufry se zadními sedadly ve standardní poloze. Paolo Gucci se podepsal i pod vnějším designem, jeho rukopis je ale nejvíc znát uvnitř - z jeho pera je modře lakované obložení jilmovým dřevem s krokvicovitým prokládáním, čalounění modrou telecí kůží s krokodýlím vzorem či alcantarová stropnice.
Pozoruhodné prvky v interiéru jsou modré polodrahokamy lapisy lazuli, umístěné ve středu volantu a také na hlavici voliče automatické převodovky. V zavazadelníku si nelze nevšimnout vyšívaného motivu jaguáří hlavy na koberci. A samozřejmě byla k dispozici ona sada zavazadel, také od Paola Gucciho. „Po dvaceti letech ve vedení firmy Gucci nyní nabízím své znalosti širšímu okruhu zákazníků. Navrhuji pod vlastním jménem a chci do své práce vložit svou osobnost a styl,” uváděl Paolo Gucci v brožurkách, které byly u příležitosti představení auta vytištěny.
Vůz se představil na ženevském autosalonu pod jménem Paola Gucciho a s cenovkou 100 tisíc liber, ovšem už po druhém dnu výstavy bylo jeho jméno nahrazeno logy firmy Lynx. To proto, že se právníkům Gucci nelíbilo spojení tohoto jména s čímkoliv jiným než s vlastními produkty. V následujícím soudním sporu bylo rozhodnuto, že Paolo Gucci nesmí používat své jméno k propagaci tohoto auta, což je zajímavé, uvážíme-li jeho jméno.
Výsledkem tohoto kroku mimo jiné bylo, že z plánovaných 20 kusů byl vyroben jen jeden, jen ten, který se představil v Ženevě - a který si můžeme prohlédnout na fotkách níže. Po představení zůstal ve vlastnictví Paola Gucciho, který ho později prodal Davidu Andrewu Richardsovi. V jeho sbírce zůstal schovaný až do roku 2014, kdy ho na aukci prodávala Richardsova dcera z dědictví. Koupil ho Ian Berg, fanoušek Jaguarů a majitel firmy zabývající se renovací veteránů.
V jakém bylo auto stavu, nevíme, ovšem Berg se pustil do jeho renovace. Našel dva lidi z těch, kteří kdysi na stavbě tohoto stroje pracovali - Gordona Russela a Phila Goulda. Ve spolupráci s nimi proběhla kompletní renovace včetně výměny elektroinstalace a nového laku. Obnovený je také interiér a motor - je to dvanáctiválec 5,3 HE o 284 koních a 415 Nm.
Tento týden byl nabídnut k prodeji na aukci firmy Bonhams na Festivalu rychlosti v Goodwoodu s odhadovanou cenou 70 - 100 tisíc liber, tedy asi 2 až 2,8 milionu korun. To není zas tak moc na to, že máme před sebou zrenovovanou V12 v autě, které existuje v jediném kuse na světě a nabízí vedle stylovosti nevídané u jakéhokoli jiného kombíku i spoustu praktičnosti naráz. Zájem o něj byl ale nulový a z prodeje byl přímo na místě aukce stažen. Inu, stylovost stroje hraničí až s kýčovitostí, je to učiněný sen kolotočářů. A zřejmě ani lidé, kteří si na podobně střižených věcech potrpí, nejsou ochotni do takového vozu investovat tolik.


































Tenhle Jaguar bývá označován za nejstylovější kombík historie a je jediný na světě. V aukci Goodwoodu o něj ale navzdory ne až tak ambiciózní ceně nikdo nestál. Foto: Bonhams, tiskové materiály
Zdroj: Bonhams
Bleskovky
Asi nejpropracovanější supersport historie si ve sprintu málem namazalo na chleba auto za osminu jeho ceny
včeraDekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární
včeraŽena neuvěřitelně nezvládla parkování se svým Mercedesem, na výsledek svého počínání bude dlouho vzpomínat
11.8.2022
Nejnovější články
Jeden z největších moderních propadáků lidé nechtějí ani ojetý, i nevyužitý v nejlepší verzi stojí pakatel
včeraSoučasné BMW 3 už jde ojeté koupit za o hodně nižší ceny, paradoxně nabízí víc než nové
včeraNejmenší auto světa proslavené Clarksonem v Top Gearu se pořád vyrábí, hned v několika verzích
včeraKorejci začali prodávat nový volič řazení, je to kýčovitý pokus vymýšlet vymyšlené
včeraProdeje ojetých aut se mohutně propadají všude, nedostačující nabídkou to opravdu není
včera