Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejuspokojivější auta dle J.D. Power 2013 v Německu: Volvo na vrcholu, Němci níže
2.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švédská značka prý v majitelích vzbuzuje nadšení, druhá Toyota těží z nízkých nákladů. A Němci? Ti bodovali jen Volkswagenem CC a Oplem Meriva.
Výzkumy společnosti J.D. Power nejsou na stránkách Autoforum.cz žádnou novinkou. Ostatně, jen před pár dny jsme vám přinesli report zaměřený na nejkvalitnější nové automobily, kde si dle nových pravidel urvalo vítězství Porsche. Zhruba měsíc předtím jsme se pak pozastavili nad spokojeností britských majitelů se svým vozovým parkem a u studie VOSS (Vehicle Ownership Satisfaction Study) zůstaneme i dnes. Jen se přesuneme do sousedního Německa, kde v průběhu prvních tří letošních měsíců probíhal výzkum spokojenosti s automobily zakoupenými v období od ledna 2010 do prosince 2011.
Pravidla sice na rozdíl od zmíněné studie IQS zůstávají v tomto výzkumu shodná s loňským rokem, přesto jejich malé osvěžení neuškodí. Zvláště, když J.D. Power dodává, že nyní opravdu věrně kopírují smýšlení zákazníka o důležitosti jednotlivých aspektů spojených s vlastnictvím vozidla. To samozřejmě nevypovídá až tak o samotném automobilu, jako spíše o majiteli a jeho zkušenostech, jenže osobní doporučení dnes začíná získávat na vážnosti. Spíše totiž věříme kamarádovi, který si již koupil třetí model dané značky, než nějakému prodejci, který o žádných nedostatcích prodávaného vozu v životě neslyšel.
Tak tedy, celkové hodnocení se skládá ze čtyř oblastí, z nichž nejzprofanovanější je podle J.D. Power kategorie přitažlivosti vozidla. Zaměřuje se na devět aspektů od exteriéru a interiéru přes audio systémy až třeba po jízdní dynamiku, přičemž z celkového koláče ukusuje 27 %. Druhým zásadním faktorem jsou pak provozní náklady představované 25procentním podílem, do kterého kromě paliva spadá i servis či pojištění. Oblast spolehlivosti a kvality vozu je s 24 % až na třetím místě, poslední pak skončila s 23 procenty spokojenost se servisem.
J.D. Power však naznačuje, že poslední oblast by mohla díky strádajícím evropským prodejům začít nabývat na vážnosti. Díky servisu a prodeji náhradních dílů si totiž jednotlivé značky mohou vylepšit svůj rozpočet. Zapotřebí je však správná cena a přístup - zejména majitelé mainstreamových značek si již všimli, že minoritní opravy jako třeba výměna oleje stojí méně v neautorizovaných servisech než v těch autorizovaných. Za posledních 12 měsíců tak na výměnu lubrikantů do autorizované dílny dorazilo jen 65 % motoristů (dealeři však i nadále ovládají 76 % tohoto trhu, zatímco na zbylé dovozce a prodejce připadá zbývajících čtyřiadvacet procent).



Mezi značkami Volvo letos vede. V jednotlivých segmentech však už tak neotřesitelnou pozici nemá
Zlepšení spokojenosti dosáhly především japonské značky
Pojďme si ale již projít letošní výsledky, které ve srovnání s s rokem 2012 přinášejí trochu optimismu. Průměr studie se totiž zvýšil z loňských 782 bodů z tisíce možných na letošních 789. Stále sice nejsme na úrovni let 2010 nebo 2011, přesto minimálně ve spokojenosti majitelů jistý posun vidět můžeme. A to zvláště u těch, kteří si pořídili Volvo. Se ziskem 832 bodů se totiž skandinávská automobilka po roční absenci vrací na vrchol tabulky, který okupovala i v roce 2011. Tehdy sice získala ještě o devět bodů více, ve srovnání s loňskem, kdy značka skončila se 788 body těsně před průměrem, ale sympatie ke Švédům znovu narostly.
Důvodem je podle J.D. Power především nadšení, které modely Volva ve svých majitelích dovedou vzbudit. Němci jsou tak očividně naprosto odlišným národem oproti Britům, kteří se naopak za volant modelů švédské automobilky podle výzkumu pojišťovny AXA skoro vůbec netěší. Na druhou stranu je ale třeba vzít do úvahy, že na ostrovech byl zřejmě důraz kladen hlavně na jízdní dynamiku, zatímco u našich sousedů hraje prim vizuální přitažlivost, spolehlivost a kvalita.
Zajímavé je, že i přes celkové vítězství v nejnovější německé studii VOSS má Volvo pouze jediného zástupce mezi jednotlivými modely. A to dvojici V70/XC70, která s 849 body zvítězila v segmentu velkých a luxusních vozů. Všude jinde ale skandinávská značka nepronikla ani mezi nejlepší trojici, na rozdíl třeba od celkově druhé Toyoty (816 bodů), která se pyšní třemi prvenstvími a dvěma stříbrnými místy. Její průměr je ale zkrátka horší. K druhé Toyotě pak ještě dodáme dodáme, že majitele letos nejvíce oslovily právě ony nízké provozní a servisní náklady, díky čemuž značka ve srovnání s loňskem v celkové spokojenosti o osm bodů polepšila.
To ovšem není případ Mercedesu, neboť loňská jednička letos klesla na třetí příčku, když namísto 824 získala jen 810 bodů. Posun k lepšímu naopak evidují u Hondy, která na čtvrté pozici získala též 810 bodů. Páté Mitsubishi pak sice meziročně o příčku spadlo, ale i u něj majitelé své hodnocení navýšili ze 799 na 807 bodů. Skokanem roku bychom mohli vyhlásit Hondu, jež se vydrápala z loňského podprůměrného hodnocení (779 b) na letošních 806 bodů, za stálici naopak bereme sedmou Škodu (i tady ale došlo k posunu ze 790 na 798 bodů).
Honda letos opravdu zabodovala, zvláště s modelem CR-V
Pořadí značek v německé J.D. Power VOSS 2013
V jednotlivých segmentech boduje i VW, Opel či Seat
Studie VOSS hodnotí také jednotlivé modely, přičemž žebříček počítá vždy se třemi nejúspěšnějšími zástupci v každém segmentu. Kategorie městských, malých a kompaktních vozů tak opanovala Toyota s modely Aygo, Yaris a Prius, střední třída ale již patřila Volkswagenu CC. I v tomto segmentu má ovšem japonská automobilka svého zástupce, a to Avensis na druhém místě. Koncern VW Group však prokazuje, že ve vyšších segmentech trhu již umí chodit, neboť na třetí příčku se vyšvihlo Audi A5 (včetně S5 a RS5).
O kategorii luxusních vozů již byla řeč v souvislosti s Volvem, přičemž ani zde asi nepřekvapí přítomnost Audi na druhém místě (s modelovou řadou A6). Třetí Mercedes-Benz třídy E pak jen dokazuje, že oproti loňsku značka opravdu ztratila hodně přóznivců - vyjma tohoto vozu totiž dokázala zabodovat jen druhým místem v kategorii kompaktních SUV, kde se uchytilo GLK. Tomuto segmentu přitom kraluje Honda CR-V, svého zástupce v podobě Škody Yeti zde ale má i mladoboleslavská automobilka. Tedy další značka koncernu VW.
V rámci malých MPV se nejlépe vedlo Opelu Meriva, zatímco kategorii těch větších opanoval Seat s rodinkou Altea/Freetrack/XL. Druhé Verso pak jen dokazuje oblibu Toyoty na všech frontách, což je i případ třetího Volkswagenu Touran. Ve srovnání s Japonci ovšem Němci celkově skončili až za Škodou na osmém místě (respektive na devátém s Audi). Snaha o maximální možné pokrytí celého trhu by se tak nakonec automobilce nemusela vyplatit, což je něco, před čím nedávno varoval i šéf koncernu VW Martin Winterkorn. Uvidíme tedy napřesrok, zda se situace změní...
Pořadí modelů v německé J.D. Power VOSS 2013
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejčtenější články
Sázka na elektromobily je „slepá ulička”, říká už zcela otevřeně šéf BMW. To to trvalo
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Fandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
20.5.2025Potomci zesnulého sběratele chtěli rychle prodat vzácnost, kterou koupil za 33 milionů, v aukci bez rezervy splakali nad výdělkem
20.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 21:01 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- IT poradna 06.16. 17:36 - petr_riha
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch