Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němec do dneška zachoval poslední VW s dieselem bez turba. Je to levná rarita, o jejíž existenci málokdo ví
21.9.2022 | Petr Miler
Není to žádné prehistorické auto, vznikalo ještě v době, kterou pamatují i dnešní školáci. Byl to ale nejzákladnější model, který nechtěl téměř nikdo. Dnes je to, nad čím svého času lidé ohrnovali nos, naprostou raritou a vzpomínkou na chvíle, které už se stěží kdy vrátí.
Když se dnes řekne atmosféricky plněný benzinový motor, nadšencům se rozzáří oči a začnou si představovat stroje jako 5,0 V10 z Lamborghini Huracan a Audi R8, 4,0 H6 z Porsche 911 GT3 či 6,5 V12 z několika málo Ferrari. Je to dnes velmi okrajově používaná konstrukce, kterou vytlačila turba. A leckdo na ni vzpomíná s láskou. Málokdo si ale vzpomene na to, že existovaly také atmosféricky plněné diesely, na ty totiž s láskou nevzpomíná skoro nikdo.
Turbodiesely jsou dodnes milovanými agregáty, jejich éra ale začala vlastně docela nedávno. Něčím běžným se staly až s rozmachem přímého vstřikování v 90. letech minulého století, do té doby byly standardem diesely bez turba. Na rozdíl od přeplňovaných motorů šlo o hlučné, líné, ale pořád úsporné a trvanlivé agregáty. A obě řešení vedle sebe po nějaký čas koexistovala.
Mnozí by si ještě vzpomněli, že takový motor šlo do pár aut koupit ještě na přelomu milénia, málokdo ale tuší, že to bylo možné ještě o další dekádu později. Ne do nějaké dodávky, ne do zastaralého vozu odněkud z východu, ale do tehdy nejmodernějšího VW Golf páté generace. Ten šlo skutečně až do roku 2008, tedy samého konce výroby, pořídit s motorem 2,0 SDI.
Rozhodně to nebyla vyhledávaná pohonná jednotka, se svými 55 kW (75 koní) byla vhodná spíše na příměstské „postrky” než jakékoli delší cestování. Šlo o suverénně nejpomalejší verzi Golfu se stovkou za 16,7 sekundy a maximálkou jen 163 km/h. Pojila se navíc jen s nejnižšími výbavami, takže ji volilo velmi málo zákazníků. Vidět dnes takový Golf v bazaru je v podstatě vzácnost v jakémkoli stavu, v celé Evropě vidíme pár jednotek takových aut, z nichž navíc většina je dávno za zenitem. Dnes vám ale ukážeme jeden, který se dožil současnosti ve velmi zachovalém stavu.
V roce 2005 si jej koupil Němec z bavorského Immenreuthu a jak sám říká, téměř pořád jej garážoval. Neznamená to, že by s ním nejezdil, 88 tisíc km najetých za 17 let ale skutečně není mnoho. Auto tak vypadá velmi zachovale, byť „voňavka” to není - z fotek je patrné, že majitel měl vážné problémy zvedat nohy přes práh dveří, který je doslova ohoblovaný. A pár dalších kosmetických nedostatků se najde, jinak ale prý bylo auto provozováno vždy řádně zahřáté, mělo pravidelný servis a jeho technický stav má být perfektní.
Nevěřit nemáme důvod, díky němu se tak otevírá cesta ke vskutku svéráznému návratu do historie. Žádný pozdější VW už atmosféricky plněný diesel nedostal a dnes žádné takové auto nekoupíte. Ano, bude pořád stejně hlučné a líné, ale s kvalitou zbytku Golfu V to bude nejspíše auto navěky - na dieselech bez turba se skoro nemá co pokazit, podobně jako na výbavě i bez manuální klimatizace. Pokud je vám tedy blízká právě taková vlastnost vozu bez ohledu na zbytek, může být váš za pouhých 2 500 euro, tedy asi 61 tisíc Kč. Pěkná cena na zachovalý Golf páté generace v raritní verzi s jasnou historií, kterou nepoloží snad ani globální apokalypsa...
Možná vám to přijde zvláštní, ale VW ještě na konci první dekády nového milénia prodával auta s nepřeplňovanými diesely. Toto jeho německý majitel zachovala do dnešního dne ve výjimečném stavu, přesto není drahé. Foto: Felix, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 2 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva