Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německo naplno zachvátila antidieselová panika, prodeje klesají obrovským tempem
5.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kdo čekal, že opor Němců k dieselům je jen krátkodobým trendem, který se postupně začne vytrácet, hluboce se mýlil. V květnu se pokles prodejů ještě prohloubil, navzdory všem slevám.
Počátek nového měsíce máme tradičně spojený s ohlédnutím za prodeji aut v tom předchozím. Červen nebude výjimkou, tentokrát se ale nejprve podíváme do Německa, kde se dějí zajímavé věci. Na tamním trhu bylo v květnu prodáno 305 057 nových aut, což meziročně představuje propad o 5,8 procenta. Loňský květen ale měl o dva pracovní dny navíc, takže žádné drama.
Z delší perspektivy jde německý trh naopak nahoru, od počátku ledna do konce května již bylo prodáno 1,5 milionu nových aut. Tedy o 2,6 procenta více než loni ve stejném období. Dolů jde ale kupodivu výroba, neboť za prvních pět letošních měsíců bylo na německém území (tedy nikoliv pouze německými výrobci, nýbrž továrnami zde vybudovanými) smontováno 2,4 milionu aut, což je 4% meziroční propad.
Nejpodstatnější je ovšem vývoj spojený s diesely. Zájem o ně začal klesat již v minulých letech kvůli skandálu Volkswagenu, nicméně až letošní přelomový verdikt spolkového soudu, jenž umožnil městům zakázat vjezd postarších dieselů, vedl k panice. Tu paradoxně nenajdete tam, kde již byly vystaveny první stopky, tedy v Hamburku, jde však jen o kapku v moři. Německo jako celek se od dieselů výrazně odklání.
Že se tak děje, jsme zmiňovali už dříve a psali také o ohromných slevách, které některé naftové vozy postihly. I proto se čekali, že se trh s diesely zmátoží, jenže se děje pravý opak. V květnu prodeje nových dieselů poklesly oproti loňskému roku o neskutečných 27,2 procenta. Meziroční pokles skoro o třetinu je ohromný rozdíl a reakci Němců nelze nazvat jinak než panikou v reakci na to, žen nikdo zatím neví, kdy a kde budou zákazy platit. Němci tak nechtějí sebe samotné do budoucna omezovat a volí raději bezpečnější „benzinovou cestu”.
Ve výsledku se tedy diesely v květnu na celkových prodejích podílely již jen z 31,3 procenta, loni to přitom bylo o 9,1 procentních bodů více více. A ještě pár let zpět minimálně pět zákazníků z deseti odjíždělo od prodejců v dieselovém voze. Ty časy jsou ale definitivně u konce, minimálně v Německu. Je ovšem třeba dodat, že pro zemi a německé automobilky to vlastně představuje radikální problém jménem CO2.
Je všeobecně známo, že diesely mají nižší spotřebu než benzinové vozy a tedy logicky produkují i méně oxidu uhličitého. Právě na jeho míru ale klade velký důraz Evropská unie, která navíc v případě překročení limitů hrozí vysokými pokutami. Jistou úlevu by sice mohla přinést elektrifikace, o tu však v Německu jeví zájem jen minimum motoristů. Dosvědčují to pro změnu žádosti o vládní dotace.
Němci již před dvěma roky přišli s programem, na jehož základě by zájemci o ryzí elektromobily mohli počítat s příspěvkem ve výši 4 000 Eur (cca 103 000 Kč), v případě hybridů pak s částkou 3 000 Eur (77 300 Kč). Program bude končit na konci června 2019, přičemž pokrýt mohl více než 300 tisíc aut s alternativním hnacím ústrojím. Od července 2016 se však o dotaci přihlásilo jen 63 285 lidí.
Jak je tedy vidno, s diesely je spojena panika, s elektromobily pro změnu nezájem, a to i přes ony dotace. Není tedy vlastně překvapivé, že stoupá zájem hlavně o benzinové vozy. Jejich prodeje meziročně vzrostly o 6 procent, v květnu se tak postaraly o 64 procent celkových registrací. Souběžně s tím ale došlo i k onomu zvýšení CO2, zvědavi jsme tak na reakce automobilek.




























Citelný pokles zájmu o diesely lze zaevidovat hlavně u malých vozů. Ač tedy třeba takový Volkswagen Polo je k mání i s motorem 1,6 TDI, prakticky všichni zákazníci sahají po benzinovém motoru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
dnesMuž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
10.8.2025První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
9.8.2025
Nejčtenější články
Mercedes už podruhé zrušil zaříznutí třídy A, bude přesluhovat 10 let. Znovu zjistil, že by bez ní neměl co prodávat
14.7.2025Italové odhalili další automobilovou lahůdku. Uměleckému dílu s 846koňovým V12 nechybí ani „to správné” řazení
14.7.2025Překvapivý nástupce automobilového favorita Jeremyho Clarksona odhalil interiér, je to luxus se závodními geny
14.7.2025Dacia prodává model Spring tak levně, že ho pomalu rozdává zadarmo, přesto ho nechce skoro nikdo
14.7.2025Český supersport zazářil na Festivalu rychlosti v Goodwoodu snad ve všech kusech, které vznikly, ohromily i svou vizáží
14.7.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 08.12. 23:08 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 08.11. 23:04 - delphin
- Pneu koutek 08.11. 21:13 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.10. 23:28 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.10. 15:38 - Truck Daškam
- Toyota obecně 08.10. 10:06 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.10. 01:06 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 08.09. 17:33 - řidičBOB