Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německo naplno zachvátila antidieselová panika, prodeje klesají obrovským tempem
5.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kdo čekal, že opor Němců k dieselům je jen krátkodobým trendem, který se postupně začne vytrácet, hluboce se mýlil. V květnu se pokles prodejů ještě prohloubil, navzdory všem slevám.
Počátek nového měsíce máme tradičně spojený s ohlédnutím za prodeji aut v tom předchozím. Červen nebude výjimkou, tentokrát se ale nejprve podíváme do Německa, kde se dějí zajímavé věci. Na tamním trhu bylo v květnu prodáno 305 057 nových aut, což meziročně představuje propad o 5,8 procenta. Loňský květen ale měl o dva pracovní dny navíc, takže žádné drama.
Z delší perspektivy jde německý trh naopak nahoru, od počátku ledna do konce května již bylo prodáno 1,5 milionu nových aut. Tedy o 2,6 procenta více než loni ve stejném období. Dolů jde ale kupodivu výroba, neboť za prvních pět letošních měsíců bylo na německém území (tedy nikoliv pouze německými výrobci, nýbrž továrnami zde vybudovanými) smontováno 2,4 milionu aut, což je 4% meziroční propad.
Nejpodstatnější je ovšem vývoj spojený s diesely. Zájem o ně začal klesat již v minulých letech kvůli skandálu Volkswagenu, nicméně až letošní přelomový verdikt spolkového soudu, jenž umožnil městům zakázat vjezd postarších dieselů, vedl k panice. Tu paradoxně nenajdete tam, kde již byly vystaveny první stopky, tedy v Hamburku, jde však jen o kapku v moři. Německo jako celek se od dieselů výrazně odklání.
Že se tak děje, jsme zmiňovali už dříve a psali také o ohromných slevách, které některé naftové vozy postihly. I proto se čekali, že se trh s diesely zmátoží, jenže se děje pravý opak. V květnu prodeje nových dieselů poklesly oproti loňskému roku o neskutečných 27,2 procenta. Meziroční pokles skoro o třetinu je ohromný rozdíl a reakci Němců nelze nazvat jinak než panikou v reakci na to, žen nikdo zatím neví, kdy a kde budou zákazy platit. Němci tak nechtějí sebe samotné do budoucna omezovat a volí raději bezpečnější „benzinovou cestu”.
Ve výsledku se tedy diesely v květnu na celkových prodejích podílely již jen z 31,3 procenta, loni to přitom bylo o 9,1 procentních bodů více více. A ještě pár let zpět minimálně pět zákazníků z deseti odjíždělo od prodejců v dieselovém voze. Ty časy jsou ale definitivně u konce, minimálně v Německu. Je ovšem třeba dodat, že pro zemi a německé automobilky to vlastně představuje radikální problém jménem CO2.
Je všeobecně známo, že diesely mají nižší spotřebu než benzinové vozy a tedy logicky produkují i méně oxidu uhličitého. Právě na jeho míru ale klade velký důraz Evropská unie, která navíc v případě překročení limitů hrozí vysokými pokutami. Jistou úlevu by sice mohla přinést elektrifikace, o tu však v Německu jeví zájem jen minimum motoristů. Dosvědčují to pro změnu žádosti o vládní dotace.
Němci již před dvěma roky přišli s programem, na jehož základě by zájemci o ryzí elektromobily mohli počítat s příspěvkem ve výši 4 000 Eur (cca 103 000 Kč), v případě hybridů pak s částkou 3 000 Eur (77 300 Kč). Program bude končit na konci června 2019, přičemž pokrýt mohl více než 300 tisíc aut s alternativním hnacím ústrojím. Od července 2016 se však o dotaci přihlásilo jen 63 285 lidí.
Jak je tedy vidno, s diesely je spojena panika, s elektromobily pro změnu nezájem, a to i přes ony dotace. Není tedy vlastně překvapivé, že stoupá zájem hlavně o benzinové vozy. Jejich prodeje meziročně vzrostly o 6 procent, v květnu se tak postaraly o 64 procent celkových registrací. Souběžně s tím ale došlo i k onomu zvýšení CO2, zvědavi jsme tak na reakce automobilek.




























Citelný pokles zájmu o diesely lze zaevidovat hlavně u malých vozů. Ač tedy třeba takový Volkswagen Polo je k mání i s motorem 1,6 TDI, prakticky všichni zákazníci sahají po benzinovém motoru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 5 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Asi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před hodinouDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 2 hodinamiTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
před 4 hodinami1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 5 hodinamiFrancouzi s Číňany a Araby rozjeli výrobu dalšího řešení, které dovolí automobilkám vrátit se zpět ke spalovacím motorům
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 12:58 - GeneHawkins
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales