Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi
2.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Hned čtyři vozy koncernu FCA mají používat „odpojovací zařízení“, na což byla upozorněna i Evropská komise. Ta se ale k ničemu nemá.
V kauze Dieselgate momentálně zavládlo určité bezvětří, které souvisí zejména se snahami Volkswagenu opravit problematická auta v zámoří. Jeho dosavadní návrhy totiž byly americkými autoritami odmítnuty jako nedostatečné, Němci se ale snaží dál. Proto je na chvíli necháme být a místo toho se budeme zabývat dalšími značkami, jenž mají potíže se svými dieselovými vozy. Ačkoliv totiž Volkswagen byl jediným, který se k podvádění přiznal, seznam automobilek podezřelých z podobných machinací je podstatně širší.
Jedním z výrobců, kteří na něm figurují, je italský Fiat. Německá organizace pro ochranu životního prostředí DUH totiž již v únoru letošního roku zjistila, že stačí jen lehce pozměnit metodiku měření, a rázem model 500X překračuje povolené emisní limity 22krát. V tomto ohledu Italové mohli namítnout, že jejich vozy jsou plně v souladu s evropskými procedurami, ovšem zjištění DUH nebylo posledním.
O dva měsíce později pro změnu přišla německá KBA s tím, že vozy italské značky mají ve výbavě jistou formu „odpojovacího zařízení“, které systém redukující emise vypne po 22 minutách. Laboratorní měření přitom trvá přibližně 20 minut, Fiat jím tedy zvládá projít stejně snadno jako nůž máslem. Jakmile ovšem jeho vozy zamíří na reálné silnice na delší čas, již jsou - stejně jako diesely Volkswagenu - zdrojem nadměrných emisí oxidů dusíku.
Následovaly jisté strkanice, které ovšem nakonec vyzněly ve prospěch Italů. Ti totiž své vozy „protáhli“ dalšími testy pod dohledem tamní vlády a na konci mohli oznámit, že laboratornímu měření plně vyhovují. Jak by ostatně také ne, když to trvá oněch 20 minut. Tím se konečně dostáváme k podstatě dnešního článku, jímž je obvinění Fiatu německou vládou z podvádění.
Naši západní sousedé tak již zaslali dopis Evropské komisi i Italskému ministerstvu dopravy, ve kterém zmiňují nález neobvyklého navýšení emisí u čtyř vozů z produkce koncernu FCA. Podle Němců přitom tato zjištění prokazují „ilegální použití zařízení, jenž vypíná systém redukující škodlivé emise“. Na to přitom již zareagoval mluvčí Fiatu, dle kterého vozy FCA žádné takové zařízení nepoužívají.
Mimo to se Němci dočkali také odpovědi od Evropské komise, která je zřejmě neuspokojí. Komise totiž uvedla, že zodpovědnost leží na italských autoritách, které mají případné problémy napravit. Teprve pokud nedojde mezi oběma státy k pozitivní dohodě, komise zasáhne.
„V prvé řadě jde o dialog mezi dvěma členskými státy, které mají povinnost Komisi informovat. Komise pak má možnost napomoci konečnému řešení, pokud nebude dosaženo dohody,“ píše se v tiskovém prohlášení EU. Jinými slovy, Němci si nejprve mají vše vyříkat s Italy, než Evropská komise zasáhne. Jak jsme si ovšem popsali výše, to se již dávno stalo, ovšem bez výsledku. Právě proto se Němci obrátili na EU.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se celá situace bude vyvíjet i nadále. Dá se přitom předpokládat, že vzduchem začnou létat i prohlášení o zákazu prodeje těch či oněch vozů na území obou členských států. Pokud totiž s něčím takovým přijdou Němci, je více než jisté, že stejně budou reagovat také Italové. Ve výsledku tak nejspíše bude muset EU skutečně zasáhnout, ta ale velmi pravděpodobně odkáže na oficiální metodiku měření.
Dost možná se tedy dostaneme do zcela mrtvého bodu, kdy jediným viníkem ve všech dieselových skandálech bude Volkswagen, neboť ten se k podvodům přiznal a navíc k nim došlo na americkém kontinentu, kde regule a limity nejsou tak benevolentní jako v Evropě. Fiat pak maximálně bude chvíli propírán médii, stejně jako řada dalších výrobců, u nichž KBA našla jistou formu „odpojovacího zařízení“, než vše zase utichne.










Fiat 500X byl již několikrát obviněn z podvodů s emisemi, trestu ale pokaždé unikl. A jinak tomu nejspíše nebude ani nyní, po stránce formální se totiž vlastně neprovinil
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejčtenější články
VW se v nouzi zbavuje zaměstnanců, jak to jen jde. Letos pro pochybení ukončil poměr 548 lidem, další tisíce jsou „v podmínce”
5.10.2025
Za nejslavnějšími kreacemi Top Gearu stojí nenápadný manželský pár, který auta stlouká pomalu doma za stodolou
5.10.2025
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
