Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad
27.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zatímco BMW říká, že žádný kartel neexistuje, Daimler ho měl dobrovolně ohlásit úřadům. Něco takového vcelku pochopitelně hatí další spolupráci.
V minulém týdnu prosákly na světlo světa zvěsti o údajné kartelové dohodě, již měly uzavřít automobilky BMW, Mercedes a Volkswagen (a pod jeho křídly i Audi a Porsche). Ta se měla týkat nejen tajné spolupráce při nákupu surovin a komponentů od společných dodavatelů, ale také dieselových technologií a nelegálních cest, které by automobilkám dovolily se co nejefektivněji vejít do stále přísnějších emisních limitů.
V návaznosti na kauzu Dieselgate je to pozoruhodné, byť zatím stále jen spekulativní odhalení. Potvrzovalo by, že podvodu se nedopustil jen Volkswagen, ale i další zmíněné značky. Na to nakonec ukazují i „dobrovolné” svolávací akce, ke kterým přistoupil Mercedes či BMW. V případě třícípé hvězdy jde o více než tři miliony aut, což rozhodně již není množství, nad kterým lze mávnout rukou.
Další nové informace míří stejným směrem. Německý Süddeutsche Zeitung s odvoláním na své zdroje v automobilovém průmyslu konstatuje, že to měl být právě Daimler, který o existenci kartelové dohody zpravil úřady. Kartely jsou už z definice „značně nestabilní uspořádání oligopolního trhu” a ona nestabilita pramení už z očekávané - a obvyklé - snahy některého ze subjektů utrhnout si z takové spolupráce více. Což vede k rozkolu. Takový rozkol navíc úřady aktivně podporují např. snahou neudělovat vysoké pokuty firmám, které se sice kartelu účastnily, ale ohlásily jej. A přesně to měl Daimler udělat.
BMW ale jakoukoliv účast na podobném spolčení odmítá a vrcholný management firmy má být na Daimler za jeho krok hodně naštvaný. Znovu podle informací německých kolegů měl tento krok „totálně zničit” důvěru, kterou mnichovská firma k Daimleru chovala a BMW mělo v reakci na to okamžitě zastavit veškerou spolupráci s jinak konkurenčním koncernem.
Mnichovská značka hodlala ve spolupráci s Daimlerem, Volkswagenem i evropskou divizí Fordu vybudovat síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Kromě toho mělo dojít ke sdílenému nakupování dílů od dodavatelů, což by snížilo náklady na výrobu. Ničeho z toho ale nyní BMW nechce být účastno. Ne, pokud „na palubě” bude i Daimler.
Obě německé automobilky situaci oficiálně odmítly komentovat. Daimler ale měl včera jednat s Volkswagenem o dalším postupu, neboť existuje podezření, že VW byl další z firem, která měla celý kartel „napráskat” úřadům. Jestli to tak opravdu bylo, nedivíme se, že BMW reaguje takto podrážděně - byla by to jen tato značka, kterou čekají tvrdé pokuty, které snadno mohou přesáhnout i hranici 100 miliard Kč...
BMW aktuálně couvá ze spolupráce s Daimlerem, jež se týkala třeba i výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily. Mnichovská značka totiž té stuttgartské nevěří kvůli údajnému vyzrazení detailů kartelové dohody německým autoritám
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB