Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu

Der Spiegel říká, že německé značky už od 90. let pořádají tajné schůzky s jediným cílem - ošálit emisní limity nekale vyvinutými dieselovými motory.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu

24.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Der Spiegel říká, že německé značky už od 90. let pořádají tajné schůzky s jediným cílem - ošálit emisní limity nekale vyvinutými dieselovými motory.

Německý magazín Der Spiegel publikoval poněkud výbušný článek. Obvinil v něm BMW, Mercedes a Volkswagen z uzavření kartelové dohody. Mělo se to stát na počátku 90. let minulého století a předmětem měly být především dieselové motory a systémy redukující jejich emise. Der Spiegel se opírá o dopis, jenž měl být zaslán někdejším zaměstnancem Volkswagenu německým úřadům a který zmiňuje více než 60 schůzek, jichž se zúčastnilo přes 200 zaměstnanců ze všech tří automobilek.

Podle zatím nepotvrzených informací, jež jsou již předmětem vyšetřování německé vlády, se BMW, Mercedes a Volkswagen měly domluvit na postupu při vývoji celých vozidel i jejich jednotlivých komponentů, kupříkladu na vývoji brzd, motorů, spojek či převodovek. Na tom asi není nic špatného, zde může vláda vyšetřovat co chce, problém nastává u údajných dohod týkajících se technologií redukujících emise CO2 a NOx. Obsahem jedné z nich měla být menší nádržka na roztok močoviny AdBlue.

Právě menší objem roztoku redukujícího emise NOx až o nějakých 90 % měl stát za potřebou vyvinout software, jenž bude vstřikování močoviny upravovat. Povětšinou se přitom jednalo o jistou formu termoregulačního přepínání, kdy systém jednoduše umožnil vstřikování roztoku AdBlue pouze při určité teplotě, jež nastává při laboratorním měření. Mimo přesně vymezené mantinely ale byla selektivní katalytická redukce odpojena.

O vyšetřování se měl jako první dozvědět Volkswagen, a to proto, že je taktéž vyšetřován kvůli možnému ovlivňování cen oceli. Právě během tohoto případu se měly objevit informace, jež vedly k zahájení nového šetření, které se týká právě kartelové dohody. Na tuto skutečnost pak automobilka z Wolfsburgu měla upozornit BMW a Mercedes dopisem ze 4. července.

Mnichovská automobilka přitom již na spekulace zareagovala a uvedla, že ani jedna informace není založena na pravdě. „S vozidly BMW není manipulováno a podléhají všem legálním požadavkům. Týká se to i dieselových aut. Potvrzením jsou výsledky příslušných oficiálních vyšetřování, ke kterým dochází na národní i mezinárodní úrovni,“ píše se v prohlášení značky.

BMW také tvrdí, že jeho emisní systémy se od konkurence liší, neboť zahrnují jak vstřikování roztoku močoviny AdBlue, tak katalyzátor zahrnující prostor na dodatečné spalování emisí NOx. Proto prý kupříkladu není nutné přistupovat nyní k modifikacím motorů, jež plní normy Euro 6.

Naproti tomu Mercedes už zahájil svolávací akci, kdy zve do servisů vozy osazené dieselovým motorem kvůli přehrání softwaru. Prý je za tím stojí snaha o vyhovění chystaným přísnějším normám, kvůli nimž by tato auta kupříkladu nemohla do center mnoha evropských měst. Mluvilo se i o opětovném zisku důvěry v diesely.

Pokud si ale nyní dáme jedna a jedna dohromady, dostaneme se k trochu jinému závěru. Mercedes, který taktéž odmítá účast na kartelové dohodě, svolává do servisů přes tři miliony aut. K tomu se nyní přidalo Audi, které taktéž nabízí přehrání softwaru pro majitele zhruba 850 tisíc automobilů, opětovně na dobrovolné bázi.

BMW pak sice dle svého prohlášení nesvolává do servisů auta plnící normu EU6, nicméně majitelům vozů odpovídajících normě EU5 nabízí zdarma instalaci nového softwaru. Tedy jinými slovy, všechny tři prémiové značky nyní přicházejí s úpravami, ke kterým musel v důsledku Dieselgate přistoupit i Volkswagen.

Pokud jsou tedy zvěsti o kartelové dohodě pravdivé, pak domněnky o manipulaci s diesely u všech zúčastněných značek nebudou daleko od pravdy. Jen Volkswagen se ale rozhodl dieselovými motory dobýt Ameriku a tvrdě narazil. Zjistil, že strategii obcházení zákonů, která funguje v Evropě, za mořem uplatnit nelze a skončilo to velkým průšvihem zvaným Dieselgate.

Otázkou je, jak moc si byla situace vědoma německá vláda. Ta se nyní tváří, že ona nic a zahájila vyšetřování, současně ale také měla s těmito výrobci uzavřít dohodu, jež má přispět k opětovnému napravení reputace dieselů. Zlepšení jejich image by mělo vyjít na 2 miliardy Eur (cca 52 mld. Kč), přičemž na výrobce připadá zhruba 100 Eur (2 600 Kč) na auto.

Mercedes, který aktuálně přistupuje k nejrozsáhlejší modifikaci dieselových aut ze všech tří automobilek, již uvedl, že oprava více než tří milionů aut vyjde na 220 milionů Eur (5,7 mld. Kč). Jak je tedy patrné, z peněz německých daňových poplatníků půjde na zlepšení image „producentů sazí“ opravdu hodně peněz, které automobilkám zaplatí i více než ony „svolávačky”.

Ze strany německé vlády je ale takové opatření vlastně i pochopitelné, a to přesto, že se vůči dieselům v poslední době brojilo na všech patrech politického spektra. Nicméně zákazy mířící na adresu spalovacích jednotek by jen v Německu vedly k ohrožení zhruba 426 000 pracovních pozic. Jakýkoli problém by tady Němce mohl snadno vyjít mnohem dráž.

Vše tedy do sebe krásně zapadlo. Pokud jste si snad mysleli, že někdo reálně chce naftové motory urychleně odepsat, budete se muset smířit s tím, že v Evropě s námi budou ještě dlouho. Zkostnatělá byrokracie, jež nutně potřebuje vnějšího nepřítele tak, aby nemusela řešit své vlastní problémy, boj proti CO2 neopustí. Diesely jsou v něm velkou kartou, která se sice krapet ušpinila pádem na zem pod stůl, ale dnes už je zase v ruce a hra může pokračovat dál.

A co se údajného kartelu týče, podle nás je to jen velká bublina. Je velmi pravděpodobné, že německé značky spolupracovaly tam, kde to bylo z ekonomického hlediska výhodné a současně to nepoškozovalo zákazníka. Případné dohody ohledně chování emisích systémů zákazníka zcela jistě nepoškodily, protože mu přinesly levnější vůz. Životní prostředí a zdraví lidí na tom je samozřejmě jinak, ale ruku na srdce - jak velké procento zákazníků na tyto faktory skutečně myslí, když si vybírají nový vůz?


Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu - 1 - Test BMW M550d 17Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu - 2 - Test BMW M550d 39Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu - 3 - Test BMW M550d 83Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu - 4 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 009Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu - 5 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 056Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu - 6 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 147Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu - 7 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 004Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu - 8 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 048Německé značky prý s diesely podvádí všechny, měly na to mít tajnou dohodu - 9 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 144
Automobilky BMW, Mercedes a VW Group měly uzavřít kartelovou dohodu, která měla následně vést k dieselovým podvodům

Zdroj: Der Spiegel

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.