Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německý právník říká, že politici lidem musí buď zakázat řídit. Anebo podpořit spalovací auta na syntetická paliva
8.12.2023 | Petr Prokopec
Odpor k syntetickým palivům nejlépe ukazuje, jak dogmatický boj za rozšíření elektromobilů je. Je to zkrátka v mnohém srovnatelná alternativa, která navíc může fungovat hned, přesto žádnou podporu nemá. Christian Nikolai ale říká, že německé vládě při jejích cílech stejně nezbude než otočit.
Během posledních pár let snad neuplynul den, během kterého by alespoň jeden politik nepoukázal na změny klimatu. A nespojil je v prvé řadě se spalovacími auty. Takové překrucování reality zaznělo z úst různých lidí tolikrát, že jej mnozí začali brát jako fakt. Realita je ale skutečně jiná, podíl osobní dopravy na celkových emisích CO2 je velmi okrajový.
Pokud přijmeme teorii o klimatických změnách vyvolaných člověkem jako fakt a chceme s ní něco dělat, prosím, k věci je ale třeba přistupovat racionálně. A za něco takového lze stěží označit pokusy dekády nahrazovat spalovací auta těmi elektrickými bez nejasných výsledků. Mnohem rychleji lze docílit posunu k lepšímu s pomocí syntetických paliv, která mohou zprostředkovaně pohánět existující vozy za pomoci stejných zdrojů energie jako elektromobily. Je proto paradoxem, že zrovna jejich rozšíření se nejen politici, ale dokonce i mnohé environmentální organizace brání. Z toho je však patrné, že jim jde o něco jiného než o ochranu přírody.
Ani v nejmenším nejsme jediní, kdo má takový názor. Zejména za naftu HVO 100 se nově rozhodl kopat německý právník Christian Nikolai. Ten poukazuje na to, že syntetický diesel vznikající z přepáleného oleje má na kontě 90procentní snížení emisí bez jakýchkoli modifikací, jimiž by musela projít stávající flotila aut nebo čerpacích stanic. Kromě toho mu lze připsat na konto také 33procentní redukci jemných prachových částic. Není tedy jediný důvod, proč mu do cesty stavět byrokratické překážky, přesně o to se nicméně snaží aktivisté z organizací BUND a DUH.
Nikolai ale říká, že nemají možnost uspět, neboť cíle samotné vlády z hlediska redukce emisí CO2 staví politiky do pozice, kdy si bez e-paliv prostě neporadí. Jejich vize rozšíření elektrických aut v zemi (15 milionů vozů na silnicích v roce 2030) je nejen podle něj nedosažitelná, a tak by museli lidem zakázat řídit existující auta, což je neprůchozí. Syntetická paliva schůdnou cestou jsou.
A zdá se, že mu vývoj dává zapravdu. Německá vláda totiž po mnoha letech odporu odsouhlasila, že se HVO 100 od dubna příštího roku bude moci v zemi prodávat ve velkém. Znovu je třeba se ptát, proč něco takového není umožněno rovnou, když benefity jsou jasné, ovšem ve výsledku jsme rádi za vůbec nějaký posun. Byť od politiků budou třeba ještě o trochu větší invence, neboť nyní je eko-diesel o 6 až 7 korun dražší než ropná motorová nafta.
Je ale třeba dodat, že zdanění na syntetické palivo je stejné, jako je tomu u fosilních produktů. Politikům by tak vlastně stačilo zdanění e-paliv snížit a každý německý majitel dieselového auta bude s radostí tankovat HVO 100, mimo jiné i kvůli výhodám, které to obnáší. Chod ústrojí je v takovém případě tišší, navíc nedochází na tak značné zakarbonování motoru či zanášení výfukového systému nečistotami.
Tento model již funguje v Itálii, není tedy jediný důvod, proč by nemohl být zaveden v celoevropském měřítku. Vlastně až na jeden - aktivistům podle Nikolaie už nejde o potlačení spalovacích aut, problémem jsou pro ně auta jako taková. To nakonec naznačuje i pohled šéfa DUH Jürgen Rescha, jehož otevřeným cílem je zmenšit německou flotilu osobních aut o 50 procent a donutit lidi přesednout na hromadnou dopravu. Syntetická paliva mohou i takovým záměrům vzít vítr z plachet, jakkoli k jejich levné výrobě ve velkém se ještě musíme dopracovat.



Nafta HVO 100 existuje již nyní, může být tankována klidně do podobných moderních dieselů a přinést téměř stoprocentní redukci emisí CO2. Životní prostředí tak lze s její pomocí chránit ihned, a ve velkém. Jenže i proti tomu aktivisté brojí, mají zjevně jiné cíle. Ilustrační foto: ADAC Presse
Zdroj: Focus
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 10 hodinami
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
před 11 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
dnes
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
dnes
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
