Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nepoužitý soukromý Boeing 747 saúdského prince zamířil do šrotu, majitel ho ani nevyzkoušel
21.12.2022 | Petr Prokopec
Leckdo by označil za mrhání peněz označil už to, že si někdo nechá pro soukromé využití upravit tak obrovské dopravní letadlo, extrémně bohatí lidé si to ale zkrátka mohou dovolit. Saúdský korunní princ si mohl dovolit ho ani nepoužít, o až takovou rozmařilost se ale osobně nepřičinil.
Smrt nikdy nepřichází vhod, někdy ale zasáhne do lidských osudů ještě méně příhodným způsobem než jindy. Může se tedy stát, že si objednáte vysněnou věc, jejího převzetí už se ale nedočkáte. Takový automobil je v tomto kontextu jeví jako krajní případ, uplynulá dekáda je ale spojena s příběhem ještě zvláštnějším, který má letos opravdu smutnou dohru. Do šrotu totiž zamířil Boeing 747-8BBJ, který nalétal pouhých 42 hodin. Je v podstatě nedotčený a od roku 2011 absolvoval jen pár přesunů.
Letadlo bylo v roce 2012 dodáno společnosti Saudi Arabian Royal Flight Group, která se stará o vzdušný transport saúdskoarabské královské rodiny. V tomto případě mělo sloužit korunnímu princi Sultanu bin Abdulaziz Al Saudovi, ovšem ten ještě před dodáním stroje naneštěstí zemřel v době, kdy Boeing ještě pracoval na zakázkovém interiéru. Běžně totiž letadlo zvládá pobrat až 524 cestujících, v případě královské rodiny však mělo sloužit jen několika vyvoleným. Kabinu tomu bylo nutné zásadně přizpůsobit.
Finální dílo tak už saúdskoarabský korunní princ nikdy nepatřil, natož aby si ho vyzkoušel. Po smrti objednatele a zamýšleného uživatele jej aerolinky přesunuly na letiště ve švýcarské Basileji, kde následující dekádu stálo prakticky bez hnutí. Společnost po tu dobu hledala pro stroj nového majitele, žádného však nenašla. Inu, lidí, kteří by si jen pro své potřeby pořídili (či vůbec mohli pořídit) tak velký tryskáč, je na světě jen pár. A představy žádného z nich o vnitřním provedení stroje se zjevně neslučovaly s těmi princovými.
Letadlo by do poslední chvíle plně funkční, letos v dubnu se bez potíží přesunulo ze švýcarského EuroAirportu do Pinal Airparku v americké Arizoně. Tam bude bude rozmontován a sešrotován, což je opravdu smutná tečka za jeho nepříliš veselou existencí. Inu, cesty páně jsou zjevně nevyzpytatelné i v případě letadel.
Lze už jen dodat, že tento měsíc byl dokončen vůbec poslední nový Boeing 747, čímž se uzavřela opravdu dlouhá čtyřiapadesátiletá éra. Během ní vzniklo 1 574 exemplářů, v což jsou započítány i prototypy. Boeing přitom soustavně přistupoval k inovacím, proto jej udržel v nabídce tak dlouho. Kromě civilní verze pak firma vyráběla i nákladní. Mezi její zákazníky pak patřila třeba Lufthansa, do soukromých rukou zamířilo jen pár strojů - tomu princovu osud evidentně nepřál.



Boeing 747 zamířil poprvé do výroby již v roce 1969. Od té doby vzniklo 1 574 kusů, jeden z nich toho ovšem mnoho nenalétal. Verze upravená pro soukromé použití saúdskoarabským korunním princem byla dokončena až po jeho smrti a smrtka si už po 10 letech nakonec našla i ji, aniž po kdy pořádně létala. Ilustrační foto: Boeing, tiskové materiály
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Chladič, nádrž, řadička. Fiat ukázal první vyrobené nové spalovací pětistovky, zažehne znovu lásku k dnes neprodejnému bestselleru?
před 2 hodinamiNissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před 3 hodinamiNezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva