Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nizozemské výzkumníky překvapil reálný dopad bezpečnostních systémů moderních aut
31.8.2018 | Petr Prokopec
Tyto systémy vyvíjí snad každý výrobce a v posledních letech jsou často tím prvním, čím se automobilky chlubí. Mají zabraňovat nehodám, ve skutečnosti ale dělají pravý opak.
Pokud čtete naše články informující o nárazových testech Euro NCAP či amerického institutu IIHS, jistě jste zaznamenali, že elektronické berličky, které jsou stále častěji politiky a regulátory vyžadovány, nemáme příliš v lásce. Schopného, uvědomělého a pozorného řidiče zkrátka nedokáže žádný systém nahradit. V mnoha případech sice může jít o vítaného pomocníka, to ale s těmito systémy musí být zacházeno vhodným způsobem.
To se ale často neděje a dobrý sluha se stane zlým pánem. Nejde přitom pouze o náš názor, totéž tvrdí i nizozemská studie Branchemonitor Schadesector 2018-2030. Ta se zabývá výhledem na příštích 12 let a na základě dosavadních zkušeností konstatuje že pokročilé bezpečnostní systémy nepřinesou nic dobrého.
Dle studie je v současné době u vozů, v nichž jsou instalovány alespoň čtyři elektronické systém, roční pravděpodobnost havárie 23 procent. Jinými slovy nějakým způsobem nabourá více jak 1 z 5 aut. U vozů, v nichž jsou pokročilé systémy instalovány v menším množství nebo vůbec, činí pravděpodobnost nehody „jen“ 14 procent. Nabourá tedy v průměru méně než 1 auto ze 7.
Vůz bez jakýchkoli pokročilých bezpečnostních systémů typu automatické brzdy se tedy nehod účastní statisticky mnohem méně než často, než ten jimi vybavený. Výzkumníci dodávají, že výsledky studie je překvapily, k jinému závěru se ale dobrat nemohli. Ve své analýze neopomněli ani separovat data týkající se vozů soukromých a firemních. Ty obvykle mají větší nájezd a také bývají novější a tedy i častěji vybavené moderními vymoženostmi.
Jedním z hlavním výsledků studie je potvrzení, že lidé systémům jednoduše příliš věří. Ty je však i přes mnohdy zavádějící názvy skutečně plně nenahrazují. Dochází tedy především ke ztrátě pozornosti, což následně vede k častějším haváriím, kterým sama elektronika nepředejde.
Přílišné spoléhání na elektronické bezpečnostní systémy navíc vede nejen k vyšší nehodovosti, ale také k dražším opravám. Platí totiž, že po nehodě bývá nezbytné vyměnit velkou část senzorů asistenčních technologií. Ty přitom jsou jedněmi z dražších položek, což by sice šlo ospravedlnit vyšší bezpečností, nicméně ta s nimi - jak vidno - nepřichází.
Ukazuje se tedy, že jakkoliv umělá inteligence může v některých případech nehodám zabránit, celkový dopad rozmachu těchto technologií je zřetelně negativní. Na vrcholu stále zůstává člověk z masa a kostí se svou intuicí, která mu ovšem v tomto případě zjevně radí, že nebezpečnou situaci na silnici někdo vyřeší za něj. Že se to neděje, asi nemusíme dodávat.






Problémem moderních bezpečnostních systémů není jen to, že na ně lidé mylně spoléhají, ale také to, že samy chybují. Automatické brzdění, které má mimo jiné chránit chodce, v testech opakovaně propadlo
V takovém novém Audi A8 je podobných bezpečnostních asistentů nespočet, nechybí ani semi-aunotonomního řízení. Nic proti snahám Audi, řidiči jejich výsledek ale nejspíše nebudou chápat správně
Zdroj: Branchemonitor Schadesector 2018-2030
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nejnovější články
Muž najel se Škodou Octavia I přes 1 milion km, zvládl to s původním motorem i spojkou. To se asi podiví tomu, co si teď koupil
před 8 hodinamiStudie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
před 9 hodinamiNejméně jeden miliardář vlastnící extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
před 11 hodinamiTesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
včeraBugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva