Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor
27.1.2020 | Petr Miler
Někteří odmítají věřit tomu, že by nové regulace Evropské unie mohly z trhu vyhnat větší množství aut. A pokud, tak leda nějaké „užrané” dvanáctiválce. Co byste řekli na prcka s motorem 1,5?
Suzuki homologovalo novou generaci Jimny pro Evropu stejně jako ty předchozí, nikdy ale moc nehořelo pro to jej zde prodávat. Auto je tak dlouhodobě obtížně dostupné a poptávka po něm přesahuje nabídku. Že by o něj byl takový zájem i přes minimální marketing? Možná, ale v roce 2018, kdy novinka přišla, byly jeho evropské prodeje nejnižší v celé historii tohoto modelu. A byť loni byly přes neznámý prosincový výsledek jistě vyšší, auta se stále neprodávalo tolik, kolik by se jej prodat mohlo.
Běžnou reakcí výrobce v takovém případě je zvýšit dodávky, Suzuki se ale rozhodlo jej místo toho z evropského trhu postupně stáhnout. Letošek je tak poslední, kdy bude nové Jimny alespoň v omezeném množství k mání, od příštího roku z nabídky zmizí. Důvod asi už tušíte a pokud voláte: „Brusel!” nezbývá nám než přikývnout.
Dříve v podobných případech platilo, že auto neobstálo před novou emisní normou Euro, a tak zkrátka nemohlo být prodáváno. To dnes neplatí. Jimny veškeré emisní normy plní, kvůli své optimalizaci pro pohyb v terénu ale není navzdory své omezené velikosti a slabému, malému motoru 1,5 zrovna papírově úsporné. Optikou emisí CO2 (tedy v podstatě jen a pouze spotřeby paliva) se „provinilo” 170 g/km v případě verze s automatickou převodovkou a 154 g/km v případě manuálu. To je v dnešní Evropě něco jako bambilion.
Automobilka se tak ocitla před složitým rozhodováním. Mohla optimalizovat auto pro silniční provoz, tím by ale popřela jeho smysl. Mohla jej prodávat dál, protože ale třeba emise CO2 170 g/km znamenají pokutu (pakliže zbytek flotily výrobce průměr nesníží, pochopitelně) 7 125 Eur za každý prodaný vůz, je pokračování v odbytu něco jako skok na vidle - u tak levného auta není možné pokutu 180 tisíc Kč na kuse jakkoli ospravedlnit. Zbylé cesty jsou tak jen dvě - prodeje škrtit do té míry, dokud jiné modely emisní průměr dostanou ke kýženým 95 g/km, nebo auto neprodávat vůbec.
Japonci zvolí z posledních dvou možností postupně obojí a nejlépe tak ukazují, jak drastický dopad mají a budou mít nové regulace EU na nabídku aut v Evropě. Některá prostě nepůjde prodávat, i když to nikdo nezakáže, u jiných bude nutné prodeje uměle omezovat. V případě Jimny je to obzvláště absurdní, neboť jde o malé a reálně úsporné auto pro to, co má dělat.
Pravidla EU zkoumají emise pouze v jednom režimu použití a jakmile nezapadnete do škatulky, máte smůlu. Vítejte ve světě normovaných euroaut, kde si sice může každý prodávat co chce, reálně ale bude možné nabídnout jen něco jako tříválcový kompakt ve tvaru vejce s elektromotorem, nebo rovnou elektromobil. Ty přece mají emise nulové...








Ani takové auto dnes před evropskými pravidly neobstojí, prodávat dál Suzuki Jimny v Evropě by bylo pro Japonce harakiri
Zdroj: Suzuki
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Krize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před hodinouNejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva