Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nového šéfa Stellantisu čeká krutá volba, bude muset rozhodnout, kterou z upadajících značek koncernu zařízne
26.2.2025 | Petr Prokopec
Čtrnáct kohoutů na pár smetištích je jednoznačně moc, zvlášť když většina z nich nevydělává a navzdory novinkám v nabídkách strádá. John Elkann tak bude muset najít opravdu tvrdého manažera, který nedá na emoce a nostalgii, ale na zdravý rozum.
Během první poloviny loňského roku se zisk koncernu Stellantis propadl o masivních 48 procent. Šlo o střednědobý důsledek nedomyšlené strategie Carlose Tavarese, ze kterého se stal šílený strojvůdce, jenž dal po nastoupení do mašiny plný chod, deaktivoval normální i záchrannou brzdu a nasadil si klapky na oči. Dnes se můžeme ptát, jak je možné, že ho širší vedení koncernu ponechalo ve funkci ještě pár dalších měsíců, nakonec však naštěstí byl donucen k 1. prosinci rezignovat.
Nejvyšší muž celého koncernu John Elkann od té doby hledá nového výkonného šéfa, který by Stellantisu zajistil návrat na výsluní. Něco takového se ale nejspíš neobejde bez obětí, jak probírá Reuters. Pod jedna křídla totiž spadá 14 značek, jejichž nabídka se často překrývá. I proto, že třeba takovou Lancii se Tavares rozhodl nepohřbít, jak bylo původně naplánováno, nýbrž oživit. Na svět tak vylezla nová generace hatchbacku Ypsilon, která si půjde po krku s Peugeotem 208, Opelem Corsa či rovněž s Fiatem 600, Jeepem Avenger a Alfou Romeo Junior.
Něco takového by jistě nebyl problém, kdyby Stellantis přehazoval peníze vidlemi. Jenže k tomu má opravdu daleko. Když ovšem vypustíte více kohoutů na jedno smetiště, nepovede to k jejich přežrání - pupek si nacpou jen ti nejsilnější, zatímco zbytek ostrouhá. Nový šéf si tedy hned na úvod bude muset zahrát vybíjenou, přičemž kandidátů na odstřel je hned několik. Peugeot, Citroën nebo Fiat mezi ně jistě patřit nebudou, stejně jako Jeep či Ram, které jsou hlavně v USA ikonami i stálicemi svého druhu.
Jenže to je pouze pět značky, co zbytek? Začít můžeme u zmiňované Lancie, která má zatím k dispozici jediný model. Další pak sice mají následovat, jenže nebude lepší ukončit jejich vývoj již nyní a dané finance investovat jinam? Zvláště když tady je přímý souboj s Alfou Romeo nevyhnutelný. Ovšem ani tato automobilka není zárukou jistoty, přes bezpočet fanoušků v čele s Jeremy Clarksonem jsou totiž její prodeje velmi slabé. Navíc tu máme mýty spojené se špatnou kvalitou.
Komu však zvoní hrana nejvíce, to je Maserati. Tedy nadmíru slavná značka, která je na tom ale momentálně velmi bídně. Tavares sice zmiňoval, že za vším je špatný marketing, jenže pokud máte špatný produkt, nelze jej prodávat ve velkém ani s geniální podporou. Také tato značka navíc měla nalinkovaný plně elektrický osud během pár let, což je problém vždy, v jejím případě ještě horší volba než třeba u Lancie či Alfy - pokud nemáte sporťák překypující emocemi, neuspějete.
Je pak jen otázkou, jak kvůli bateriovému pohonu dopadne Abarth. Též DS jen málokoho přesvědčilo, že je prémiovou značkou, s kterou je třeba počítat, zatímco pověst i prodeje Dodge se hroutí kvůli, a už je to možná i trapné, elektromobilitě. Šance na záchranu tu ale stále jsou, což nelze říci o Chrysleru. Ten přitom dost možná z kola vypadne jako první, zatímco Opel a Vauxhall přežijí nejméně do dalšího rozstřelu.



Alfa Romeo je na tom mizerně a může skončit, byť nejpravděpodobnější to není. Foto: Alfa Romeo
Chrysler je momentálně značkou jednoho vozu, stárnoucího MPV Pacifica. Dost možná tedy půjde z kola ven jako první. Foto: Chrysler
Maserati je samostatná smutná kapitola. Novinek má dost a nevypadají zle, kupuje je ale málokdo. Také jeho osud může být rychle zpečetěn. Foto: Maserati
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 9 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nejnovější články
Elektrické Kie a Fordy už v USA skoro nikdo nechce ani v momentě, kdy měly růst v jakési předsmrtné křeči
před 3 hodinamiHonda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
před 5 hodinamiBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
před 6 hodinamiPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
před 8 hodinamiMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub