Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Opel prý potají zametá stopy po vlastní Dieselgate, mění software šálících CDTI
20.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Novinář tvrdí, že Opel po vypuknutí aféry Volkswagenu svolal do servisů problematické Zafiry a upravil je tak, aby před testy nehrály dvojí hru.
Již krátce po vypuknutí kauzy Dieselgate jsme upozorňovali, že honba za nižšími emisemi NOx je pouze laboratorním bludem. Navzdory stále přísnějším limitům se jejich skutečná výše dekády prakticky nemění a není to věc, kterou by zasvěcení zjistili loni. Už nejednou se ukázalo, že prakticky všichni výrobci nastavení svých vozů „optimalizují” tak, aby nízké emise vykazovaly především v testu. A Volkswagen tak byl buď jen nachytán při více či méně obvyklé praktice nebo ji dělal příliš okatým způsobem.
Německý koncern bude tedy jen stěží jediným výrobcem, který svým autům při normovaných testech vědomě nasazuje trochu jinou tvář. V posledních dnech naplno propukl skandál spojený s Renaultem, který je již několik měsíců prošetřován francouzskou vládou. Tedy de facto jedním ze svých hlavních akcionářů. Možná i proto bylo nutné vyjít s pravdou na povrch a alespoň částečně přiznat, že „někde je chyba“. Renault ale zatím dokáže prezentovat celou věc jako technickou závadu a nikoli úmyslnou snahu se svými vozy hrát dvojí hru, jakkoli mnohé nasvědčuje tomu druhému.
Zda podstata „dCi-gate“ bude v příštích týdnech odhalena či nikoliv, to je zatím otázkou. My se prozatím přesuneme o dům dále, a sice k Opelu. Také v případě této značky se totiž již hezkých pár měsíců mluví o vyšším emisích, a sice v souvislosti s modelem Zafira, jenž se vykazoval podobné diskrepance v testu německé organizace DUH. Ta v jeho případě zjistila až sedmnáctinásobné překročení limitů jen tím, že při jinak normovaném testu nechala protáčet i zadními koly. To opět nasvědčuje použití „dvojí emisní strategie”, automobilka to ale okamžitě kategoricky odmítla.
Stejně jako u Renaultu se však nyní ukazuje, že také toto podezření nemusí být smyšlené. Belgický novinář Luc Pauwels pracující pro tamní VRT News totiž tvrdí, že Opel v poslední době potichu vyměnil řídící software modelů Zafira, který má zajistit, že automobilka znovu při podvádění přistižena nebude. Na tento objev přitom přišel náhodou ve chvíli, kdy byl jako majitel Opelu Astra nedlouho po vypuknutí Dieselgate obeslán GM a vyzván k návštěvě autorizovaného servisu.
Jelikož je podezíravý, chtěl vědět, co se s jeho vozem děje a osadil jej před návštěvou servisu skrytou kamerou. Ta pak natočila rozhovor techniků, kteří hovořili právě o výměně software stovek belgických vozů s cílem snížit jejich emise NOx. Redukci mělo být dosaženo právě aktualizací software, tedy nejspíše odstraněním dvojího chování motoru při testech a mimo ně.
Pauwels si toto podezření chtěl ověřit, a tak se spojil se dvěma majiteli dotčených Zafir osazených 1,6litrovým dieselem, a nechal jejich emise prověřit před a po zásahu servisu. V případě prvního vozu bylo zjištěno, že oxidy dusíku dosahovaly ve stejném testu před servisním zásahem 416 a po něm 223 mg/km. U druhého vozu byl pak rozdíl ještě větší - 743 a 199 mg. Tímto zásahem tedy došlo k celkem výrazné redukci v poslední době tak sledovaných emisí a Pauwels tím měl a má své podezření za potvrzené.
Opel ale vidí vše jinak. Dle značky zmíněná svolávací akce neměla nic společného s emisemi NOx, nýbrž s vadným regulátorem dieselové výfukové kapaliny (tedy roztoku močoviny a de-ionizované vody). Ten prý vysílal špatné signály a aktivoval varovné kontrolky zcela zbytečně, což se automobilka logicky rozhodla napravit. O nic více jít nemělo.
Bylo by asi divné, kdyby Opel reagoval jinak a my se můžeme jen ptát, kde je pravda. Belgický novinář ale nepochybuje - Rüsselsheim tímto způsobem chytře zametl či zametá důkazy o několikaletém provozování stejných praktik, kterých se dopouštěl VW. A zatímco Volkswagen za ně bude pykat veřejně a před očima všech, Opel si vše „vyžere” potají sám jednou svolávací akcí...
Také Opel Zafira produkuje podle belgických VRT News vyšší než povolené emise NOx. Značka to samozřejmě kategoricky popírá
Zdroj: The Financial Times, VRT Nieuws
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
před 2 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
1.11.2024 - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Dnes nepochopitelný symbol lidového luxusu 90. let se dá koupit pořád sotva jetý po 1. majiteli, všechny ostatní sežrala rez
před hodinou - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
před 2 hodinami - Mazda letos v prodává v USA rekordní počet aut, i když tam nenabízí ani jeden elektromobil
před 4 hodinami - Šéf Fordu je pod palbou kritiky za otevřené obdivování čínských aut, i když je sám označuje za „existenční hrozbu”
před 5 hodinami - Dacia začala v honbě za emisními cíli nabízet elektrický Spring tak levně, že ho skoro rozdává, ani to nemusí stačit
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva