Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Peníze od Netflixu jsou mezi týmy F1 rozdělovány neuvěřitelně neférovým způsobem
23.3.2021 | Petr Prokopec
Pokud sledujete dění ve Formuli 1, asi vám neunikla existence dokumentárního seriálu Drive to Survive od Netflixu. Za to, že jej může natáčet, musí Netflix platit, ale u koho tyto peníze končí?
O uplynulém víkendu streamovací gigant Netflix uvolnil všech deset epizod třetí řady seriálu Drive to Survive. Dokument mapující prostředí Formule 1 se soustředí zejména na to, jak se jednotlivé týmy loni vyrovnaly s koronavirovou pandemií a očekávat lze i nějaké ty zákulisní informace týkající se jednotlivých závodů. Co v něm ale nezazní, jsou detaily o způsobu rozdělování peněz z komerčních práv mezi jednotlivé týmy, které, který je férový asi jako olympiáda plná nadopovaných sportovců.
Na poměry, které v tomto ohledu v současné F1 panují, upozornil Franz Tost, bývalý závodní jezdec a současný šéf stáje AlphaTauri (dříve známé jako Toro Rosso). Tomu se nelíbí, že malé týmy jsou přehlíženy na úkor těch větších, což je právě rozdělování příjmů od Netflixu, který pochopitelně musí platit za to, aby jeho štáb do nitra F1 mohl, patrné nejvíce.
Vůbec nejvíce z této částky totiž získává Ferrari, které přitom jako jeden z mála týmů odmítl s Netflixem na přípravách Drive To Survive spolupracovat a zapověděl mu přístup do svých garáží. Naopak týmy, které jsou ke štábu velmi vstřícné a tráví s ním hodiny a hodiny času, dostávají zlomek této sumy.
Vše pramení z toho, že veškerá komerční práva ovládá společnost Liberty Media, která následně jednotlivým týmům rozděluje část získaných prostředků na základě jiných smluvních vztahů. A ty protěžují hlavně italskou Scuderii kvůli jejímu historickému přínosu - ať už se ji daří, nebo ne, ať už se na obrazovce objeví, nebo ne. To má skutečně daleko k tomu, co by šlo považovat za fér.
„Pokud se podíváte na to, co od nás Netflix dostává, pak nám za to velmi málo platí. V rámci první sezóny pořadu jsem si pro ně vyhradil deset hodin času. Poté jsem ovšem jen stěží byl na obrazovce. Mě osobně nevadí, že jsem nebyl v záběru, problém však je, že v té chvíli se v něm neobjevili ani naši sponzoři. A to mě naštvalo,“ uvedl Tost. První série se totiž velmi soustředila hlavně na Daniela Ricciarda, který oznámil, že odchází od Red Bullu k Renaultu, většina ostatních materiálů byla využita jen velmi okrajově.
Stejný názor jako Tost má i Guenther Steiner, šéf stáje Haas F1. Z toho Netflix v rámci druhé sezóny udělal přímo hrdinu, neboť stáj v roce 2019 provázel hlavně rozchod s jejím titulárním sponzorem Rich Energy. To pro Haas málem skončilo katastroficky, nakonec však dokázala přežít a v rámci Poháru konstruktérů nasbírala alespoň 28 bodů. Právě proto se Netflix na tento tým zaměřil.
„Souhlasím s kritikou. Myslím, že týmy by měly být placené dle toho, jak moc se objevují na obrazovkách. Jenže takhle Formule 1 nefunguje, něco takového si musíte uvědomit předem. A pokud to neakceptujete, není to místo pro vás,“ uvedl italský manažer, který svou kariéru odstartoval jako mechanik u rallyového týmu Mazdy v 80. letech minulého století. Tím přitom plně vystihl, oč v F1 běží - ač je to sport, který má být férový, mnohé v něm fér zkrátka není.
Formule 1 tak nadále funguje podle not Bernieho Ecclestona, jímž zavedené pořádky sice Liberty Media chtěla změnit, zjevně ale zjistila, že to není tak jednoduché. V jistém smyslu jsou nastavená pravidla pochopitelná - stáje AlphaTauri a Haas sice mají své fanoušky, kvůli nim si ale většina lidí televizi nepouští. To je ale bavíme o F1 jako takové, pokud i z práv na natáčení pořadu, kterého se Ferrari nechce vůbec účastnit, získává tato stáj největší díl, je to přinejmenším podivné.


Šéf stáje Haas Guenther Steiner se pomalu sám postaral o obsah spousty díků Drive To Survive od Netflixtu, jím řízená stáj z toho ale neměla skoro nic - nejvíce peněz z práv k pořadu dostalo Ferrari, i když to natáčení bojkotuje. Foto: Haas F1 Team
Zdroj: Motorsport Total
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejčtenější články
Elektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
17.8.2025Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
17.8.2025VW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
17.8.2025Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
17.8.2025„Průlomový” a „revoluční” druhý Model T Fordu je ve skutečnosti ještě větší nic, než se zprvu mohlo zdát
18.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva