Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Po českých silnicích jezdí stále starší auta. Je to ale opravdu takový problém?
26.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Statistiky jasně ukazují, že český automobilový park loni opět zestárl. Znamená to ale nutně, že je Česko jedno velké pojízdné vrakoviště?
Motorová vozidla v České republice stárnou. To je zpráva, která se v posledních letech opakovala rok co rok a ani za uplynulých 12 měsíců se na tomto trendu nic nezměnilo. Dle dat Svaz dovozců automobilů (SDA) činilo k 31. prosinci 2017 průměrné stáří osobního auta registrovaného v českých luzích a hájích 14,62 roku, přičemž v roce 2016 to bylo 14,48 roku. Celkově registrovaných aut také stále přibývá - ke stejnému datu jich bylo celkem 5,593 milionu kusů, což je o 224 tisíc více než v předchozím roce.
Základní fakta známe, ale věk roste nejen českým osobním vozům. Lehká užitková vozidla v tuzemsku zestárla na průměr 12,09 roku, autobusy na 14,49 let, kategorie nákladních automobilů vykázala rovněž věk vyšší než o rok dřív čili 18,84 roku a všechny traktory průměrně zestárly na 31,86 roku. A ani ostatní motorová vozidla kategorie L s věkem 32,8 let nezaostávají za společným trendem. Sečteno a podtrženo napříč kategoriemi se na konci roku 2017 nacházelo v registru celkem 7,656 milionu kusů vozidel (o 274 tisíc kusů více než v roce 2016) s průměrným stářím 17,54 roku.
Průměrný věk se zdá být tragický a jeho vývoj ještě horší, však jsme v souvislosti s těmito čísly pravidelně zavalování zprávami o „vrakovišti Evropy”. Pozitivnější myšlení může vyvolat skutečnost, že v roce 2017 padl rekord registrací nových osobních automobilů, pozoruhodné ovšem je, že ani přes tento fakt průměrné stáří aut nezamířilo opačným směrem. Však si představte, kolik relativně starých aut muselo být dovezeno, aby ani statisíce nových vozů nezvrátily dosavadní trend. Takže opravdu vrakoviště? Je to spíše věc úhlu pohledu.
Důležité je uvědomit si, co dnes znamená 15 let staré auto a co totéž znamenalo dříve. Auta ušla za poslední dekády ohromný kus cesty a mnohem méně se dnes potýkají s problémy, které je dříve nemilosrdně posílaly na vrakoviště. Řeč ze zejména o korozi, která sice není zcela vymýceným jevem, také je ale opravdu výjimečné, aby vůz vyrobený v posledních dekádách podstatně korodoval. Podobně můžeme hovořit o technice - motory, převodovky, podvozkové díly, elektronika a další drahé součásti byly na přelomu milénia už na takovém stupni vývoje, že snadno odolávají desítkám let stáří i statisícům najetých kilometrů.
Zatímco před 14,5 roky bylo takto staré auto Škoda Favorit, dnes je totéž třeba BMW řady 3 generace E46 na vrcholu své slávy. Věk je prostě jen číslo na papíře, které v průběhu času mění svůj význam - 15leté auto dnes a 15leté auto v roce 1980 jsou dvě úplně jiné věci. A je tu ještě jeden podstatný faktor - nová auta se vzdalují zákazníkům jako nikdy dříve kvůli tomu, jak moc musí brát ohledy na všemožné regulace. Není pak divu, že si někdo raději koupí ojetou Škodu Rapid 1,2 TSI místo toho, aby běžel pro novou verzi s ne až tak povedeným tříválcem 1,0 TSI. Tohle možná s průměrným věkem tolik nezahýbe, ale platí to i dále do minulosti - lecjaký fanda více ocení trojkové BMW s řadovým šestiválcem bez turba než nový model s čtyřválcovým dvoulitrem. Koupil by si nové, má na něj, ale nechce ho. Tak si doveze třeba z Německa pěkný ojetý kus, klidně 10 či 15 let starý.
Že jsou auta starší zkrátka ještě neznamená, že jsou horší. Však si vedle sebe dejte zemi plnou 15letých Škod 120 v roce 2000 a zemi plnou 15letého... čehokoli v roce 2018. Autopark může být formálně starší, ale to je celé - evoluce se postarala, že jezdíme stále lepšími vozy navzdory tomu, že papírově stárnou. A nakonec i kvůli tomu nemáme důvod kupovat pořád nová. Pokud má někdo dnes zachovalý VW Golf IV z konce 90. let, je to 20 let starý vůz. Ale pokud s ním najezdí pár tisíc kilometrů za rok, může mu sloužit další dekádu bez problémů.
SDA říká, že potíž je v tom, že počet prodaných nových vozů sice roste, ale zároveň neroste množství vyřazených starých aut. Ani to ale není tak úplně problematické - že si někdo staré auto nechá ještě neznamená, že s ním bůhvíjak intenzivně jezdí. Prostě se jej nezbavuje, co je na tom špatného? Navíc je třeba dodat, že tohle má na svědomí i nevítaná ekologická daň, která podporuje zvyk motoristů dojíždět stará auta do úplné smrti. Nepříliš movití lidé by si jistě koupili alespoň o trochu novější ojeté auto, ale pokud je jeho cena zatížena dalším poplatkem, raději si nechají to své...
Máme zkrátka pocit, že i když český autopark vypadá na papíře čím dál tragičtěji, jeho realita zase tak tragická není. Že když se podíváme kolem sebe, nevidíme záplavu vraků - naprostá většina aut v reálném provozu jsou relativně nové vozy, které nejsou nebezpečné jejich řidičům, jiným řidičům, ani okolnímu prostředí. Věk nevěk, kdo by pohrdl BMW M3 CSL? Právě tohle auto je v tuto dobu auto akorát 14,5 roku staré a k vraku má opravdu hodně, hodně daleko...



Takto vypadá vývoj počtu registrovaných aut v ČR a jejich stáří v posledních letech
BMW M3 E46 CSL dnes ani mladší než 14-15 let být nemůže. Je na něm něco špatného?
Zdroj: SDA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 7 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejčtenější články
Automobilky zastavují vývoz aut do USA kvůli novým clům, nejlíp tak ukazují, oč nyní běží
8.4.2025V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Honda začala znovu nabízet snad nejvtipnější skrytý prvek výbavy auta, je jako z katalogu Simply Clever Škody
8.4.2025Ztráta hodnoty elektrických aut ruinuje i miliardáře. To nejlepší z nich připravilo majitele o 24 milionů za 20 měsíců a 2 200 ujetých km
9.4.2025Staronový šéf Volva říká, že dosavadní éra fungování automobilového průmyslu skončila. Kdo se nepřizpůsobí, zavře krám
9.4.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 13:43 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus