Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pohonné hmoty jsou drahé napříč Evropou, prodejci pod tlakem poukazují na pravý důvod
20.10.2021 | Petr Prokopec
Když vám někdo dokola vyčítá, jak moc draho něco prodáváte, i když na výslednou cenu máte minimální vliv, co uděláte? No poukážete na to, co z ceny tvoří největší část. Prodejci paliv to běžně nedělají, teď už jim nezbylo nic jiného.
Ceny pohonných hmot v současné době atakují svá dlouholetá maxima, v mnoha zemích pak padají i historické rekordy. To je případ hlavně Německa, kde se motorová nafta prodává v průměru za 1,555 Eur (cca 39,80 Kč). Tím byl překonán dosavadní vrchol ze srpna 2012, kdy jeden litr dieselu stál 1,554 Eur (39,70 Kč). Super E10 je pak u našich sousedů k mání za 1,667 Eur (42,60 Kč), načež taktéž málem povyskočil na vrchol historických žebříčků - dražší byl totiž jen v září 2012, kdy litr stál 1,709 Eur (43,70 Kč).
Pokud si nicméně myslíte, že být pumpařem je stejně lukrativní živobytí jako za komunismu, mýlíte se. Nenasytní skutečně nejsou majitelé čerpacích stanic, nýbrž stát. Spolková asociace olejářských firem Uniti tak už začala otevřeně uvádět, kolik by paliva stála v Německu bez daní - v tu chvíli by lidé platili za litr motorové nafty pouze 70 eurocentů (17,90 Kč) a za Super E10 dokonce jen 65 eurocentů (16,60 Kč). I proto zaznívá stále více hlasů vyzývajících politiky ke snížení daňové zátěže. Ta má nicméně od 1. ledna 2022 ještě vzrůst, navýšena bude daň související s CO2.
Nejde nicméně pouze o Německo, s nemalou kritikou vytáhli proti politikům i Francouzi. Zvláště poté, co obchodní řetězec E.Leclerc přišel s neobvyklým krokem - zákazníkům se stejnou motivací začal na svých čerpacích stanicích účtovat tutéž cenu, za jakou paliva nakupuje i se všemi daněmi. Majitel řetězce Michel-Édouard Leclerc uvedl, že nejde ani tak o marketingovou akci, chce tím hlavně poukázat na nenasytnost státu, aby lidé podobně jako v Německu viděli, že marže čerpadlářů jsou minimální. A také chtěl upozornit na liknavost státi. Podle něj je jasné, že se v důsledku dražších pohonných hmot zdraží úplně všechno, politici ale jen řeční. A ceny rostou nadále.
Proč se tak děje, nemusíme dlouze spekulovat. Jak Německo, tak Francie jsou zeměmi, které ve velkém podporují elektromobilitu. Jak přitom spočítala Deutsche Bank, na jedno auto vyšší střední třídy připadá v rámci celého jeho životního cyklu vládní podpora přes 20 tisíc Eur (511 tisíc Kč). Nejde totiž pouze o dotace snižující pořizovací cenu, ale také o granty spojené s výstavbou továren a podobně. Jen za září tak stát de facto mohl přijít o více než 17 miliard korun.
Jelikož přitom Němci hodlají s dotační politikou pokračovat minimálně do roku 2025, je pravděpodobné, že úleva je v nedohlednu. Z toho ve výsledku mají radost snad jen v českém pohraničí, kde Němci aktuálně začínají tankovat ve velkém. Jakkoliv totiž i u nás došlo ke zdražení, stále jsou benzin (průměrná cena 35,47 Kč) i motorová nafta (34,07 Kč) levnější než v jejich domovině. A zjevně tomu bude i v zimě, kdy podle analytiků mají ceny v Česku dosáhnout 40 korun za litr.


Cena pohonných hmot roste, přičemž levněji zjevně hned tak nebude. Za historickými rekordy totiž stojí vysoké zdanění, jímž politici kompenzují dotace elektromobilů. Ilustrační foto: ADAC Presse
Bleskovky
Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
před 4 hodinamiDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 15:33
- Časový program na Phillip Islandu včera 15:10
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space včera 08:00
- Diogo Moreira zkompletoval grid MotoGP 2026 14.10.2025
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
Nejnovější články
Šéf vývoje BMW říká, že firma loni prodala nejvíc osmiválců v historii. Tolik k výsledkům „elektrické revoluce”
před hodinouPoslední Škoda Octavia s motorem bez turba je k mání jako dodnes nové auto, na svůj stav stojí pakatel
před 3 hodinamiJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
před 4 hodinamiByznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
včeraNěmecký profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
včera
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 08:56 - Eda
- Policejní kontroly a měření 10.15. 23:11 - mafel
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch
- Výběr navigace do auta 10.15. 08:55 - Betim1986