Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pokus Britů okouzlit Američany dvěma evropskými libůstkami končí naprostým fiaskem
18.3.2019 | Petr Prokopec
Někteří vezmou jinakost Američanů jako fakt, jiní se je pokouší „přeučit” na něco vlastního. Jaguar zkusil v USA prorazit s druhým postupem a odchází se svěšenou hlavou.
Prodeje Jaguaru v Evropě konstantně rostou, poslední tři léta britská automobilka dosahovala jednoho rekordu za druhým. Ve Spojených státech se jí ale již tak dobře nedaří, loňský rok se nesl ve znamení nemalých propadů. A ještě horší je situace v Číně, která měla být pro značku zemí zaslíbenou. Zpočátku to tak i vypadalo a prodeje útěšně rostly, nicméně ve druhé polovině loňského roku se trh začal propadat. Jaguar pak klesal ještě rychleji, letos v lednu tak u zákazníků skončilo jen 862 aut. Tedy nejméně od února 2017.
Není tedy divu, že Britové bijí na poplach a již ohlásili hned dva plány zaměřené na utahování opasků, jež nazvali Charge a Accelerate. V jejich důsledku by mělo dojít na úsporu 2,5 miliard liber (cca 74,3 mld. Kč), bez obětí se však takový krok neobejde. Je otázkou, co vše se v následujících měsících odehraje, naprostá jistota ale platí v případě oklešťování amerického portfolia.
Jaguar se na totiž na vlně úspěchu odhodlal nabídnout Američanům nejen věci, které přirozeně chtějí, měl pocit, že jim dokáže „vnutit” i dvě věci, které jsou blízké spíše Evropanům. Jednak šlo o model s karoserií kombi, konkrétně Jaguar XF Sportbrake. Zatímco v Evropě jsou prestižní kombíky této třídy žádaným zbožím a na silnicích snadno zahlédnete více Audi A6 Avant, Mercedesů E T-Modell nebo BMW 5 Touring, v USA je „prémiový kombík” něco jako sprosté slovo. Komby v USA obecně moc nemusí, především si ale nejsou schopni spojit takový typ vozu s něčím drahým a luxusním.
XF Sportbrake si tak v USA sbalí fidlátka a ještě před ním dojde na další hlavně evropskou záležitost, manuální řazení. To sice v USA u výkonných a sportovních aut letí více než kde jinde na světě, jenže Jaguar to vzal za špatný konec, jak jsme nedávno probírali, a manuál v modelu F-Type nabízel spíše jako „sociální volbu“ než nástroj pro nadšence. Na to dobře situovaní Američané chtějící dát najevo, že umí řídit, nejsou zvědaví, a tak ani tento model nekupovali.
Pokus zaujmout s „evropským” tedy končí fiaskem už po pár letech, pochopitelně pod zmíněnou tíhou snižovat náklady - za jiných okolností by možná Britové vydrželi u svých snah déle. Pozornost automobilky se nyní zaměří pouze na výdělečné vozy a varianty, které mají podle představ firmy největší perspektivu. To mají být elektrické vozy, jejichž klientela je ale omezená ještě více než jakýchkoli jiných aut.
Zda si Jaguar tímto krokem někam pomůže, ukáže čas, pokud byste ale náhodou pobývali v Americe a toužili po Jaguaru kombi nebo F-Typu s manuálem, dlouho bychom neotáleli - zatím jsou, ale nebudou.


Jaguar se ve snaze o snížení nákladů hodlá odvrátit ve Státech od neúspěšných kombíků...



...a podobně nežádaný základní F-Type s manuálem


Přednost mají dostat elektrické modely, jako je třeba SUV, I-Pace
Zdroj: The Detroit Bureau
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nejnovější články
K výročí narození autora Porsche 911 si můžete přímo od Porsche koupit auto, jako měl on sám
před hodinou
Kruh se uzavírá, VW má v plánu zachránit své elektromobily s pomocí spalovacích motorů
před 3 hodinami
Měli ho na hodinu vyhodit a vyvést z firmy s pomocí eskorty, po 10 dnech najednou tvrdí, že se nic takového nestalo
před 4 hodinami
Experti vybrali auta pro rok 2026, se kterými můžete jezdit a ještě na nich vydělat. A nejsou to jen „knížecí volby”
včera
Už i Bugatti „vyhrožuje” revolučními bateriemi, které mají změnit svět, ač jejich autor ale přiznává, že vlastně nic neřeší
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
