Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche preferuje prodeje před exkluzivitou, pohybuje se po tenkém ledě
22.8.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Cesta neustálého zvyšování prodejů nemusí být tou správnou, 200 tisíc aut Porsche možná prodá už letos.
Píšeme o tom stále častěji, naposledy v souvislosti s Maserati. Ačkoli by se opak zdál být dosažitelný, není zkrátka možné v rámci jediné automobilky vyrábět statisíce tuctových Macanů, vedle toho stavět zlomek skvělých sporťáků jako 911 a zároveň být při tom všem stále dostatečně exkluzivní. Vydrží to chvíli, poté touha po maximalizaci objemu produkce zachvátí celou firmu a z modelů výjimečných se rázem začnou stávat obyčejnější auta. Tímto procesem prochází už delší dobu BMW, ale teď se musíme podrobněji prodrat rozborem stejným směrem mířící automobilky ze Stuttgartu.
Vstupní otázka do pranice zní: Bude ještě to správné Porsche, jakmile přijde o notnou dávku exkluzivity? To je dotaz, který si stále častěji kladou mezi sebou experti na automobilový průmysl, ale mohli by s tím pomalu začít i zákazníci. Ještě před dvanácti lety tato automobilka prodávala sotva padesát tisíc kusů ročně, v následující prodejní vlně - snad rychlejší než 911 Turbo S - se ale objem prodejů rázem vyhoupl přes hranici 100 tisíců aut, k čemuž došlo v roce 2007. Následoval propad, avšak už v roce 2011 Porsche prodávalo 119 tisíc a od té doby jde jen nahoru.
Za loňský rok se pak podařilo atakovat metu 160 tisíc vozů a plán prodávat ročně přes 200 tisíc si automobilka stanovila do roku 2018. Jenomže s jídlem evidentně roste chuť, a tak se strategie operativně pozměnila. Ono dvousettisícové stádo prodejních čárek by totiž Porsche rádo evidovalo už při sumarizaci letošního roku, nejpozději však na konci roku příštího. Tato značka, jak známo, dokáže vydělat z každého prodaného auta s přehledem nejvíc, a tak její ambice příliš nechápeme. Tímto ji koncern VW může akorát ubrat na lesku a násobně vyššími prodeji (spojenými s podstatně většími starostmi) se dobrat podobných nebo nepodstatně vyšších zisků. Ostatně už zmíněné BMW by mohlo vyprávět - jeho zisk přepočtený na každé vyrobené auto vytrvale klesá.
Adrenalin do žil vstříkl značce nový Macan, pro který by mělo od roku 2015 docházet každoročně minimálně padesát tisíc zákazníků. Nemyslíme si, že je to plán nedosažitelný - právě naopak, jen nám z hlediska proklamované exkluzivity nejde na mysl výsledná prodejní mapa. V roce 2013 se prodalo bez podivu, stejně jako každý předcházející rok, nejvíce kusů Cayenne - konkrétně 84 204. Druhým nejprodávanějším modelem je však překvapivě 911 (30 205 kusů), se kterou to Porsche vždycky umělo. Za 911 pak v uvedeném pořadí následuje Panamera (22 032), Boxter (15 229) a na chvostu se v současnosti nachází Cayman. 911 a Panamera se vyměnili v průběhu posledních pěti let na druhém místě několikrát, za nimi souběžně s tím docházelo k soubojům Boxsteru a Caymanu. Více vyzkoumáte z následující tabulky.

Podobnou cestou se vydávají i ostatní automobilky, výjimkou je snad jen Maserati, které sice také roste, ale jako BMW skončit nechce. A jasné produkční limity má také Ferrari. To německá věhlasná skupinka Audi, BMW a Mercedes na něco jako zachování exkluzivity nedbá a nadále navyšují počet svých modelů až k absurdním číslům. A stačí jen málo, aby se z honosné značky stala tuctovka, například zjištění zákazníků, že je jejich „exkluzivní“ Porsche jedním z dvaceti zcela stejných na jediném parkovišti. Ve výsledku to nemusí znamenat nezájem zákazníků, pouze neochotu platit za auta té či oné značky tolik. A není snad krásné prodat pár desítek aut za den a vydělat tím totéž, co jiní s pomocí tisíců? Přesně této pozice se zejména německé automobilky dobrovolně vzdávají...


Nejprodávanější Porsche je od roku 2003 bez překvapení Cayenne, druhá zůstává stále velmi populární 911. Její obliba ale Porsche nestačí, a tak to krom SUV zkouší i s dalšími kontroverzními modely, třeba v současnosti třetí nejprodávanější Panamerou
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám včera 08:00
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
- Ostrá reakce Tardozziho 22.12.2025
Nejnovější články
Mazda kdysi postavila auto, které se vešlo do cestovního kufru. Vidíte ho vážně celé, na fotce nic nechybí
před 11 hodinami
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
včera
Interiéry bez tlačítek jsou ta nejnebezpečnější věc v moderních autech, říká studie. Potřebovali jsme na to ale vůbec studii?
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Živá témata na fóru
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.23. 12:01 - jerry
