Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba se prohnalo po německé dálnici, jízda vhání slzy do očí
18.3.2022 | Petr Miler
Svého času neplatilo za auto, které by nadšenci vyhledávali, už tehdy jsme ale říkali: Ještě na něj budete rádi vzpomínat. Bohužel je to tak, jiskřičky v očích při spatření BMW 330i E90 v akci na Autobahnu rychle vystřídají slzy.
Když se v roce 2004 začalo vyrábět BMW řady 3 generace E90, bylo to zklamání. Designově šlo na tehdejší mnichovské poměry ještě o střízlivý vůz, třebaže zadní světla leckdo častoval adjektivy typu „korejská”. Problémem byla tehdy hlavně kvalita - kvalita všeho. Trojka E90 tehdy působila jako její předchůdce vypraný na 40° a místo zřetelně kvalitní konstrukce, kvalitního interiéru a mimořádně kvalitní jízdy dorazilo zejména v prvních letech výroby auto od pohledu ošizené, jehož interiér se začal rozpadat po pár tisících kilometrech a jehož jízda byla nesnesitelně tvrdá a hlučná kvůli povinným pneumatikám run flat.
Bylo to tak, ne že ne. Můžeme se s odstupem času ptát, jak moc velkým problémem bylo reálné pojetí řady 3 E90 a jak moc se o její špatné vnímání zasadila mimořádná povedenost předchozí trojky E46, ale to nakonec není podstatné. Velké boty é-čtyřicetšestky její nástupce nedokázal vyplnit, postupem času na něj ale nadšenci začali hledět o poznání pozitivněji. Už tehdy se totiž ukazovalo, že automobilový průmysl míří v okovech Bruselu jiným směrem než preference zákazníků a alfou a omegou se stává minimalizace emisí CO2.
Od určité chvíle jsme tak i my začali říkat, že na tohle auto ještě budeme jednou rádi vzpomínat, neboť má vše, co má klasický bavorák mít. Je to relativně subtilní, relativně lehké a mrštné auto, do kterého nebyl problém si poručit atmosféricky plněný šestiválec, manuální řazení a pohon zadních kol. V roce 2004 se to zdálo být normou, samozřejmostí, něčím, co prostě v BMW 3 vždy bude a automobilka tentokrát jen pokazila to ostatní. Omyl, bylo to naposledy, kdy šlo tuhle kombinaci pořídit, a už v průběhu výroby E90 to začalo její akcie posílat nahoru.
Dnes jsme v roce 2022 a u BMW už si koupíte jedinou trojku s šestiválcem a manuálem - M3. Jinak smolík pacholík. Na šestiválcové motory bez turba jste mohli zapomenout ještě mnohem dřív, jejich časy ale nejlépe připomíná video níže, na kterém můžete spatřit v akci na rychlostně neomezené německé dálnici BMW 330xi z roku 2006. Není to žádná puristická verze, čtyřkolka a automat mají daleko k ideálu nadšenců, ale ten motor, ten motor...
Podívejte se na to sami a také si to poslechněte. Je to ještě původní provedení třílitru s 258 koňmi bez moderních nesmyslů, které s pozdější 272koňovou verzí dostal a máme s ním v redakci bohaté zkušenosti. Je to prakticky dokonalý motor - má dost výkonu, velmi dobrý průběh, okamžité odezvy, skvělý zvuk, je velmi efektivní při vysoké zátěži... A auto s ním nakonec jede i s automatem a 4x4 (což jinak dynamice nesvědčí), jak můžete vidět níže. Na 250 km/h se na Autobahnu rozjíždí celkem snadno.
Na kvalitu interiéru rázem nepomyslíte, je to prostě technicky zajímavý vůz. Pohled na něj v akci se chvíli stará o jiskřičky v očích, nakonec do nich ale nemilosrdně vžene slzy. Tohle už se dnes nedá koupit a nechápeme, proč. Fungovalo to dobře, jen představám tvůrců norem vedoucích k papírově „zelenému” světu to nebylo milé.



BMW 330i E90 bylo svého času přijato bez nadšení, dnes platí za pozoruhodný stroj, bohužel poslední svého druhu. Na videu níže jej můžete vidět v akci. Ilustrační foto: BMW
Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejnovější články
Land Rover nemůže najít 40 tisíc vyrobených aut, kvůli trvajícím problémům má prodělávat až 280 milionů každý den
před 2 hodinamiPo léta nejdražší nové auto světa je znovu na prodej. Ponurý přízrak silnic si miliardáři prodají skoro potají
před 3 hodinamiČas na bojkot: Šéf Audi i po všech selháních aktivně bojuje za to, aby vám zakázali koupit si auto, které ve skutečnosti chcete
před 5 hodinamiMercedes po poprasku okolo říká, že motory BMW odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
včeraLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva