Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Požáry elektrických autobusů jsou stále častější, první město zakázalo jejich provoz
13.10.2021 | Petr Prokopec
Němečtí kolegové hovoří dokonce o „zeleném ohnivém pekle”, neboť vedle autobusů stále častěji hoří i osobní auta a dokonce také elektrokola. Rizika spojená s elektrickým pohonem jsou přesto stále přehlížena.
Pokud patříte mezi tzv. Husákovy děti, nejspíše při pohledu na mnohé palcové titulky médií jen nechápavě kroutíte hlavou. Často se totiž z nicotných komárů dělají velbloudi obřích velikostí. Z trhu jsou kvůli tomu stahovány desítky produktů, pokud u nich úřady objeví jen lehké překročení jakýchkoli limitů. Nejvíce patrné je to u dětských hraček, které mohou obsahovat více olova, kadmia či ftalátů, než je povoleno.
Tím nechceme tuto věc zlehčovat nebo dokonce jejich výrobce bránit. Je ale třeba si uvědomit, že za dob našeho mládí nám nad hlavou poletoval jaderný spad z Černobylu. Třískali jsme se vlastnoručně vyrobenými dřevěnými meči, jež s bezpečnostními normami neměly pranic společného, stříleli po sobě „flusbrokem“ a ve škodovkách jezdili na zadních sedadlech bez pásu - ne nepřipoutaní, žádný tam nebyl. Přesto jsme přežili.
Jistě, doba se změnila a nemáme problém to akceptovat, ve světle až hysterických reakcí na někdy i banální problémy nás ale fascinuje liknavost úřadů, jakmile přijde na problémy spojené s elektromobilitou. Tam najednou jako by negativa neexistovala. A pokud je existence nějakého připuštěna, pak je vždy zároveň zmíněno, že pozitiv je daleko více. Realita ale takto nevyznívá.
Nejspíše jste již zaregistrovali, že před několika málo dny shořelo stuttgartské autobusové depo, ve kterém byla uskladněna řada vzácných historických exemplářů. Žádný z nich ale podle prvotních závěrů příčinou požáru nebyl, vše spíše ukazuje na elektrickou novinku, která se v depu kvůli prezentaci dopravního podniku objevila též. Při incidentu pak sice naštěstí nikdo nezemřel, dva lidé ale museli kvůli kouři do nemocnice.
Nejde přitom o první požár elektrického autobusu, záznamy o takových incidentech jsou vedeny jen v Německu již od roku 2017. Pokaždé je přitom součástí požáru tak hustý kouř plný nebezpečných chemikálií, že vedlo toho dieselové náklaďáky působí jako zdroje čerstvého horského vzduchu. Ochránci životního prostředí se nad tím však nepozastavují, pro ně jsou totiž původcem emisí jen a pouze výfuky.
Nejde však pouze o stále větší četnost požárů, liknavost politiků je spojena i s jejich likvidací. Ta je ve srovnání se spalovacími vozy daleko náročnější, přesto však nikdo netlačí na lepší průpravu i vybavenost hasičských jednotek. Místo toho si politici daný problém přehazují jako horkou bramboru a uvádí, že odpovědnost nese pokaždé někdo jiný, jednou je to stát, podruhé město a potřetí... třeba vy.
Dovedete si představit, že by se takhle apaticky někdo stavěl třeba k plastové pískací žábě, která smrdí chemií na sto honů? Nejspíše nikoliv, v takové chvíli by politici byli vláčeni médii dennodenně. Jelikož však je na elektromobilitu nahlíženo jako na spásu, nic takového se neděje. Byť z několika současných náznaků již začíná být patrné, že pohár trpělivosti již začíná přetékat.
V reakci na požár ve stuttgartském depu totiž Mnichov jako první velká německá metropole oznámil, že stahuje z provozu elektrické autobusy do doby, než se celá záležitost důkladně prošetří. Pojišťovny pak od zákazníků chtějí vědět, zda elektrická auta nabíjí doma - a pokud ano, berou to jako dodatečné riziko, jež vede ke zvýšení pojistného. A zatajení faktu k nevyplacení či zkrácení plnění.
Zmínit lze také stále četnější zákazy parkování elektrických aut v podzemních garážích či v bytových komplexech. Indicií o jejich nebezpečnosti je totiž stále více, což si běžní lidé, o jejichž majetek jde, již uvědomují. Politikům se však stále v hlavě nerozbřesklo, nejen kvůli obavě o vlastní image. Tím však elektromobilitě jen škodí - pokud by totiž uznali, že existuje nějaký problém, který nemá jednoduché řešení, obavy zákazníků by tím zaplašili. Takto je ale štvou proti samotnému alternativnímu pohonu i proti sobě.









Stuttgartská sbírka vzácných autobusů lehla popelem, podle prvotních závěrů hasičů kvůli elektrickému autobusu zaparkovanému mezi ně. Pro takový Mnichov šlo o poslední kapku, autobusy s alternativním pohonem tak stáhl ze služby, problémy jsou ale spojené i s auty a dokonce také s elektrokoly. Foto: Andreas Rosar, Fotoagentur Stuttgart
Zdroj: Focus
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
dnesNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nejčtenější články
Nová, zatím jen elektrická generace legendárního auta se letos prodává hůř než jeho 15 měsíců nevyráběný spalovací předchůdce
3.4.2025Úplně poslední VW Golf GTI s manuální převodovkou se smutně v tichosti prodal u dealera v zapadákově
3.4.2025K mání je dodnes funkční legendární mistrovská Formule 1 Michaela Schumachera, půl miliardy na ni může být málo
3.4.2025Trumpova cla si rychle vybírají svou daň. Stellantis zastavil výrobu v prvních dvou továrnách mimo USA, propustí 5 400 lidí
4.4.2025Když Rolls-Royce nechce zákazníkovi prodat jinak elektrický Spectre s motorem V12, může si takové auto nechat postavit od Slováků
4.4.2025
Živá témata na fóru
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 18:41 - M.Z.
- Onboard videa 05.04. 15:24 - Truck Daškam
- OT: Už ani na bajku nemůžu yezdit.... 05.04. 14:31 - pavproch
- BMW Divize 05.04. 13:31 - pavproch
- 2 a 4 ventily - vlastnosti 05.04. 09:47 - Ondrais
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan