Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pravděpodobná příčina nehod Boeingu 737 varuje před slabinou moderních aut
19.3.2019 | Mirek Mazal
Stovky zmařených životů mohou být následkem fungování jednoho jediného senzoru. Ten zmátl systém, který posléze překonal i rozum pilota.
Celosvětové uzemnění Boeingu 737 MAX následovalo po dvou leteckých haváriích v průběhu šesti měsíců. Po pádu pravidelných letů společností Lion Air a Ethiopian Airlines byl přesně před týdnem vydán zákaz operovat s tímto letadlem ve vzdušném prostoru Velké Británie, Německa, Rakouska, Francie, Nizozemí a Irska. Evropská agentura pro bezpečnost letectví následně uzemnila všechny Boeingy 737-8 MAX a 737-9 MAX v rámci Evropské unie, později se k zákazu přidaly i Spojené státy.
Vyšetřovatelé jsou zatím přesvědčení, že obě katastrofy mají stejného viníka. Ztráta 345 životů může být následkem jediného vadného čidla, které neodhalily bezpečnostní kontroly. Fatální chybička se týká monitorování úhlu náběhu v podobě malého křídlového mechanismu vyčnívajícího ze spodní strany přídě letadla. Drobné zařízení detekuje úhel mezi křídlem a proudem vzduchu plynoucí těsně kolem trupu.
Jednodušeji řečeno malé křídlo sleduje sklon nosu Boeingu. Posádka modelu 737 MAX má k dispozici dva takové senzory, ale u zřícených letounů nepomohlo ani bezpečnostní párování důležitého systému. Pád linky Lion Air byl s největší pravděpodobností výsledkem chybných údajů z tohoto nefunkčního senzoru úhlu náběhu, který naváděl letadlo opakovaně do střemhlavého letu. Údaje z černých skříněk ukazují, že pilot minimálně ve 21 pokusech musel zásadně korigovat úhel letu, který měnil automatický mechanismus zvaný MCAS reagující na vadná data z pokaženého senzoru.
MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) je novinkou Boeingu, zavedený kvůli tendencím nového typu přecházet do prudkého stoupání, při kterém dochází ke ztrátě vztlaku. Jenže urychlení vývoje, nedostatečné proškolení pilotů a pozemního personálu a spoléhání se na data z jediného senzoru pravděpodobně zavinilo obě dvě nehody. Je to důsledek konkurenčního boje mezi výrobci dopravních letadel, který vede k urychlování důležitých procesů na úkor spolehlivosti. „Několik technických expertů Federální letecké správy v rozhovorech prohlásilo, že během certifikace je manažeři žádali, aby celý proces urychlili. Vývoj verze MAX zaostával devět měsíců za konkurenčním Airbusem A320neo. Čas byl pro Boeing vším,“ píše Seattle Times.
Přehnaná snaha urychlit nástup letadel do služby ustoupila standardům vzdělání posádek. Piloti tentokrát nemuseli absolvovat jindy povinné přeškolení na nový typ letadla, protože jej výrobce, tak úřady považovaly jen za vylepšení dlouho létající 737. U MCAS se navíc předpokládalo, že vstoupí do hry jen ve zcela extrémních letových situacích. Nevyžadovat důležité školení bylo na první pohled vstřícným krokem menším leteckým společnostem, které plánovaly nákup nových strojů bez nutnosti zajistit nákladné kurzy. V okamžiku, kdy začala první letadla nastupovat do služby, navíc ani neexistoval simulátor tohoto typu. Posádky se tak s novým ovládáním seznamovaly prostřednictvím aplikace na iPadu.
Ukáže-li se tato vyšetřovací verze pravdivou, půjde o - jako v případě takových nehod většinou - o tragickou shodu mnoha okolností, která vedla až ke ztrátě lidských životů. Právě tato situace by ale měla být poučením pro automobilový průmysl, který je zejména v posledních letech svědkem velmi podobného vývoje.
Snaha o automatizaci maxima bezpečnostních procesů spojená s urychlením vývoje kvůli konkurenčnímu boji dostává do vozů nedokonale fungující systémy, které vám možná v 99 případech ze 100, možná i v 999 případech z 1 000 pomohou zabránit nehodě, v onom jednom ji ale umí samy způsobit. A to je nepřijatelné. Setkali jsme se s tím v testech i vlastních autech nejednou a můžeme se jen ptát, kolik nehod už takové systémy bez povšimnutí kohokoli způsobily. Když spadne moderní letadlo a zabije stovky lidí, jsou toho plné noviny. Když se v autě zabije „jen” jeden člověk nebo pár lidí při normálně vypadající nehodě, dojme to málokoho.
Rostoucí počet všemožných senzorů, čidel a snímačů, které stejně jako u letadel mají zásadní vliv na jízdu vozu, může auto vyřadit z provozu, i když mu reálně nic není, nebo vás dostat do situace, které byste z vlastní vůle nikdy nebyli účastni. Nedávný trapas přehnaně aktivního Renaultu Koleos budiž jen jedním z důsledků. Jistě, vývoj nezastavíme, rčení „méně je někdy více” ale platit nepřestalo.
















Senzor monitorování úhlu náběhu Boeingu 737 MAX může téměř jistě za dvě poslední letecká neštěstí, při kterých zahynulo 345 cestujících a členů posádky. Pro automobilový průmysl jedoucí na velmi podobné vlně je to varování
Zdroj: Seattle Times
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? včera 09:13
 - Hakim Danish místo Yamanaky včera 08:40
 - Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
 - Kdo je Mattia Rato? 2.11.2025
 - Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 2.11.2025
 
Nejnovější články
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 11 hodinami
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
 Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    