Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Předělání Tesly na pohon benzinovým V8 teprve ukázalo, o kolik lehčí jsou auta se spalovacími motory
5.1.2022 | Petr Prokopec
Aby auto bylo provozně efektivní, potřebuje být především lehké a malé, neboť teprve tehdy vyžaduje málo energie na svůj pohyb - ať už je jejím zdrojem cokoli. Elektromobily jsou těžší, to víme, ale o kolik? Nahrazení elektrického pohonu spalovacím to ukazuje nejlépe.
Tento týden Mercedes-Benz představil elektrický koncept EQXX, u kterého se pochlubil hmotností 1 750 kg. Ta je na vozy s elektrickým pohonem poměrně nízká, nicméně třícípá hvězda musela utratit neskutečný balík peněz, aby se na takovou hodnotu dostala. Vůz totiž osadila značným množstvím exotických materiálů, navíc přivedla do hry i nový paket baterií, který je oproti tomu, jenž užívá produkční EQS, menší o 50 procent a lehčí o 30 procent. Přesto sám váží skoro půl tuny.
Už tohle auto otevřelo otázku, jak moc jsou vlastně elektromobily „zbytečně těžké”. Jasně, můžete si vedle sebe postavit dvě podobná auta s různými pohony, nikdy ale nedostanete jednoznačnou odpověď, neboť u toho elektrického mohlo dojít na opatření, která u spalovacího vozu nebyla nutná. Nyní tu ale máme jednoznačnou odpověď, neboť Tesle Model S ICE-T od Riche Benoita je původně elektromobilem předělaným na benzinový pohon.
Stále populárnější youtuber totiž předloni vzal havarovaný sedan ve verzi P85D a vypreparoval jeho hnací ústrojí i baterie. Místo nich se pak pod přední kapotu nasoukal 6,2litrový atmosférický osmiválec z Chevroletu Camaro SS, který doprovodila manuální převodovka. Kvůli ní přitom musel vzniknout středový tunel, kvůli čemuž došlo na negativní ovlivnění hmotnosti. A osmiválec není zrovna lehký motor. Přesto je benzinová Tesla pořád neskutečně lehčí než elektrický originál.
Nově totiž Rich zamířil na motorovou brzdu, kde nechal změřit výkon. Ten byl nejprve menším zklamáním, neboť přístroje deklarovaly přibližně 350 koní mířících na zadní kola. Jak se však záhy ukázalo, za vším stála jedna nefunkční svíčka. Poté, co byla nahrazena, již výkon vzrostl na 450 koní. Pro Riche jde ale i tak o dočasný stav, neboť v plánu je osazení motoru kompresorem. Upravena pak bude rovněž řídicí jednotka a na řadu přijde ještě další ladění, přes 600 koní je tak skoro jistotou.
Kromě výkonu došlo také na změření hmotnosti, která činí 1 678 kg. Započítán je v to i řidič, ve srovnání s běžnou Teslou Model S P85D vážící 2 238 kg bez řidiče tak došlo na opravdu značné odlehčení. Pokud budeme kalkulovat s oběma auty bez řidiče (nebo s ním), bavíme se o rozdílu okolo 650 kg. To je obrovský rozdíl, který vrhá na elektrická auta zase o trochu horší světlo.
Jejich hmotnost devastuje jejich provozní efektivitu každý metr, na kterém musí zrychlovat, každý kopec, který musí vyjet. A je úplně jedno, že v místě pohybu „spalují” elektřinu, pořád spotřebovávají energii, která musí nějak vzniknout a nikdy to není z ničeho. Ať už to bude spalováním uhlí nebo roztáčením turbíny vodou, jde pořád o promrhanou energii, která by mohla být využita účelněji. Ale to je hrob, nad kterým nepláčeme poprvé...



Standardní Tesla Model S P85D váží hodně přes dvě tuny. Znamená to, že na její rozpohybování je třeba daleko více energie než na benzinovou konverzi, která je o více než šest stovek kilogramů lehčí. I když má motor V8 a řadu úprav, které elektrické provedení nepotřebuje. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Rich Rebuilds@YouTube
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Škoda Elroq RS je venku jako sice hezké, ale jinak naprosto zbytečné a nic neřešící 2,3tunové monstrum
4.4.2025Podívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
4.4.2025Arabský majitel McLarenu spojil slavnou automobilku s dosud neznámým startupem, působí to jako zoufalý pokus o záchranu
4.4.2025Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
4.4.2025Vracející se Honda Prelude poprvé ukázala svůj interiér. Od pohledu je to zklamání, detaily ale potěší
4.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva