Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Přehled značek, které končí s diesely. Je jich už 13, u některých jde o odvážný krok
3.1.2019 | Petr Prokopec
Existuje dost automobilek, u kterých diesely hrály vždy podružnou roli a jejich zaříznutí je spíše ránou z milosti. Jiné na nich ale doslova visí a přesto je posílají do důchodu.
Zlatá éra dieselových motorů je definitivně u konce. Jejich úpadek odstartoval největší skandál v historii Volkswagenu, který renomé těchto pohonných jednotek poškodil v očích veřejnosti i politiků. Právě proto byla urychleně přijata nová pravidla, která mají smazat rozdíl mezi laboratorním prostředím a reálným světem. Dle Evropské unie totiž přitažení opasků zabrání automobilkám, aby do provozu dostávaly vozy s papírově malými, ale reálně vysokými emisemi škodlivin.
Zda bude těchto cílů dosaženo či nikoliv, je otázkou. EU sice zúžila mantinely, ve kterých lze operovat, nicméně jisté skulinky stále zůstávají. Je zřejmě jen otázkou času, než výrobci najdou další možné způsoby, jak nová pravidla obelstít a třebaže nové motory budou stoprocentně „čistší” než ty, jenž byly užívány v minulosti, jejich pošramocenou pověst už to zřejmě nenapraví.
Zatímco tedy na benzinové motory nebude aktuálně nikdo nadávat, i kdyby šlo pomalu o padesátileté kouřící agregáty, diesely jsou dnes pro většinu lidí synonymem zla. A i kdyby se dnes za jejich záchranu bil kdokoliv, mediální škody napáchané za poslední tři roky jsou zkrátka příliš velké. V Německu navíc přibývá zákazů vjezdu dieselových aut do měst, které jsou pomyslným poslední hřebíček do rakve dieselů.
Pokud totiž nemají oporu ani na svém stěžejním trhu, jinde si je lidé již stoprocentně nekoupí. Zvláště když k tomu ani nebudou mít příležitost. Při stále větší negativní publicitě a stále se zmenšující zákaznické skupině totiž automobilky přistupují na dobrovolný odchod z dieselových lovišť. A ač BMW a Mercedes smýšlí trochu jinak, většina výrobců již dává ruce pryč.
Aktuálně tu tedy máme již 13 automobilek, které potvrdily, že s diesely končí. Pravda, tyto značky sice jsou sdruženy v několika málo koncernech, nicméně to na věci moc nemění - stále tu máme řadu velkých firem, které začaly s přesunováním finančních zdrojů i technických kapacit směrem k elektrifikaci. Lze tak sice počítat s tím, že náhlá smrt diesely nezasáhne, ovšem jejich pozvolné odpojování od přístrojů již začalo. U kterých značek tedy přinejmenším do budoucna nemáme s diesely pod kapotou očekávat?
Značky aut, které už oznámily, že končí s dieselovými motory
Alfa Romeo
Italská automobilka je součástí koncernu FCA, který na počátku loňského léta vyrukoval s novým pětiletým plánem. Ten se netýká pouze nových modelů, ale také změny strategie. Po roce 2022 proto nemá osobní vozy Alfy Romeo, stejně jako dalších koncernových značek, pohánět jediný diesel. Místo toho máme čekat hybridizaci a elektrifikaci.



Fiat
Co bylo řečeno výše, platí také v tomto případě. Toto téma přitom můžeme rozvést zmínkou o italském trhu, který možná i překvapivě baštou „naftožroutů“ zůstává. Fiat pak díky svému zaměření na domovinu dokonce jako jediná větší evropská značka dokázal v posledních dvou letech podíl prodaných dieselových vozů navýšit. Ani to ale nezabránilo oznámení o jejich budoucím konci.
Jeep
Stále jsme u téhož koncernu, jehož součástí je i Jeep. Americká automobilka díky specializaci na domácí trh nikdy diesely nepreferovala, po sloučení Chrysleru a Fiatu ale došlo také v tomto případě na rozšíření nabídky. Ta se nyní pro změnu začne smrskávat, ač do roku 2022 dorazí 10 novinek. Každá se však dočká ne dieselové, ale elektrické verze.
Lexus
Znáte přísloví „Japonec až na konec“? V případě Lexusu rozhodně neplatí, neboť tato automobilka byla vlastně první, která vystavila dieselům stopku. Japonská automobilka jasně preferuje hybridy a zdá se, že k obratu ji již nikdy nic nepřiměje.
Maserati
Vracíme se ke koncernu FCA, a to konkrétně ke značce, která právě díky dieselům v posledních letech navýšila své registrace. Stejně jako ostatní však i Maserati musí s těmito jednotkami skončit. Proto byla ohlášena „modrá“ strategie, na jejímž základě dorazí zcela nová platforma spárovaná s unikátním trakčním systémem a samozřejmě s elektrifikací.
Mitsubishi
Zatímco u italsko-amerického koncernu na eliminaci dieselů teprve dojde, japonské Mitsubishi s touto operací již začalo. Automobilka přestala tento typ pohonných jednotek prodávat ve Velké Británii a Německu, přičemž zároveň začala - stejně jako mnoho dalších - mluvit o elektrifikaci. S diesely do budoucna počítá jen částečně, a to u pick-upů a náklaďáků, nikoli u osobních aut včetně SUV.
Nissan
Japonská automobilka je součástí stejné aliance jako již zmíněné Mitsubishi. A do budoucna z toho hodlá těžit. Značka se třemi diamanty ve znaku tedy bude zásobovat dieselovými motory užitkové vozy Nissanu, neboť ten se rozhodl již žádný nový agregát spalující naftu nevyvinout. Sami přitom již tušíte, na jaké jednotky se značka zaměří.
Polestar
Prémiová divize Volva je dnes od hlavní automobilky separována podobným způsobem jako třeba DS od Citroënu. Nicméně to nic nemění na shodě v rámci strategií. Polestar tak diesely nikdy nepoužije, na to je divize příliš mladá. Místo toho pro svou chystané kupé preferuje benzin-elektrické ústrojí, které nabídne 600 koní.
Porsche
Značka z Zuffenhausenu začala prodávat dieselová auta před deseti lety, nešlo však o její vlastní agregáty, nýbrž o upravené jednotky koncernu VW. Ty ale mají u veřejnosti nemalý škraloup, proto je Porsche loni po chvíli váhání nemilosrdně odstřihlo. Automobilku k tomu vedly i preference jejích zákazníků, kteří stále více kupují plug-in hybridy, přesto v Evropě s diesely prodávala desítky procent aut a jsme zvědavi, jak moc ji v nabídce budou chybět.
Smart
Koncern Daimler chce podle všeho do roku 2026 se značkou Smart definitivně skoncovat, což při pohledu na nepříliš oslňující registrace vlastně neoslní. Danou mezeru přitom na trhu zaplní menší model třícípé hvězdy, než je třída A. Než se tak ovšem stane, značka definitivně přepřáhne na elektrickou energii, a to během příštích tří let.
Suzuki
Dieselovým vozům této značky v Evropě pšenka nikdy moc nekvetla, maximem byl 10procentní podíl na celkových registracích. Ta doba je navíc dávno pryč, místo toho se koláč soustavně zmenšuje. Není tedy divu, že na některých trzích jsou k mání již jen benzinové jednotky. K tomuto cíli pak Suzuki směruje na celém Starém kontinentu, tedy i u nás.
Toyota
Diesely měly i na loňských evropských registracích Toyoty méně než 10procentní podíl. S ohledem na současný vývoj proto automobilka oznámila, že s nimi končí. Exodus má přijít rychle, a sice už začátkem letošního roku. Na případný nákup tak máte nanejvýš pár měsíců, pokud necílíte na Hilux, Proace a Land Cruiser, u nichž diesely setrvají o trochu déle.
Volvo
Co odstartovalo s Volvem S60, to do budoucna čeká každý model značky. Místo dieselů se Švédové hodlají věnovat elektrifikaci, což může výrazně zmenšit jejich otisk v Evropě. Na Starém kontinentu bylo totiž „naftožrouty“ osazeno zhruba 75 procent všech prodaných aut. Na straně druhé ale Volvo hodně cílí na Čínu, kde nepotřebuje diesel ani jeden.
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva