Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč dnes výrobci dávají palivo k vodíkovým autům na léta zdarma?
21.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Za vodík se u čerpacích stanic neplatí. Ne primárně proto, že by ho platil někdo jiný, ale proto, že pumpy neumí přesně změřit, kolik jste ho natankovali.
Kdo jezdí nebo se alespoň zajímá o auta na palivové články, do nichž se tankuje vodík, jistě si všiml, že za toto palivo se na čerpacích stanicích neplatí. Zatímco benzín je na některých místech docela drahý, vodík je jednoduše zdarma, i když ho doplňujete podobě jako benzín či naftu. V rámci Spojených států lze zmínit zejména Kalifornii, kde jsou rozdíly o to větší, neboť na americké poměry tam konvenční palivo není zrovna levné.
Jako možné vysvětlení se hned nabízí to, že výrobci vodíkových aut berou účty za palivo na sebe, aby navnadili zákazníky ke koupi vodíkového auta, které je vždycky citelně dražší než benzínová varianta stejného modelu. Není tomu tak, či spíše to není ten hlavní důvod. Primární příčinou je, že současné čerpací stanice nejsou schopné dostatečně přesně změřit množství vodíku, které „nateče” do nádrže automobilu. A pokud jako pumpař nevíte, jaké přesné množství máte účtovat, nemůžete účtovat nic. „Neexistují metody, takže není způsob, jak lidem účtovat cenu vodíku,” uvedl John Hanson, manažer PR americké prodejní divize Toyoty, u příležitosti představení nového modelu Mirai. Právě k němu se váže možnost tankování paliva zdarma po tři roky od koupě.
Alberto Ayala z organizace CARB (California Air Resources Board) světu sdělil, že metoda, jak prodat přesně určené množství vodíku na čerpacích stanicích, je ve vývoji, ale zatím neexistuje. „Když se nad tím zamyslíte, je to jednoduchá, ale reálná výzva. Pokud máte zaplatit za nějaké množství vodíku, dostanete toto množství,” komentoval. Není to prý technicky problém, ale potřebná metoda ještě neexistuje. S vodíkovou infrastrukturou se podle Ayaly ještě hledají odpovědi na nějaké otázky a tohle je jedna z nich.
Firmy by v hledání odpovědí byly možná činorodější, kdyby k tomu ale měly větší motivaci. Nejde tu jen o to, že vodíková auta se dnes prodávají spíše po kusech nebo že je automobilky považují za pojízdné billboardy, ale v tomto kontextu nakonec hlavně to, že jde o velmi ztrátovou záležitost. Pokud má např. právě Toyota tratit na každém prodaném Mirai až 2,75 milionu Kč, pak se zdá být opravdu druhotné, zda ještě připlatí nějaké „drobné” za spotřebované palivo nebo nikoli. Výhledově je pochopitelně nutné tuto záležitost vyřešit, pakliže to výrobci s vodíkovými auty myslí vážně, v tuto chvíli to ale není klíčový faktor při uvádění na trh.
Nabízí se námitka, že paliva jako LPG a CNG jsou běžně prodávaná, také jsou to de facto plyny a také se do nádrží aut dostávají pod vysokým tlakem. Měření při čerpání těchto plynů normálně funguje a podle něj se také platí za odebrané množství. Rozdíl však dost možná bude právě v tlaku - nádrže na LPG jsou testovány na nějakých 65 - 70 barů a plyn je dovnitř tlakován pod zhruba 10 bar. V případě CNG jsou podle RWE tlakové zkoušky nádrží na 300 barů a plyn je uvnitř pod tlakem 200 barů. Např. v konceptu VW Passat HyMotion bude vodík v nádržích pod tlakem 700 barů - tedy 70krát tolik, než jakým tlakem se tankuje LPG. Detaily nově vyvíjené metody měření načerpaného vodíku neznáme, ale dost možná bude ze způsobů tankování LPG či CNG vycházet.
Firma Air Liquide, která s Toyotou spolupracuje na vpuštění nové Mirai na trh, ústy svého generálního ředitele Oleho Hofelmanna uvedla, že pro vyvíjenou technologii měření je klíčové, aby umožňovala naúčtovat zákazníkům konkrétní cenu za načerpaný vodík. „Musíme zajistit, abychom mohli plyn přesně změřit. Pak je potřeba kalibrace, takže potřebujete nástroje, které umí měřidla zkalibrovat na každé čerpací stanici stejně a správně. V budoucnu to bude vypadat tak, že se bude vodík prodávat stejným způsobem, jako benzín,” uvedl Hofelmann.
Scott Samuelsen, emeritní profesor mechanického a vesmírného inženýrství na Kalifornské univerzitě v Irvine, popsal problém obdobně. O certifikaci se budou starat kalifornské Úřady pro potraviny a zemědělství a pro míry a váhy. Tyto úřady hrají také roli inspekce pro čerpací stanice, podobně jako u nás funguje Česká obchodní inspekce.
Nová metoda měření načerpaného vodíku má být hotova nejdříve za půl roku až rok. Pak bude vodík k natankování stejně jako benzín - což je tedy technicky i dnes, ale po instalaci této nové metody již s největší pravděpodobností nebude vodík do aut s palivovými články k dispozici zdarma. Hovořit o ceně kilogramu vodíku je asi ještě brzy, každopádně ale bude muset cena „plné nádrže” být srovnatelná s případem, kdy byste tankovali benzín, protože se vozy s palivovými články a vozy s klasickými benzínovými motory svými dojezdy na jedno natankování zas tak neliší. A vzhledem k tomu, že teoreticky bude potenciál na prodeji vodíku i něco vydělat, mohlo by nejen v Kalifornii přibýt čerpacích stanic. S ohledem na limity palivových článků stran efektivity je ale otázkou, kdy či zda vůbec se něco takového stane...












Budoucí majitelé Toyoty Mirai si pravděpodobně užijí vodíku zdarma jen několik měsíců
Zdroje: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT včera 15:01
- První brazilské vítězství v Moto2; Salač out včera 14:00
- Vítězem Moto3 byl prohlášen lídr šampionátu Rueda včera 13:00
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem 28.6.2025
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash 28.6.2025
Nejnovější články
Číňané prý nafukují svá prodejní čísla. Jako prodaná ve velkém evidují auta, která nikdo nekoupil, vyzráli tím i na EU
včeraPorsche dává lekci Ferrari. Takhle můžou Italové znovu dosáhnout toho, že majitelé nebudou na svých autech prodělávat kalhoty
včeraRusové zkouší bodovat v zatím neprobádaných vodách, představili své SUV-kupé pro nejchudší
včeraVelká Británie dál hrdě ukazuje cestu EU, výroba aut se tam propadla na nejnižší úroveň od roku 1949
včeraNěmecký král ztráty hodnoty už stěží bude levnější, luxusní raketa jedoucí 305 km/h připravila majitele o 2,6 milionu za pár let
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva