Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Porsche dává lekci Ferrari. Takhle můžou Italové znovu dosáhnout toho, že majitelé nebudou na svých autech prodělávat kalhoty
29.6.2025 | Petr Prokopec
A vlastně ji tím dává i samo sobě, neboť se z chyb svých vlastních ani těch ostatních nepoučilo. Nyní je zopakovalo tak, že nesmyslnou hybridní novinkou s automatem vystřelilo do nebes hodnotu auta, které bylo ještě konstruováno s pomocí zdravého rozumu.
Před rokem a měsícem se Porsche pochlubilo inovovanou 911 GTS. Naprosto jasně se mi vybavuje pár týdnů před premiérou, kdy se i nás Porsche snažilo přesvědčit, jakou skvělou věc postavilo. Neuspělo. A nebylo to jen u nás - když jsem tehdy projížděl fóra majitelů, vlastníci předchozích verzí vlastně byli také nadšeni. Ne však kvůli nově příchozí verzi, místo toho nepřímo značce, že si u ní mohli objednat ještě 911 bez hybridní techniky a povinného automatu, neboť hodnota jejich vozů měla vzrůst ještě před dodáním.
Před pár dny bylo na aukčním webu Bring A Trailer prodáno Porsche 911 GTS modelového roku 2024, tedy vůz osazený právě čistě spalovacím motorem a sedmistupňovou manuální převodovkou. Původní majitel za něj zaplatil 232 540 dolarů, tedy 4,9 milionu korun, přičemž koupi auta nikdy nevnímal jako investici. Místo toho se očividně za volant těšil, neboť během jediného roku vlastnictví najel na Porsche 911 nemalých 10 tisíc kilometrů. A dočkal se za to i nemalé finanční odměny, protože se auto právě prodalo za 250 000 USD (5,3 milionu Kč).
Potvrdilo se tak, co si oni majitelé před rokem šuškali. A k čemu vlastně velmi snadno dojdete selským rozumem. Pokud totiž existuje zboží, které je nadmíru lákavé, a to nahradíte produktem, který jako lákavý není vnímán, pak hodnota toho původního začne růst. Ostatně se to potvrdilo již v roce 2016, kdy Porsche vyrukovalo s modelem 911 R. Ten se dočkal manuální převodovky, která byla spřízněné verzi GT3 zapovězena. Proto ovšem začala hodnota „eRka“ růst až do nebes.
Zuffenhausenská automobilka na to tehdy zareagovala návratem manuálu do nabídky, nicméně k něčemu takovému na 99,9 procenta nyní již nedojde. Kombinace manuálu, čistě spalovací pohonné jednotky a odnímatelného střešního panelu je nenávratně pryč, ostatně s trojicí pedálů lze aktuálně spojit už jen varianty GT3 a 911 T. Druhá zmíněná je ovšem spojena s nejnižším výkonem a tedy i s nejhorší akcelerací. To zase tak neláká.
Prodej zmiňované nehybridní GTS by proto měl být v Zuffenhausenu předmětem vášnivých diskuzí. Ukazuje se totiž, že v případě modelu 911 nejsou lidé na jakoukoli formu elektrifikace zvědaví, místo toho touží po maximální čistotě. Proto jim už před léty vadila absence manuálu. K tomu se nyní přidala ještě absence čistě spalovacího šestiválce. Současná hybridní GTS tak bude padat na hodnotě, což Porsche bude do budoucna klientelu spíše odhánět - přesně tak, jako to dnes dělá u Ferrari.
To by si tak od Němců mohlo vzít lekci, jak nezabíjet zůstatkové hodnoty. Ale protože si je není ochotno vzít ani Porsche samo od sebe, asi se nic nezmění. Žijeme skutečně v bizarní éře arogance, kdy výrobci aut hledí primárně na kdeco, jen ne na potřeby svých zákazníků. Jednou se to zase bude muset změnit. A ten den se s každým podobným vývojem blíží...









Tohle Porsche 911 GTS se aktuálně prodalo o 400 tisíc korun dráž, než jej jeho původní majitel před rokem a 10 tisíci najetými kilometry koupil. Proč? Protože disponuje přesně tím motorem a převodovkou, jaké lidé u sportovních aut chtějí. Porsche ani Ferrari ale tyto věci dál nechtějí nabízet a přesvědčují nás, že smysl dávají komplikované hybridní absurdity s povinným automatem. Foto: Bring a Trailer, tiskové materiály
Zdroj: 2024 Porsche 911 Targa 4 GTS 7-Speed@Bring a Trailer
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejčtenější články
Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu
9.6.2025Francie překvapivě končí s nízkoemisními zónami ve městech, z ekologie se prý stal jen sport pro bohaté
9.6.2025Porsche pro jediného člověka na světě postavilo závoďák z Le Mans homologovaný pro běžný provoz, dotyčnému je 88 let
9.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Krasavec od BMW, který málem přivedl automobilku ke krachu, dnes z majitelů dělá boháče. Boří aukční rekordy
9.6.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.07. 22:55 - rhinos
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 22:30 - Spectral
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan