Prodej dieselů v USA strmě roste, jejich podíl na trhu ale zůstává zanedbatelný

Spojené státy zaznamenaly rapidně stoupající zájem o osobní auta s naftovými motory. Z pohledu celkových prodejních čísel se ale mnoho nemění.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodej dieselů v USA strmě roste, jejich podíl na trhu ale zůstává zanedbatelný

12.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Prodej dieselů v USA strmě roste, jejich podíl na trhu ale zůstává zanedbatelný

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Spojené státy zaznamenaly rapidně stoupající zájem o osobní auta s naftovými motory. Z pohledu celkových prodejních čísel se ale mnoho nemění.

Jak je obecně známo, ve Spojených státech je v řidičích osobních automobilů hluboce zakořeněný odpor proti dieselovým motorům. Lze to z velké části připsat třeba tomu, že „podružnosti“ typu spotřeba či cena paliva se tam ještě před pár lety v zásadě neřešily, neměli bychom ale zapomínat ani na přísnou legislativu tvrdě potírající emise, která na rozdíl od Evropy neměří benzinovým a naftovým motorům dvojím metrem. Vyhovění těmto požadavkům je v tomto případě vývojově natolik složité, že by vozy s dieselovými jednotkami byly za adekvátní cenu neprodejné. Tolik drobná rekapitulace na úvod.

Podle posledních statistických záznamů to vypadá na počátek obratu, který by se mohl z dlouhodobého hlediska ukázat jako zásadní - za prvních sedm měsíců letošního roku stoupl v USA prodej osobních aut s dieselovým motorem meziročně téměř o čtyřicet procent. Nejlépe se přitom daří Volkswagenu s modely Jetta a Golf, což není až tak překvapivé vzhledem k agresivní mediální kampani německého koncernu zahrnující rovněž závodní šampionát Jetta TDI Cup, pořádaný od roku 2008 pod záštitou SCCA (Sports Car Club of America).

Přitom podle dostupných informací byl již rok 2010 tím, kdy v USA došlo ke změnám. Ve srovnání s rokem 2009 se zdvojnásobil objem prodané motorové nafty pro osobní vozy i počet nově registrovaných dieselových automobilů.

Největší podíl mají díky technologickému náskoku čtyři evropské značky - Volkswagen (kromě zmiňovaných typů se slušně prodává ještě Touareg TDI a VW doufá v úspěšný nástup nového Passatu), BMW (boduje s X5 xDrive35d a 335d), Mercedes (třída E BlueTec) a Audi (A3 2,0 TDI a Q7 3,0 TDI clean diesel). Ačkoli vás nechceme zatěžovat grafy nebo spoustou fádních čísel, některé údaje jsou v kontextu výše zmíněného zajímavé. Například podíl zastoupení typů motorů v rámci jednotlivých modelů. Lidsky řečeno, čemu dává americká klientela přednost, když si může třeba v případě A3 vybrat diesel nebo benzín. A když už jsme u Audi, vězte, že na počátku roku 2010 byl v Severní Americe tento podíl nebývalých 50:50. V průběhu roku se překlápěl ve prospěch zážehových jednotek, nicméně v druhé polovině roku byl poměr víceméně zase vyrovnaný. Tato vysoká čísla ovšem nezohledňují jednu další zajímavou skutečnost. Podle mluvčího značky Audi v USA byla poptávka po motorech TDI ještě vyšší, jenže automobilka neměla k dispozici dost vozů.

To poněkud více řidičsky orientované BMW podobné problémy prozatím neřeší. Poměr naftových a benzínových modelů zůstává v USA dlouhodobě vyrovnaný, přičemž v rámci srovnatelných modelů převládají zážehové jednotky v poměru cirka 70:30. Podobně byl na tom v roce 2010 i Mercedes - 85:15. Křivky Volkswagenu byly loni v tomto směru značně nestabilní. Podíl se měnil od lednových 75:25 (vítězství benzínu), až po 53 % zastoupení TDI v září, aby pak ke konci roku opět vedly zážehové motory.

Aby ale nedošlo k nějakému omylu, měli bychom si připomenout letošní absolutní čísla, a proč jsou ta poměrná tak vysoká. Vězte tedy, že Volkswagen zatím prodal 5 202 modelů Jetta TDI a 966 kusů Golfu TDI. Pro úplnost, na třetím místě stojí BMW X5 (562 aut s dieselem) a celkem dalo za prvních sedm měsíců přednost naftovým jednotkám 8 692 obyvatelů Spojených států. A to je vedle více než milionu prodaných osobních aut za prvních sedm měsíců pořád zcela zanedbatelné číslo - podíl 0,82 %, pokud to chcete vědět přesně - a rovněž důvodem, proč i malá změna v myšlení zákazníků má tak velký vliv na to, jak se v showroomech chovají.

Jak se bude situace vyvíjet dál? Různé ratingové agentury v USA již v roce 2007 předpokládaly, že do roku 2012 se budou naftové vozy prodávat lépe než hybridy. Pokud má být jejich věštění úspěšné, mají hlavně německé značky ještě co dělat. Od ledna do července 2011 se tam prodalo téměř 20 tisíc hybridů.


Prodej dieselů v USA strmě roste, jejich podíl na trhu ale zůstává zanedbatelný - 1 - VW Jetta TDI Cup Street Edition 01Prodej dieselů v USA strmě roste, jejich podíl na trhu ale zůstává zanedbatelný - 2 - VW Jetta TDI Cup Street Edition 03Prodej dieselů v USA strmě roste, jejich podíl na trhu ale zůstává zanedbatelný - 3 - VW Jetta TDI Cup Street Edition 02Prodej dieselů v USA strmě roste, jejich podíl na trhu ale zůstává zanedbatelný - 4 - VW Jetta TDI Cup Street Edition 04Prodej dieselů v USA strmě roste, jejich podíl na trhu ale zůstává zanedbatelný - 5 - VW Jetta TDI Cup Street Edition 05
VW Jetta TDI Cup Street Edition jako jedna ze známých, mocně propagovaných naftových verzí

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.