Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Podíl hybridních aut na trhu brzy naroste na 20 procent, říká tvůrce původní Toyoty Prius
13.3.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americký i japonský trh po hybridech šílí, Evropa však favorizuje diesely. I zde je ale prý vidět značný potenciál, což ostatně dokládají i snahy místních výrobců.
Hybridizace a elektrifikace jsou automobilovými tématy číslo jedna. Vůz vybavený dráty, cívkami a vodiči totiž dnes najdeme v portfoliu prakticky každé značky. Koneckonců i takové Porsche má dnes v nabídce hned tři exempláře včetně modelu 918 Spyder. BMW zachází ještě dále, Toyotu a Lexus snad ani není třeba zmiňovat. Japonské automobilky prodaly již více než šest milionů hybridních modelů a rozhodně nemíní své tempo zpomalit, právě naopak.
Jejich šéf Takeshi Uchiyamada tipuje, že velmi brzy by podíl prodaných hybridních automobilů mohl narůst ze současných 13 až 14 na 20 %. Tato předpověď je však zaměřena globálně, přičemž se do značné míry opírá o americký a japonský trh. Právě v těchto oblastech jdou hybridy na dračku, Evropané je zatím výraznou měrou opomíjí. Přestože loni došlo k 40procentnímu růstu na 214 237 prodaných kusů, stále jde jen o 2 % podíl na trhu.
I navzdory tomu si je duchovní otec toyotích hybridů svou vizí natolik jistý, že z daného 20procentního podílu vyloučil plug-in hybridy. Řeč je tak de facto pouze o benzinových a dieselových modelech bez možnosti vnějšího dobíjení. Důvodem mají být vysoké náklady, které plug-in hybridy doprovází. Podle Uchiyamady by totiž subdodavatelé potřebovali větší prodeje, aby mohli snížit cenu některých dílů.
Zajímavý je přitom fakt, že právě na plug-in hybridy velkou měrou spoléhá koncern Volkswagen Group, který je po Toyotě druhým největším propagátorem jízdy s „nízkými či nulovými“ emisemi. Podle šéfa německé značky Martina Winterkorna mají plug-in hybridy ze všech vozů opírajících se o alternativní pohon „největší potenciál“.
Proto asi Uchiyamada dodává, že Toyota musí „svou konkurenci bedlivě hlídat“. Uvidíme tedy, jak se budoucnost vyvrbí. Dá se ale předpokládat, že pro šéfa japonského koncernu již nebude takovou noční můrou jako na počátku 90. let minulého století, kdy stál v čele týmu vyvíjejícím původní Toyotu Prius.
Když v té době poprvé projekt prezentoval vedení, sliboval dvaapůlkrát nižší spotřebu než cokoliv, co tehdy jezdilo po veřejných silnicích. Odpovědí mu však byl požadavek na dvojnásobnou úsporu a výtka, že je málo ctižádostivý. Když se tak nakonec vozu dostalo v roce 1995 vřelého přijetí veřejností, mohl být spokojen.
Právě v té chvíli ovšem začaly skutečné problémy, neboť jediný funkční prototyp musel na tři týdny mimo vývojové oddělení. Když se následně vrátil, zjistilo se, že již není schopný provozu. Prvních 500 metrů tak ujel až po takřka dvou měsících. Že ale nakonec vše dobře dopadlo, to při pohledu na třetí generaci asi všichni víme.






Toyota momentálně chystá již čtvrtou generaci modelu Prius. I ta bude samozřejmě hybridní, přičemž klady svých předchůdců má jen umocnit
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
před 4 hodinamiLevnější verze nových Mercedesů dají ostatním lidem na palubě jasně najevo, jak moc jste na nich šetřili
9.9.2025Mercedes začal odhalovat novou třídu C, devastace jednoho modelu za den mu zjevně nestačí
8.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kawasaki Versys 650 2026: v nových barvách 10:20
- Naposled v Evropě, pak následuje zámořská série včera 12:27
- Montesa Cota 4RT 301RR, Cota 4RT 260R a 4Ride: novinky v trialovém světě 9.9.2025
- Duo BMW v šampionátu WSBK 2026 je už kompletní 8.9.2025
- Hegemonie bratrů Marquezových, vyhrál Alex před Marcem 7.9.2025
Nejnovější články
Když už, tak už: Ford ohlásil svou už 110. letošní svolávací akci. Týká se skoro 1,5 milionu aut, firma o problému ví už 10 let
před hodinouČínský výrobce vysavačů nepřeháněl, když říkal, že postaví své vlastní Bugatti, jen rychlejší. Ukázal první fotky
před 2 hodinamiMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
před 3 hodinamiČíňany placený šéf automobilky vlastněné Číňany předpovídá, že automobilový svět brzy ovládnou Číňané
před 4 hodinamiVW začal prodávat levný klon Škody Kodiaq, s cenou od 350 tisíc Kč to bude hit
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.10. 18:19 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.10. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 09.09. 14:47 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 09.08. 20:47 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.08. 18:59 - řidičBOB
- Onboard videa 09.08. 16:14 - řidičBOB
- Americké vozy a vše kolem nich 09.08. 14:55 - pavproch